تاکید ظریف بر گسترش همکاری‌های ایران با عمان، ازبکستان و ترکمنستان

17:20 - 15 مرداد 1393
کد خبر: ۲۰۷۷
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست چهارجانبه همکاری های ترانزیتی وزرای خارجه کشورهای جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، ترکمنستان و ازبکستان با یوسف بن علوی وزیر مشاور در امر خارجه عمان دیدار وگفتگو کرد.

: دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست چهارجانبه همکاری های ترانزیتی وزرای خارجه کشورهای جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، ترکمنستان و ازبکستان بطور جداگانه با وزرای خارجه این کشورها دیدار کرد.

به گزارش ، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با آرزوی سلامتی برای سلطان قابوس که در حال حاضر برای مداوا در خارج از عمان بسر می برد، از برگزاری این نشست چهار جانبه از سوی دولت عمان قدردانی کرد و با اشاره به نقش استثنایی و قرار گرفتن کشورمان در قلب کریدورهای تجاری ابراز امیدواری کرد این بزرگراه ترانزیتی بتواند در ارائه خدمات انتقال کالا از کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه نقش مهم خود را در توسعه منطقه ایفاء نماید.

وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان همچنین در این دیدار با تاکید بر وجود روحیه تعامل و همکاری فیمابین دو کشور که الزامات برادری وهمسایگی نشات گرفته است، ابراز امیدواری نمودند همکاریهای دو کشور در جهت ارتقاء و گسترش همه جانبه مناسبات توسعه یابد.

دیدار ظریف با وزیر خارجه ازبکستان

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست مسقط با همتایان ازبک و ترکمن خود درباره مناسبات دوجانبه و گسترش همکاری‌ها به گفت‌وگو پرداخت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست مسقط در خصوص ایجاد کریدور بین خلیج فارس و دریای عمان و آسیای مرکزی، با یکدیگر دیدار و زمینه‌های ارتقاء روابط دو کشور با توجه به مشترکات فرهنگی فیمابین و همچنین ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزرای خارجه دو کشور با تأکید بر دیدگاه رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان در جریان دیدار سال گذشته خود در حاشیه اجلاس شانگهای بر ضرورت ارتقاء همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تأکید کرده و دیدار مقامات عالیرتبه دو کشور در فرصت‌های مختلف را زمینه ساز فعال سازی هر چه بیشتر روابط دانستند.

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار اولویت دولت حسن روحانی در گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه را مورد تأکید قرار داد.

رایزنی ظریف و همتای ترکمنش
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و همتای ترکمنستانی او نیز در حاشیه نشست چهار جانبه ترانزیتی در مسقط با یکدیگر دیدار و موضوعات مهم مطرح در روابط دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

طرفین با تاکید بر مشترکات فرهنگی‌، تاریخی و همسایگی دو کشور بر ضرورت گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تاکید کردند.

همکاری در زمینه موضوعات انسانی از جمله تبادل زندانیان، همکاری‌ها در حوزه ترانزیت، حمل و نقل و راه آهن و همچنین توسعه و بهبود امکانات مواصلاتی، مرزی بین دو کشور به منظور تسهیل در انتقال کالا و همچنین توسعه مناطق مرزی دو کشور از جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *