راهکار رونق اقتصادی بهبود فضای کسب و کار است

12:50 - 14 مرداد 1393
کد خبر: ۱۹۶۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رکود تورمی و افزایش نرخ بیکاری در کشور، گفت: یکی از راهکارهای رونق اقتصادی بهبود فضای کسب و کار است که دولت بستر و زیرساخت آن را فراهم کند.

: عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رکود تورمی و افزایش نرخ بیکاری در کشور، گفت: یکی از راهکارهای رونق اقتصادی بهبود فضای کسب و کار است که دولت بستر و زیرساخت آن را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، در سال های گذشته بعلت عدم مدیریت نرخ ارز، تورم انباشته ناشی از تفاوت تورم داخلی با متوسط تورم کشورهای دیگر، تولیدات کشور نه تنها قدرت رقابت و ورود به بازارهای خارجی را از دست داده اند بلکه در داخل کشور نیز با اعمال سیاست دروازه های باز، واردات بی رویه و رقابت نابرابر با کالاهای مشابه خارجی بازار فروش خود را از دست داده اند گفت وگویی با حسین طوسی عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی البرز انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

سیاست های اقتصادی اعمال شده در دولت قبلی را چگونه ارزیابی می کنید؟
متاسفانه در ارزیابی های اقتصادی و عارضه یابی معوقات بانکی وضعیت اقتصادی شرکت های بزرگ یا تولیدات خاص و انحصاری مورد توجه قرار گرفته است.

در این ارزیابی و از منظر کارشناسان و مدیران بانک ها فعالیت های تولیدی بخش خصوصی بویژه صنایع کوچک و متوسط (یا صنایع خوشه ای) به سوء مدیریت، عدم برنامه ریزی و نداشتن توان تولید متهم میشوند.

صنایع کوچک و متوسط توانایی تامین مواد اولیه ارزان قیمت را ندارند و غالباً در شرایط خاص اقتصادی مواد اولیه خود را از بازار آزاد و از طریق واسطه ها و دلال ها تامین میکنند و به علت عقب افتادن اقساط تسهیلات و معوقه های بانکی با تحریم داخلی بانک ها نیز مواجهند و از امکانات و تسهیلات ارزان بانکی به نسبت بازار پول آزاد محرومند.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، کاهش نقدینگی ناشی از تورم و افزایش نرخ ارز، افزایش هزینه های انرژی و حمل و نقل ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها از عوامل کاهش تولید و در نتیجه بالارفتن هزینه های تولید شده و تاثیر منفی آن بر قیمت تمام شده محصولات تولیدی است.

از نظر شما راه حل های خروج از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور چیست؟
برون رفت از شرایط حال حاضر اقتصادی کشور، کمک به بهبود فضای کسب و کار و حل مشکلات مالی واحدهای تولیدی در شرایط فعلی منوط به اجرای راهکارهای ویژه و الزاماتی است.

بدهی های دولت، بدهی شرکت های دولتی و وابسته به دولت، بدهی های تلف شده، بدهی های انحراف در مصرف منابع و سایر بدهی های مشکوک الوصول بانکی مشخص شود.

برای تشخیص میزان بدهی، نحوه محاسبه سود و جرائم تاخیر و علت آن یک نهاد اعتبار سنجی و تخصصی در استان ها تشکیل شود. اختصاص سهم 30 درصد یارانه صنعت طرح هدفمندی یارانه ها برای پوشش بخشی از سود ایام مشارکت و بازپرداخت تسهیلات صنعتی عملی شود.


سیستم بانکی چه کارهای دیگری می‌تواند انجام دهد؟
معافیت کامل و بدون شرط وجوه التزام و جریمه و خسارات تاخیر تسهیلات صنعتی اجرای طرح خرید دین واحدهای بدهکار به سیستم بانکی توسط بانک مرکزی اجرا شود.

ایجاد مکانیزی برای خرید محصولات تولید شده بنگاههای صنعتی و کشاورزی جهت سهولت در مبادله کالا،خرید اقلام تولیدی توسط بانک ها،کنترل مبادی ورودی و گمرکات کشور و جلوگیری از ورود بی رویه کالاهای مشابه خارجی و افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات و منابع بانکی از دیگر راهکارهی پیشنهادی جهت حمایت از صنعت و تولید کشور هستند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *