صنعت کشاورزی تشنه آب است/ توجه به این بخش زمینه‌ساز توسعه پایدار است

11:43 - 11 مرداد 1393
کد خبر: ۱۷۷۶
خبرگزاری میزان: عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر مهم ترین مشکل صنعت کشاورزی کشور کم آبی است که باید فکر جدی در مورد آن صورت گیرد.

: عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر مهم ترین مشکل صنعت کشاورزی کشور کم آبی است که باید فکر جدی در مورد آن صورت گیرد.

علی اکبر شریف‌پور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، افزود: صنعت کشاورزی برای هر کشوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اگر کشوری در حوزه کشاورزی به خودکفایی، ثبات و امنیت غذایی دست پیدا کند، با شیب تندی به اقتصاد و توسعه پایدار دست پیدا خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین مشکل مشترک اکثر کشاورزان کمبود و نبود آب برای کشاورزی است و مشکلات دیگر مانند هزینه بالای حمل و نقل، کارگر، گرانی سموم و کودشیمیایی در درجه بعدی قرار دارد.

وی گفت: یکی از راهکارهای جبران کم آبی اصلاح الگوی کشت، نوین کردن تجهیزات و آبیاری به شیوه نوین است، هنوز بسیاری از کشاورزان به صورت سنتی اقدام به کشت، داشت و برداشت محصول خود می کنند که این امر با توجه به وضعیت کم آبی و رقابت های بسیار زیاد در بازارهای جهانی توجیه پذیر نیست بنابراین برای آموزش کشاورزان سازمان های متولی از جمله جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید ورود کنند تا مقداری وضعیت صنعت کشاورزی با توجه به کم آبی شدید در استان های مختلف کشور جبران شود.

شریف پور بیان کرد: اگر دولت برای کمبود آب کشاورزان فکری جدی نداشته باشد در چند سال آینده مشکل جدی برای صنعت کشاورزی به وجود خواهد آمد و میزان واردات محصولات مختلف کشاورزی افزایش پیدا خواهد کرد و کشور از اهداف تدوین و تعیین شده برای خودکفایی در بخش کشاورزی دور خواهد شد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر شاهد افزایش نرخ بیکاری، مهاجرت کشاورزان به سمت کلانشهرها و سوق آنها به سوی شغل های کاذب خواهیم بود که اکنون چنین اتفاقی به شدت کمتر رخ داده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال های گذشته در حوزه کشاورزی و دیگر بخش ها شاهد سوء مدیریت بوده ایم که اکنون گریبان گیر دولت تدبیر و امید شده است. برای حل مشکلات در حوزه های مختلف به ویژه صنعت کشاورزی باید تا حد توان به دولت کمک کنیم و توقع حل مشکلات در حدی باشد که دولت توانایی حل آن را داشته باشد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر کشاورزان تضمینی نبودن خرید محصولات از کشاورزان و همچنین واردات محصولات کشاورزی در صورتی که توان تولید آن محصول در داخل وجود دارد.

شریف پور افزود: اگر دولت خواهان دست یافتن به توسعه پایدار است یکی از کارهایی که حتماً باید انجام دهد حمایت از صنعت کشاورزی و ارائه تسهیلات و اعتبارات مناسب به این بخش است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: حل مشکلات کشاورزان به ویژه رفع مشکل کم آبی باید در اولویت اول دولت قرار گیرد تا در آینده برای جبران آن هزینه بیشتری پرداخت نشود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *