دالان ترانزیتی مطمئن باید بین خلیج فارس و آسیای میانه شکل گیرد

12:03 - 15 مرداد 1393
کد خبر: ۲۰۲۴
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایجاد یک دالان ترانزیتی قابل اعتماد به منظور حمل و نقل منظم کالا و مسافر بین بنادر خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای آسیای میانه امری لازم و ضروری است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایجاد یک دالان ترانزیتی قابل اعتماد به منظور حمل و نقل منظم کالا و مسافر بین بنادر خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای آسیای میانه امری لازم و ضروری است.

به گزارش ، محمد جواد ظریف در سخنرانی خود در نشست چهارجانبه همکاری های ترانزیتی وزرای کشورهایی جمهوری اسلامی ایران ، سلطنت عمان ، ترکمنستان و ازبکستان در مسقط، اظهار کرد: تجارت جهانی و مبادله کالا در سطح منطقه ای و بین المللی روز به روز در حال افزایش است و ایجاد یک دالان ترانزیتی قابل اعتماد به منظور حمل و نقل منظم کالا و مسافر بین بنادر خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای آسیای میانه امری لازم و ضروری است.

وی افزود: خوشبختانه امروز با اجرایی شدن موافق نامه ترانزیت موسوم به عشق آباد آغازی مبارک برای افزایش همکاری های عملیاتی بین کشورهای عضو موافقتنامه خواهد بود.

وزیر اور خارجه با بیان این که بدون شک نگاه ما به کریدورهای تجاری حمل و نقل باید به عنوان ابزار توسعه و تجارت باشد، گفت: هرچند دراین سال ها مسیری که امروز به عنوان نقشه راه همکاری حمل و نقلی انتخاب کرده ایم به عنوان سرمایه از یاد رفته بود، ولی با توجه به نقش کلیدی مسیر ترانزیتی مذکور می توانیم با احیاء آن یک بزرگراه اصلی ترانزیتی در منطقه را خلق کنیم.

وی ادامه داد: می توانیم با ایجاد زمینه های توسعه در مناطق پیرامونی این مسیر ترانزیتی، زمینه گسترش افراط و تروریسم ناشی از فقر را کاهش دهیم.

ظریف یادآور شد: این منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود همواره مسیری با اهمیت در زمینه حمل و نقل در طول تاریخ مطرح بوده است. با رشد صنایع مختلف در شاخه های مختلف اقتصادی و شکل گیری اقتصاد جهانی، نیاز به حمل ونقل و استفاده از صنعت لجستیک روز به روز بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: موقعیت جغرافیایی و بی نظیر و استراتژیک کشورهای عضو موافقت نامه به عنوان نقطه ای کلیدی در کریدورهای تجاری بین المللی در صورت حسن توجه و برنامه ریزی مناسب مزایای قابل توجهی را از طریق ترانزیت کالا برای کشورهای عضو به ارمغان خواهد آورد.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن شبکه گسترده حمل و نقل و ناوگان کارآمد و مناسب دارابودن مرزهای خشکی و دریایی با 15 کشور منطقه و وجود منابع عظیم زیرزمینی در حمل و نقل ترانزیت کالا درمنطقه جایگاه ویژه ای دارد.

وی با اشاره به اینکه منطقه ترانزیتی که برای آن گرد هم آمده ایم از 3 فرصت استثنایی _ استفاده از سود ناشی از افزایش حجم تجارت و معاملات بین اروپا و آسیا ، نقش آفرینی در حمل و نقل دریایی و نیاز منطقه به بنادر چند وجهی برخوردار است، تصریح کرد: در کنار فرصت های بیان شده ، برخورداری از یک زیرساخت قوی و کارآمد در زمینه حمل و نقل و لجستیک اجتناب ناپذیراست.

ظریف تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با عنایت به قرار گرفتن در قلب کریدور های تجاری می تواند نقش ویژه ای در ارائه خدمات جریان کالای ترانزیت از کشورهای حاشیه خلیج فارس به آسیای میانه ایفاء کند. این فرصت می تواند به عنوان مبنایی برای جایگزینی درآمدهای عاید از ذخایر نفتی برای کشورهای عضو نیز نگریسته شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *