رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حمایت حوزه هنری از تئاترخیابانی

14:39 - 05 مرداد 1393
کد خبر: ۱۷۴۷
خبرگزاری میزان: مسئول دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: حوزه هنری تصمیم دارد از این شاخه نمایشی حمایت به عمل آورد.

: مسئول دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: حوزه هنری تصمیم دارد از این شاخه نمایشی حمایت به عمل آورد.

به گزارش ، مسئول دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری معتقد است که وضعیت نابسامان تئاتر خیابانی در سال‌های اخیر به دلیل عدم‌مدیریت درست در سطح کلان و عدم‌آموزش و به روز شدن هنرمندان این حوزه تئاتر است. این درحالی است که تئاتر خیابانی به عنوان جزئی از جریان فرهنگ‌ساز جامعه نیازمند کمک و حمایت است، به همین خاطر حوزه هنری تصمیم دارد از این شاخه نمایشی حمایت به عمل آورد.
امیرحسین شفیعی مسئول دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، معتقد است تئاتر خیابانی در سال‌های اخیر وضعیت بسامانی نداشته و این نابسامانی دلایل مختلفی دارد که عدم‌مدیریت درست در سطح کلان و نیز عدم‌آموزش و به روز شدن هنرمندان تئاتر خیابانی از جمله‌ دلایل آن است.
وی با بیان این‌که هنرمندان و مسئولین، هر دو در افول و ضعف تئاتر خیابانی به یک میزان مقصر هستند، بیان کرد: سال‌های قبل برای اجرای تئاتر خیابانی بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شد که با قطع این بودجه، هنرمندان ما نیز کم کار شدند و از تئاتر خیابانی فاصله گرفتند. از سوی دیگر در نشر و توسعه مطالب علمی و نیز انتشار کتاب‌های تخصصی در این رشته، ضعیف عمل کرده‌ایم، به طوری که طی سی سال فقط سه کتاب جدی و تخصصی در مورد تئاتر خیابانی به چاپ رسیده است. از این رو هنرمندان ما برای به روزرسانی اطلاعات و دانش خود با کمبود منابع علمی مواجه بودند. همه این موارد دلایلی هستند که بالندگی تئاتر خیابانی که پس از انقلاب رخ داده بود رو به افول بگذارد.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: شاید به نظر برسد بخش دانشگاهی تئاتر کشور نیز در نپرداختن به موضوع تئاتر خیابانی و عدم‌ترجمه و نشر کتب جدید در این حوزه، به تئاتر خیابانی کم لطفی کرده باشد، اما معتقدم به راستی بستری برای پرداختن در تئاتر خیابانی در دانشگاه‌ها نیز مهیا نبوده است. متاسفانه پایان‌نامه‌هایی که در این حوزه کار شده‌اند، بستری برای انتشار و دیده شدن نداشته‌اند.
وی همچنین تئاتر خیابانی را جزئی از جریان فرهنگ‌ساز هر جامعه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: کارکردهای گوناگون تئاتر خیابانی در جوامع مختلف، ثابت شده است. تئاتر خیابانی از آن‌جایی که در بطن جامعه با عموم مردم ارتباط رو در رو دارد می‌تواند جزء موثری از جریان فرهنگ‌ساز هر جامعه‌ای باشد.
شفیعی ادامه داد: تئاتر خیابانی با تماشاگر واقعی واقعی تئاتر در ارتباط است و علاوه بر وظیفه سرگرم کننده خود، در انتقال پیام‌های متفاوت می‌تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد. به طور مثال استفاده تئاتر خیابانی از موضوعاتی همچون «سبک زندگی ایرانی» می‌تواند بسیار مورد توجه باشد و معتقدم انتقال پیام چنین موضوعاتی به وسیله تئاتر خیابانی که در دل جامعه اجرا می‌شود بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: در استان‌ها نیز به دلیل کمبود سالن‌های نمایشی و نبود امکانات سخت‌افزاری، تئاتر خیابانی می‌تواند برای علاقه‌مندان جوان و دانشجویان تئاتر، مورد مناسبی برای فعالیت‌های نمایشی باشد. بنابراین از هر وجهی که به تئاتر خیابانی نگاه کنیم می‌بینم وجود و حضور تئاتر خیابانی به شکل قوی مستحکم آن می‌تواند از هر نظر کمک کننده و مورد توجه باشد.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: از این رو است که حوزه هنری قصد دارد در عرصه‌ تئاتر خیابانی ورود جدی داشته باشد. البته حوزه هنری نه به عنوان متولی اصلی بلکه برای کمک و دستگیری از تئاتر خیابانی می‌خواهد به این حوزه ورود پیدا کند تا ضمن بهره‌گیری از تئاتر خیابانی در اهداف موضوعی خود، در تعالی و رشد این‌گونه نمایشی نیز بانی مستقلی باشد.
مسئول دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری عنوان داشت: حوزه هنری در قدم اول دفتر تئاتر خیابانی را در مرکز هنرهای نمایشی خود راه‌اندازی کرده و برنامه‌های متفاوتی را بیشتر در حوزه پژوهش و نیز نشر مباحث علمی- تخصصی در دست اقدام دارد.
امیر حسین شفیعی در پایان گفت: آن‌چه مسلم است قرار نیست تئاتر خیابانی به عنوان یک ویترین و تنها یک نام در حوزه هنری فعال باشد. کارگروه تخصصی‌ای که برای آسیب‌شناسی و طرح و برنامه‌های تئاتر خیابانی در حوزه هنری تشکیل شده در کار خود جدیت خاصی دارد که انشااله از این فعالیت‌ها کل بدنه تئاتر خیابانی کشور بهره‌مند خواهد شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *