سفر طولانی؛ ادای احترام به سهراب شهیدثالث پس از 16 سال

12:25 - 04 مرداد 1393
کد خبر: ۱۶۰۵
دسته بندی: صفحه نخست ، عمومی
خبرگزاری میزان: مستند پرتره «سفر طولانی سهراب شهیدثالث» به کارگردانی امید عبدالهی پس از اتمام نگارش فیلمنامه، وارد مرحله تولید می‌شود.این مستند به گفته کارگردان ادای احترامی به فیلمساز پیشروی سینمای ایران بعد از شانزده سال است.

: مستند پرتره «سفر طولانی سهراب شهیدثالث» به کارگردانی امید عبدالهی پس از اتمام نگارش فیلمنامه، وارد مرحله تولید می‌شود.این مستند به گفته کارگردان ادای احترامی به فیلمساز پیشروی سینمای ایران بعد از شانزده سال است.
به گزارش ، مستند پرتره «سفر طولانی سهراب شهیدثالث» از جدیدترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی امید عبدالهی پس از اتمام نگارش فیلمنامه، وارد مرحله تولید می‌شود. امید عبدالهی پیرامون تولید این فیلم مستند که به زندگی و آثار سهراب شهیدثالث فیلمساز مؤلف ایرانی می‌پردازد، گفت: پژوهش این مستند از سال 1391 آغاز شده و تا پایان مرحله  تدوین هم ادامه خواهد داشت. فکر می‌کنم یکی از ویژگی‌های مهم این فیلم، رویکرد روایی آن است، به طوری که هیچ‌گونه مصاحبه یا گفتگوی مستقیم پیرامون شخصیت و آثار سهراب شهیدثالث در فیلمنامه آن پیش‌بینی نشده است.
وی افزود: سهراب شهیدثالث و فیلم‌هایش در تاریخ سینمای ایران جایگاه خاصی دارند. او با عمری کوتاه اما آثاری ماندگار، توانست برای مدتی طولانی سینمای ایران و سینماگرانش را تحت تاثیر قرار دهد و اگر بگوییم که این تاثیر همچنان هم ادامه دارد، پُر بیراه نگفتیم.
عبدالهی تصریح کرد: تردیدی نیست که سهراب شهیدثالث حق بزرگی بر گردن سینمای ایران دارد، اما متأسفانه امروز پس از گذشت شانزده سال از سفر ابدی او، هنوز سینمای ایران نتوانسته به طرز شایسته‌ای به این فیلمساز پیشرو ادای احترام کند. بی‌شک ساخت فیلمی درباره این شخصیت فرهیخته کار آسانی نیست و ما در تلاش هستیم که با پشتوانه یک تحقیق گسترده و پرداختن به ابعاد مختلف زندگی و کار این سینماگر، تصویری دقیق و جامعی از وی ارائه دهیم.
این فیلمـساز که پیش از این با مستند پرتره «شیوه شاغلام» در سومین دوره جشنواره سینماحقیقت، نامزد دریافت جایزه بهترین مستند نیمه بلند بوده است، افزود: بعد از ساخت مستند «شیوه شاغلام» پیشنهادها و فرصت‌هایی بود که دوباره سراغ یک بازیکن و یا مربی فوتبال بروم، اما هیچ‌وقت نتوانستم برای انجام این کار خود را قانع کنم، چرا که من سوژه‌ام را صرفا به خاطر جذابیت‌های دنیای فوتبال و علاقه‌ام به این ورزش انتخاب نکرده بودم. همیشه سعی می‌کنم سراغ موضوعاتی بروم که فرصت دوباره‌ای برای آموختن بیشتر و تجربه کردن در اختیارم بگذارد. بدیهی است مستند «سفر طولانی سهراب شهیدثالث» تفاوت‌های بسیاری با کارهای قبلی‌ام دارد.

این مستند به تهیه‌کنندگی امید عبدالهی، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید خواهد شد.
امید عبدالهی پیش از این با آثار کوتاه و مستند خود، در جشنواره‌های متعددی حضور داشته و موفقیت‌هایی از جمله جایزه هیات داوران جشنواره بین‌المللی اسماعیلیه مصر و تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه کلرمون فران فرانسه را برای فیلم کوتاع «کورسو» کسب کرده است. وی فیلم‌های مستند «مرثیه آخرین درختان ایستاده»، «شیوه شاغلام» و «بوی بنفشه» و فیلم‌های کوتاه داستانی چون «بادی که می‌وزد»، «پانسمان»، «کورسو» و «میزبان» را در کارنامه کارگردانی خود به ثبت رسانده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *