پیام تبریک شخصیت‌های سیاسی به مناسبت روز خبرنگار

12:23 - 18 مرداد 1393
کد خبر: ۲۰۹۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس جمهور، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر این مجمع، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر اطلاعات، وزیر بهداشت، وزیر اقتصاد، وزیر دفاع و وزیر ورزش و جوانان، چند نماینده مجلس و... روز بزرگداشت خبرنگار را تبریک گفتند.

: رئیس جمهور، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر این مجمع، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر بهداشت، وزیر اقتصاد، وزیر دفاع و وزیر ورزش و جوانان، چند نماینده مجلس و...روز بزرگداشت خبرنگار را تبریک گفتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، پس از شهادت محمود صارمی، خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف در 17مرداد سال سال 1377، این روز به عنوان روز بزرگداشت خبرنگار نامگذاری شد.

هدیه روحانی به خبرنگاران
رئیس‌جمهور اگرچه به مناسبت روز خبرنگار پیامی منتشر نکرد اما در گفتگو با خبرنگاران در چهار محال و بختیاری وعده‌هایی به خبرنگاران در کشور داد.
حسن روحانی ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: با اهتمام دولت، آیین‌نامه اجرایی قانون شفاف‌سازی اطلاعات که می‌تواند به کار حرفه‌ای خبرنگاران کمک کند، بعد از سالیان دراز تهیه شده و به زودی اجرا خواهد شد.
وی افزود: دولت همچنین لایحه‌ای را در زمینه انجمن مربوط به صنف خبرنگاران تهیه خواهد کرد تا این انجمن بتواند در زمینه کار خبرنگاران فعال باشد و اگر تخلفی انجام گرفت، این انجمن در مورد آن اعلام نظر کند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت با توجه به شرایط جدید، برای انجام اصلاحات مورد نیاز در قانون مطبوعات تلاش خواهد کرد و قبل از تقدیم این دو لایحه به مجلس، نظرات صاحب‌نظران را اخذ خواهیم کرد.
روحانی گفت: در بخش رفاهی برای خبرنگاران نیز اگر در شرایط خاصی مشکل بیکاری برای خبرنگاران بوجود بیاید، نسبت به بیمه تکمیلی آنها اقدام خواهد شد و در روز خبرنگار به وزیر ارشاد و وزیر کار و امور اجتماعی ابلاغ می‌شود که این مسأله را در دستور کار خود قرار داده و عملیاتی کنند.
رئیس‌جمهور همچنین آموزش رایگان فنی کار خبرنگاری را از دیگر اقداماتی ذکر کرد که دولت به عنوان هدیه آن را به خبرنگاران کشور تقدیم می‌کند.

روحانی: دولت مصمم به ایجاد ارتباط دوسویه با رسانه‌ها است
روحانی به مناسبت روز خبرنگار با خانواده خبرنگار شهید محمود صارمی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.روحانی روز پنج‌شنبه در این دیدار با گرامیداشت یاد شهید صارمی حادثه شهادت وی را بسیار تلخ و ناگوار دانست و گفت: در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شمار زیادی از خبرنگاران به شهادت رسیدند اما شهادت شهید صارمی و همه آنهایی که با این شهید به شهادت رسیدند، بسیار مظلومانه بود.

رئیس‌جمهور با یادآوری ساعات و لحظه شهادت شهید صارمی گفت: شهادت شهید صارمی و همراهانش برای خود ما دارای لحظات سختی بود چرا که در ابتدا یک ارتباط و تماسی بین ما و آنها برقرار بود که در همان لحظات صدای تیراندازی به گوش رسید و بعداً معلوم شد که همان موقع به دست تروریست‌ها، مظلومانه به شهادت رسیده‌اند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت این روز گفت: شغل خبرنگاری، شغل بسیار شریفی است و خبرنگارانی که به وظایف حرفه‌ای خود عمل می‌کنند، می‌توانند در جامعه تأثیرگذار باشند.

روحانی اظهار داشت: خبرنگاران و رسانه‌ها از یک‌سو می‌توانند اطلاعات صحیح را به جامعه عرضه کرده و باعث آگاهی و تعالی جامعه شوند و همچنین می‌توانند واسطه بسیار خوبی بین جامعه، نظام و دولت باشند.

رئیس‌جمهور، خبرنگاران و رسانه‌ها را عامل بسیار مؤثری برای پیشگیری از فساد در جامعه دانست و با تأکید بر اینکه باید پدیده شوم فساد را تقبیح کنیم، گفت: فساد موضوعی است که مبارزه دائمی را می‌طلبد و برای مقابله با این معضل، خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند تأثیر زیادی داشته و در مهار و پیشگیری از آن، مؤثر باشند.

روحانی گفت: مشکلات اداری و آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی نیز وجود دارد که رسانه‌ها از جمله خبرنگاران می‌توانند با آن مبارزه کرده و آن را مهار کنند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: امروز کانون خانواده و جامعه با توطئه‌های سازماندهی شده‌ای مواجه است و در پشت بعضی از مفاسد اجتماعی، سازماندهی‌ها و هدایتگری‌هایی وجود دارد که رسانه و خبرنگار می‌تواند در مقابله با آن بسیار مؤثر باشد.

روحانی تصریح کرد: رسانه‌ها برای ایجاد نشاط در جامعه و پیشگیری از مفاسد و معضلات و آسیب‌های اجتماعی، نقش بسیار مفید و مؤثری دارند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر ارتباط نزدیک دولت با رسانه‌ها، اظهار داشت: دولت علاقمند است ارتباط دو سویه‌ و نزدیکی با رسانه‌ها و خبرنگاران داشته باشد.به همین دلیل از نقد آنها استقبال می‌کند و در عین حال به آنها توصیه می‌کند که از شرافت و حرفه خود حراست و مراقبت کنند.

روحانی با اشاره به اقدامات حمایتی دولت از فعالیت‌‌های رسانه‌ها، گفت: دولت قصد دارد لایحه‌ای را به مجلس تقدیم کند که مجموعه خبرنگاران با انجمن صنفی مرتبط با خود همراه باشند و اگر مشکلی هم وجود داشت از آن طریق نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند.

رئیس‌جمهور افزود: دولت همچنین در زمینه ارائه خدمات و آموزش‌های لازم برای حرفه‌ای کردن خبرنگاران، کاملاً آمادگی دارد.

وی گفت: دولت مصمم است ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگی با خبرنگاران و رسانه‌هایی که رسالت بزرگی را برعهده دارند، داشته باشد.

هاشمی رفسنجانی: خبرنگاران شرافتمند نمی‌گذارند جامعه در بی‌خبری بماند

آیت الله‌هاشمی رفسنجانی نیز با صدور پیامی ضمن تبریک روز خبرنگار، تاکید کرد: در دنیای فراصنعتی امروز که همه ابزار اطلاع‌رسانی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی ساخته شده‌اند، نمی‌توان خبری را کتمان یا سانسور کرد. متن کامل پیام وی به مناسبت روز خبرنگار بدین شرح است:

خبرنگاری، شغل شرافتمندانه‌ای است که رسالت بزرگی را بر دوش خبرنگاران می‌گذارد. این گروه که تمام همتشان ارتقای اطلاعات در جوامع است، نمی‌گذارند جامعه در بی‌خبری بماند و با رشد آگاهی مردم، باعث تسریع حرکت قافله انسانی به سوی قله‌های دانش و علم و در نتیجه پیشرفت و سعادت می‌شود.

توجه داشته باشیم که خبرنگاری با خبرسازی تفاوت دارد، خبرسازی که متأسفانه در کنار رشد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اطلاع‌رسانی درست، در حال اشاعه در جامعه می‌باشد، بر پایه دروغ و شایعه استوار است و نمی‌تواند منبع و مرجع باشد، اما می‌بینیم که بسیاری از بوق‌های استعماری و استبدادی برای جبران عدم اعتماد مردم، به دروغ‌گویی و خبرسازی روی آورده و نمی‌دانند آنچه باعث افزایش رویگردانی مردم از آنان شده، همین حالت است.

در دنیای فراصنعتی امروز که همه ابزار اطلاع‌رسانی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی ساخته شده‌اند، نمی‌توان خبری را کتمان و یا سانسور کرد.عصر انفجار اطلاعات است و هر حادثه‌ای که در هر گوشه این جهان اتفاق بیفتد، خیلی سریع با عبور بر شهپر اطلاع‌رسانی به اقصی نقاط جهان می‌رسد و حتی اخیراً در کنار خبر، تصاویر و فیلم آن نیز مخابره می‌شود.مانند تصاویری که در زمان هجوم ارتش اشغالگر اسرائیل به غزه از جنایات و کشتار صهیونیست‌ها پخش شد و به دنبال آن ادعای مظلومیّت کذایی گروه افراطی یهودی که بر اثر مظلوم نمایی و تبلیغات غرب حاصل شده بود، بر باد رفت.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، اینکه هر چقدر دایره خبرسازی و کتمان حقایق را گسترده‌تر باشد، به همان اندازه محدوده اعتماد مردم به مسئولان و رسانه‌های داخلی کم و توجه آنان به رسانه‌های خارجی زیاد می‌شود.نباید بگذاریم خبرهای مربوط به کشور ایران را دیگران به اطلاع مردم ما برسانند، مخصوصاً که می‌دانیم آنان اهداف خاص خود را در چیدمان کلمات در خبرها دارند و اگر ما واقعیت‌ها را براساس حقیقت محض بگوییم، مردم نیز از آنان روی برمی‌گردانند.به هر حال روز خبرنگار فرصت بسیار خوبی است تا من به عنوان مسئولی که در طول ۳۰ سال در سفر و حضر با آنان همراه بوده‌ام، از همه خبرنگاران تشکر کنم و بر روح بلند خبرنگاران شهید درود فرستم که خون پاکشان علاوه بر ارزش شهادت، در راه افزایش آگاهی مردم به زمین ریخته شد.

رضایی: خبرنگاران نبض بیدار جامعه هستند

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با صدور پیامی روز خبرنگار را تبریک گفت. متن پیام محسن رضایی به شرح زیر است:

روز خبرنگار روز نکوداشت قلم و روز کرامت رسانه و روز عهد دوباره برای انتشار دانایی و تکثیر همدردی در راستای فطرت انسان و ارزش‌های والای الهی است، آن‌گونه که امروز شاهدیم خبرنگاران حقیقت جو مظلومیت غزه را مخابره و ماهیت پلید روبه صفتان زشت خو و دژخیمان صهیونیست را افشا می کنند.

تبریک ساده این جانب شادباش شرافت و شخصیت ستوده خبرنگارانی است که نبض بیدار جامعه هستند. درود بر قلم پاک شما، درود بر شرافت خبرنگاری و درود بر اهالی رسانه که منادیان روشنایی و حقیقت هستند.

اقتدار امروز سپاه مرهون تلاش خبرنگاران است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت روز 17 مرداد، خبرنگاران را خط مقدم مقابله با جنگ نرم و طلایه‌داران جبهه آگاهی‌بخشی جامعه برابر تهدیدات قدرت‌های استکباری و هجمه‌های رسانه‌ای غرب دانست. در بخشی از این بیانیه آمده است:

خبرنگاران، چشم بینا و زبان صادق و گویای مردم در عرصه تحولات و رخدادهای مهم و تاثیرگذار در جامعه هستند که رسالت حرفه‌ای خود را همواره از دریچه تعهد، صداقت و امانت داری جستجو می‌کنند.

خبرنگار وجدان بیدار جامعه است و به عنوان دیده بان بایستی در تلاش برای اطلاع رسانی درست، دقیق و کامل حوادث و رویدادها برآید و در این راستا نباید تحت تاثیر جوسازی‌ها، شایعه پراکنی ها، هوچی گری‌ها و هیاهوآفرینی قرار گیرد.

نقش آفرینی های درخشان و تاثیرگذاری های اصحاب رسانه و اقدام حول محور وحدت و یکپارچگی ملی و صیانت از منافع و مصالح کشور بیانگر اقتدار، اعتبار و ظرفیت های این قشر برای کمک تولید قدرت ملی و ایجاد بازدارندگی برابر دشمن است.

بی تردید اقتدار و صلابت امروز سپاه در مقیاس جهانی، بخش اعظمی از نمایش خود را مرهون مجاهدت و تلاش خستگی ناپذیر خبرنگاران فهیم و متعهد رسانه‌ها در انعکاس هوشمندانه، واقع بینانه و واقع گرایانه آن می‌داند.

سردار جلالی: روز خبرنگار با سانسور رسانه‌های غربی و عربی همزمان شده است
همچنین رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پیامی تاکید کرد: امسال روز خبرنگار در حالی فرارسیده که سانسور، سکوت و خفقان راهبرد اصلی رسانه‌های غربی و عربی برای دیده نشدن و شنیده نشدن فریاد مظلومان غزه، به بازتاب آلام و رنج‌های مظلومان غزه تبدیل‌شده است.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور طی پیامی 17 مرداد روز خبرنگار را تبریک گفت، در بخشی از این پیام آمده است:

هفدهم مرداد، سالروز شهادت سرباز جنگ نرمی است که با خون خود، خبرهای ارسالی به جهانیان را ممهور ساخت و این‌گونه یاد و نام فعالان عرصه مجاهدت در آگاه‌سازی جامعه را جاودان نمود.

پرواضح است، بخشی از اقتدار امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های پدافندی از جمله عرصه سایبری نیز مرهون تلاش خستگی‌ناپذیر خبرنگارانی است که با نشر و پردازش صحیح، دقیق و سریع اطلاعات، آرمان‌های امام راحل(ره) و دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی با رهبری مدبرانه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دفاع کرده و در این ثابت‌قدم مانده‌اند.

امسال روز خبرنگار در حالی فرارسیده که سانسور، سکوت و خفقان راهبرد اصلی رسانه‌های غربی و عربی برای دیده نشدن و شنیده نشدن فریاد مظلومان غزه، به بازتاب آلام و رنج‌های مظلومان غزه تبدیل‌شده، تأثر و تأسف شدید از این فاجعه که نه‌تنها تمامی انسانیت را به عزا نشانده بلکه فراتر از انسان امروز تمام کائنات درگیر این مصیبت است.

روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های جمعی، روز خبرنگار را در حالی با یکدیگر تبریک می‌گویند که به دلیل حملات سبوعانه خناسان رژیم صهیونیستی و تهاجم گسترده نظامی به نوار غزه در روزهای گذشته صدها فلسطینی ازجمله زنان و کودکان به شهادت رسیده و به زخمی شدن صدها تن انجامیده و بار دیگر تراژدی غمناک ملت فلسطین و نقض آشکار اصول و قواعد مسلم حقوق بین‌الملل توسط صهیونیست‌ها را به جهانیان یادآور شده است.

شهیدی: خبرنگاران راویان حقیقت هستند

نماینده ولی فقیه، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با صدور پیامی به مناسبت روز خبرنگار، مساعی فعالان خبر در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت را یکی از خدمات ارزنده روایتگران حقیقت برشمرد. بخشی از متن پیام حجت‌الاسلام شهیدی به این شرح است:

در عصری که انسان‌ها در هجمه‌ای از اطلاعات قرار گرفته‌اند و ابرقدرت‌های جهان با تهاجم فرهنگی درصدد تسخیر اذهان بشری هستند هر گامی که در مسیر ارتقا بصیرت و دانش انسانی برداشته شود در خور تقدیر و تجلیل بسیار است.

به یقین در این دوران نقش رسانه و اصحاب آن دوچندان می‌گردد نقشی خطیر که تکلیف صیانت از حقایق و تعهد خدمت صادق را متوجه خبرنگاران می‌دارد. در این میان، باید به روایت ایثار ایثارگران و نقل رشادت‌های شهدا و اطلاع‌رسانی در حوزه ترویج فرهنگ مقدس ایثار و شهادت اشاره نمود که چنین اقدامی بی‌تردید در خور اهمیت بسیار است .چه بسیارند، شهدای اهل قلم و رسانه که در راه بیان و تبیین راه شهدا و ایثارگران، خود جان عزیزشان را به درگاه الهی تقدیم کردند.

جنتی: امید دولت نسبت به آزادی بیان و مطبوعات،‌ یک نگاه زینتی و تشریفاتی نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به مناسبت روز خبرنگار، اظهار کرد که خبرنگاران با رعایت اخلاق حرفه ای و عمل به وظایف خود، می‌توانند چشم بیدار مردم و مسئولان باشند، سلامت فرهنگی جامعه را تضمین کرده و به موثرترین نیروی اجتماعی برای حل مشکلات تبدیل شوند.

در متن پیام علی جنتی آمده است: هفدهم مرداد ماه، روز خبرنگار، روزی که شهید محمود صارمی در راه انجام وظیفه خطیر اطلاع رسانی، به فیض عظیم شهادت رسید، همواره یادآور تلاش‌های خستگی ناپذیر خبرنگاران مسئول و خدمتگزار ایران اسلامی در مسیر انجام وظیفه حرفه ای است؛ خبرنگارانی که همواره بار دو امانت مهم را بر دوش می کشند؛ آزادی و حقیقت.دو مفهومی که در این حرفه، آنچنان در هم تنیده‌اند که بی‌وجود یکدیگر، معنا و مفهومی ندارند.

آموزه‌های دینی و تجارب تاریخی موید این نکته هستند که رشد فکری و اندیشه بشر، تنها در سایه آزادی قلم و بیان حاصل می شود.لذا خبرنگار، با این نگاه، می تواند تجسم و نمونه مسئولیت، تعهد، امانت و وجدان بوده، نقش موثری در رشد و شکوفایی تمدن و فرهنگ بشری ایفا نماید. خبرنگاری، حرفه ای آمیخته از هنر و عشق است و خبرنگاران با رعایت اخلاق حرفه ای و عمل به وظایف خود، می‌توانند چشم بیدار مردم و مسئولان باشند و سلامت فرهنگی جامعه را تضمین کرده و به موثرترین نیروی اجتماعی برای حل مشکلات تبدیل شوند.

هفدهم مرداد بهترین فرصت برای بیان این نکته است که نگاه دولت تدبیر و امید نسبت به آزادی بیان و مطبوعات،‌ یک نگاه زینتی و تشریفاتی نیست. نه تنها رییس جمهور محترم، بلکه تمامی ارکان دولت و در راس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به آزادی مسئولانه عمیقا معتقد بوده و از هیچ کوششی جهت ایجاد فضایی سالم، آزاد، ایمن و به دور از تبعیض، برای اندیشمندان، اصحاب قلم و مطبوعات دریغ نخواهند کرد تا در سایه وجود چنین محیطی، پرچمداران آزادی، اخلاق و عدالت، بتوانند نقش مهم خود در توسعه ایران اسلامی را ایفا نمایند.

اینجانب به نمایندگی از خانواده بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این روز مهم را صمیمانه به جامعه خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران تبریک عرض کرده، به این تلاشگران مجاهد اطمینان می دهم که من و همکارانم، تمام تلاش خود را برای حل مشکلات و مسائل صنفی آنان به کار می گیریم تا بتوانند همچنان در انجام وظایف حرفه ای خود موفق باشند.

قاضی‌زاده هاشمی: خبرنگاران به شرافت قلم‌شان شهره‌اند

وزیر بهداشت به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار در پیامی تاکید کرد: شما خبرنگاران موظفید تا اخباری در اختیار عموم بگذارید که درست، دقیق و معتبر باشد و نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنید و هر آنچه که حق مردم است بدانند را، از دید آنها پنهان نگذارید.

در پیام سید حسن‌ هاشمی آمده است:

خبرنگاران به شرافت قلم‌شان شهره‌اند و شرافت، پرچمی است بر قلم‌آنان که به محض نوشتن به اهتزاز و جنبش درمی‌آید. تلاشی خستگی ناپذیر، بر اساس مسئولیت اجتماعی و حرفه‌ای، با هدف تامین حقوق مردم در دستیابی به اطلاعات؛ با تعهد به این اصول، جان و جهان خبرنگار وقف مخاطبانش می‌شود.او در آرزوی مشارکت مردم با توانمندسازی آنان، دنبال آن است فلک را سقف بشکافد و با ساختن جهانی آگاه، بالنده و تکامل جو، طرحی نو دراندازد.همین همت بلند است که همگان خالصانه، متعهدانه و با افتخار، تلاش می‌کنند گوی سبقت تبریک و تهنیت به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار را از یکدیگربربایند.

‌من نیز مایلم از این فرصت برای سخن گفتن با شما استفاده ‌کنم تا رسالت بزرگ جامعه رسانه‌ای را مورد بازخوانی و تاکید قرار دهم.دین خود را هرچند اندک به مجاهدانی ادا کنم که با قدم‌های استوار متکی به ایمان به‌خدا، قلم‌های خود را برای عشق و خدمت به مردم و اعتلای کشور به‌کار بردند هم‌چون شهید صارمی و به کار می‌برند هم‌چون شما.همگان آگاهند که رویین‌تنی‌تان با تکیه به اصول اخلاق حرفه‌ای حاصل شده، و نام‌تان را در آسمان و زمین با تبعیت از اصولی چون احترام به حریم خصوصی و حفظ کرامت انسانی، احترام به منافع عمومی و ارجح دانستن آن در هر شرایط و احترام به ارزش‌های جهانی و تنوع فرهنگ‌ها، بر پایه همزیستی جاودان کرده‌اید.بر همگان آشکار است که برپایه اعلامیه سازمان یونسکو، شما خبرنگاران موظف‌اید تااخباری در اختیار عموم بگذارید که درست، دقیق و معتبر باشد و در درستی اخباری که به دست می‌آورید، پژوهش و اندیشه می‌کنید.نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنید و هر آنچه که حق مردم است بدانند را از دید آنها پنهان نگذارید.

این اصول اشاره به آن دارد که گویی شغل خبرنگاری را برای ایفای نقش اول خلاقیت انتخاب کرده‌ اید، به‌نحوی که قلم‌تان، روزها و شبها، درپی گشودن پلک‌های اندیشه به سمت نور مطلق است. امحای جنگ و تجاوز به‌حقوق ملت‌ها هم‌چون حقوق مردم غزه، ارتقای نظم نوین اطلاعاتی و استعمار زدایی از آن، جز با آگاهی بخشی و تلاش شما برای توزیع عادلانه اطلاعات و به ویژه اطلاعات و دانش استراتژیک، میسر نمی شود.

گاهی که توفیق می‌یابم از تحریریه‌ای دیدن کنم، از مشاهده خبرنگاری که دغدغه پرکردن شکاف‌های خبری مخاطب خود را دارد و غرق تفکر، از پنجره ذهن‌اش، به آن سوی پنجره تحریریه یعنی به واقعیت نگاه می‌اندازد، به‌وجد می‌آیم و گمان می‌کنم که اینان شوریدگانی هستند که در زندگی، هیچ تفریحی برایشان جذاب‌تر از دواندن قلم بر روی کاغذ نیست.

عزیزان، بس آگاهم که خوردن گرد تحریریه، هیچ خبرنگاری را به قله ثروت و مکنت نرسانده است، هرچند با آگاهی از مخاطره آمیز و سخت بودن شغل‌تان، با همه ایثارگری‌هایی که به خرج می‌دهید، شاید از امکانات اولیه زندگی برخوردار نباشید، که درجای خود باید تامین شود، ولی شما آموزگاران بزرگی هستید که به‌ تبعیت از دین خاتم تاکید می‌کنید سنگ محک آدمیت، نیازها و دغدغه‌های اوست و دغدغه‌های برتر بی‌تردید نزد انسان‌های متعالی‌ است.

تعالی جامعه راهی ندارد جز آن‌ که نویسندگان و خبرنگارانش برای سئوال‌های جدید پاسخ‌های جدید می‌یابند و زندگی به دوره‌ کارآموزی تغییر چهره می‌دهد که در آن آدمی آفریدن را از خالق خود می‌آموزد و هر روز خلق جدیدی را در جریده خود تجربه می‌کند؛ چه در زندگی روزمره خود آموخته‌اید که آخرین حرکت قلم روی کاغذ خبر، به معنای پایان خبرنیست، بلکه به معنای آغاز نگارش خبر دیگری است که به‌زودی باید به کمک کلمات و کارشناسان فن به زوایای پنهان و تاریک نور بیندازید و به کشف حقیقتی نوین نایل شوید.از این منظر اثر هر رسانه، به‌مثابه جهانی جدید، کارگاه خلاقیت شماست که از اندیشه تان تراوش می‌کند.ولی آیا زندگی بدون نگرش و خلاقیت شما امکان پذیر است؟

کماکان امید دارم، دیدگاه شما مزه زیبایی‌ها را در ذهن مخاطبان‌تان بچشاند، هویت تاریخی گذشته،‌ حال و جدیدشان را ثبت و ضبط ‌کند و قانونمندی‌های نوینی را در زندگی روزمره به معرفی بنشیند و این‌همه آن‌جا اهمیت می‌یابد که با معرفی گزاره‌ها و عملکردها، به ما بگویید کجای مسیر نیازمند اصلاح است و این خود به‌ معنای رهایی از سرگردانی و عدم تکرار اشتباه، و رفتن به سوی تحکیم امنیت و آرامش روحی و روانی جامعه و تنویر افکار عمومی نسبت به حوادث و رخدادها است.

با این رویکرد است که در وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی انتقادهایتان را چون سرمه به چشم می‌کشیم و هر یک را نعمتی برای خود و مردم می‌دانیم. از این منظر افکار شما و قلم‌تان محرم اسرار ملت و مسئولان است، و بر اساس اصل برائت در قانون اساسی، همگی خودی محسوب می‌شوید و تمام همت‌مان بر این است برای آن که تجربه تلخ بی‌اعتمادی و سرمایه‌سوزی گذشته تکرار نشود، همواره در کنارتان باشیم و شما را نیز به‌عنوان مشعل‌های اطلاع رسانی کشور، با انعکاس دقیق و انتقاد مفید به‌عنوان منتقد و پرسشگر داشته باشیم تا از خلال تحقق پرسمان واقعی، دوره روشنگری افکار عمومی و توسعه همه‌جانبه و پایدار را رقم بزنیم.از حوصله‌ای که به خرج دادید سپاسگزارم.

علوی: خبرنگاران مسئولیت تاریخی بیان واقعیات را رقم می‌زنند

وزیر اطلاعات نیز در پیامی روز خبرنگار را به اصحاب رسانه و خبرنگاران متعهد، امین و دلسوز تبریک و تهنیت گفت.
متن کامل پیام حجت الاسلام سید محمود علوی بدین شرح است:

هفدهم مرداد مصادف با سال روز شهادت شهید محمود صارمی، یادآور تلاش و مجاهدت کسانی است که درتمامی عرصه‌ها با حضور خود مسئولیت تاریخی را دربیان واقعیات رقم می زنند.

این روز فرصتی مغتنم است تا ازصاحبان اندیشه وقلم و جهادگران عرصه آگاهی بخشی واطلاع رسانی به مردم عزیزمان، قدردانی و تجلیل به عمل آید.

ضمن گرامی داشت یاد وخاطره شهیدان والامقام عرصه ی آگاهی وامید، روز خبرنگار را به اصحاب رسانه وخبرنگاران متعهد، امین ودلسوز تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

گودرزی: نقد اصحاب رسانه بهترین کمکم به ما است

وزیر ورزش و جوانان در پیامی روز خبرنگار را تبریک گفت. محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در همزمان با روز خبرنگار با گرامیداشت یاد خبرنگار شهید صارمی و تمامی شهدا و فرهیختگان عرصه فرهنگ و آگاهی بخشی مردم در پیامی از تلاشگران این عرصه در دو حوزه ورزش و جوانان قدردانی کرد.

در پیام وزیر ورزش و جوانان آمده است:

افتخار می‌کنم که خبرنگار بوده ام و عضوی از جامعه بزرگ، فهیم و پر تلاش رسانه هستم و اعتقاد راسخ دارم بخش عمده ای از تحقق حاکمیت ورزش پاک و معنوی بر پایه معرفت ناب ایرانی – اسلامی با کمک رسانه و خبرنگاران عزیز این عرصه شکل گرفته است.

در بخش دیگری از این پیام، گودرزی با تشکر از همراهی رسانه‌ها در پیشبرد برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان در دولت تدبیر و امید گفت: قطعا نقدهای اصحاب رسانه به عنوان ناظران امین و موثر عملکرد مسئولان و نگهبان حقوق مردم، بهترین کمک به وزارت ورزش و جوانان، معاونان، مدیران ستادی و استانی و روسای فدراسیون‌ها خواهد بود.

وزیر ورزش و جوانان همچنین از رسانه‌ها و خبرنگاران خواست به مسایل جوانان توجه بیشتر و وی‍‍ژه ای داشته باشند و مطالبات آنها از سایر دستگاه‌های مرتبط با امور جوانان را مد نظر قرار دهند تا وزارت ورزش و جوانان بتواند با هماهنگی و همراهی سایر نهادها در موضوع ملی جوانان گام‌های موثرتری برای حل مشکلات این بخش مهم جامعه ایران بردارد.


طیب‌نیا: خبرنگاران مصداق زبان گویا و فریاد رسای ملت هستند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با صدور پیامی به مناسبت روز خبرنگار گفت: حرمت، ارزش و قداست قلم آنگاه که نگارش گر حقایق و روایت کننده واقعیت‌هاست بیشتر عیان می شود و این تنها در مقام خبر و اطلاع رسانی است که نمود می یابد.

علی طیب نیا در ادامه پیام خود آورده است: در طول همه سالهای پرفراز و نشیب پس از انقلاب چه در ثبت و ضبط وقایع منجر به پیروزی انقلاب،چه در ایام دفاع مقدس چه در روزهای سخت وقوع بلایای طبیعی و چه در روزهای شیرین پیروزی‌ها و موفقیت‌های ملت بزرگ ایران اسلامی خود شاهد تلاش بی بدیل فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی بوده ام آنهایی که امروز به واقع مصداق زبان گویا و فریاد رسای ملتند.

به این بهانه می خواهم بگویم که اعتقاد راسخ دارم اگر امروز و پس از گذشت یکسال از استقرار دولت تدبیر و امید شاهد موفقیت‌ها و دستاوردهای خوب و امید بخشی از سوی دولت یازدهم هستیم یکی از ارکان و عوامل اصلی آن رسانه‌ها و اصحاب سختکوش آن هستند.همراهی کم نظیر اصحاب رسانه برای بازگرداندن آرامش و امید به جامعه،کمک به شفاف سازی و جلوگیری از ویژه خواری‌ها،ارایه اطلاعات واقعی و صادقانه به مردم و بازگرداندن امور به محور عقلانیت که همه و همه جزء اصول دولت یازدهم بوده و هست انکار نشدنی است.

در اینجا از این فرصت استفاده می کنم و ضمن بزرگداشت یاد و خاطره همه شهدای عرصه اطلاع رسانی به ویژه شهید محمود صارمی، این روز را به همه فعالین، دست اندرکاران و اصحاب رسانه اعم از نوشتاری،دیداری و شنیداری تبریک عرض نموده و از صمیم قلب برایشان آرزوی موفقیت می کنم.

همچنین تبریک ویژه ای نیز خدمت فعالان رسانه ای حوزه اقتصاد اعم از موافقین و منتقدین عرض می کنم که در سال نخست فعالیت دولت یازدهم با اطلاع رسانی به هنگام خود دولت را در این مسیر پرفراز و نشیب همیاری نمودند تا امروز شاهد ایجاد حس خوب آرامش و اعتماد توام با امید و خوشبینی نسبت به آینده در جامعه باشیم.

هرچند بر این این باورم که بزرگداشت و قدردانی از زحمات شما در یک روز و یک پیام نمی گنجد اما بر خود فرض دانستم بدین وسیله مکنونات قلبی خود را نسبت به شما ابراز دارم.

سردار دهقان: منزلت خبرنگار کمتر از یک کارگزار فرهنگی و سیاسی نیست

همزمان با روز خبرنگار، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در پیامی با گرامی داشت یاد و خاطره خبرنگاران شهید از خبرنگاران به عنوان سربازان جبهه دفاع از ارزش‌های گرانسنگ انسانیت یاد کرد.

در بخشی از این پیام آورده است: نگاه جست‌وجوگر جامعه سختکوش خبرنگاران را به مقام رشک برانگیز شهیدانی همچون صارمی، رهبرها، مصطفائی‌ها، کوهپایی‌ها، ژیان پناهی‌ها، فصوحی‌پورها، ایزدپناه‌ها و ده‌ها خبرنگار جانباز و ایثارگر متوجه می‌سازد.بزرگمردانی که در کسوت خبرنگار در مناطق بحرانی و خطر، کلمه شرافت را به الگوی «استاندارد، دقت، صحت و سرعت» خبررسانی اضافه کردند.

رسالت خبرنگارانی چون محمود صارمی پایان پذیرفتنی نیست چراکه آنان اساسی را در کار خبر بنا نهادند که پایه‌اش امانتداری و شرافت قلم و ابلاغ پیام است؛ دو رکنی که سوگند کردگار و رسالت پیامبر(ص) است.

امروز منزلت خبرنگار کمتر از یک کارگزار فرهنگی و سیاسی نیست و تجلیل از صارمی در روز خبرنگار توصیف یک فرد نیست بلکه تبیین تفکری است که در آن حرفه خبرنگاری نه به عنوان یک شغل که در مقام یک فریضه است.

شریعتمداری: خبرنگار متعهد کمتر از مواهب دنیایی برخودار است

معاون اجرایی رئیس جمهور فرارسیدن روز خبرنگار را تبریک گفت. در پیام محمد شریعتمداری آمده است:

روز خبرنگار را از صمیم قلب به این قشر صاحب فکر واندیشه که روشنی بخش فضای اجتماعی امروز هستند تبریک می‌گویم.

خبرنگار متعهد امروز مجاهد فی سبیل الله است زیرا انتشار هر خبری در فضای اجتماعی امروز جهان موافقان و مخالفانی با معیارهای مختلف اعتقادی یا دنیایی ومادی دارد و خبرنگار متعهد از مظالم این طرفداران در امان نیست.

خبرنگار متعهد امروز از مواهب دنیایی نیز کمتر برخودارست که پیام رسانی حق و حقیقت در دنیای شوم خفاشان شب پرست که طبیعتاً صاحبان زر و زور و تزویرند پولساز و دنیا ساز نخواهد بود.

در این روز فرخنده درود می‌فرستیم به ارواح مطهر خبرنگاران شهید در همه عرصه‌های گیتی خصوصاً در سرزمین ایران اسلامی ومی ستاییم استقامت و بردباری این قشر پر ارزش را که امروز جان برکف در سرزمین سوزان غزه و عراق و افغانستان و همه سرزمینهای پر آشوب مشغول روشنگری و اطلاع رسانی صحیح به جهانیان وارتقا سطح دانش و فرهنگ عمومی هستند.

جلالی: برای خبرنگاران آرزوی سلامت قلم دارم
رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز با صدور پیامی به مناسبت روز خبرنگار، خبرنگاران ایران اسلامی تلاشگرانی دانست که با تلاش‌های وافر خود در عرصه خبر و رسانه، نماد بارزی از تعهد، تخصص، امانت‌داری و سلامت کاری را به نمایش گذاشته‌اند.

متن پیام کاظم جلالی به شرح ذیل است:
17 مرداد در تقویم کشور به نام مردان و زنان تلاشگری مزین گشته است که با تیزبینی و هوش خود، حقیقت‌طلبی و انعکاس واقعیات را در سرلوحه کاری خود قرار داده‌اند؛ خبرنگارانی که فعالیت کاری آنها هدفی مقدس و نگاره‌های قلم‌هاشان به دور از طعنه‌ها، مقصود ارزشمند و گران‌بهایی را دنبال می‌کند.
خبرنگاران ایران اسلامی با تلاش‌های وافر خود در عرصه خبر و رسانه، نماد بارزی از تعهد، تخصص، امانت‌داری و سلامت کاری را به نمایش گذاشته‌اند و با وجود تمامی مشکلات در اجرای رسالت سنگین اطلاع‌رسانی همچنان استوار و ثابت قدم در مسیر پیشبرد منزلت رسانه‌ای خود گام برمی‌دارند.
17 مرداد ماه فرصت مغتنمی است برای بزرگداشت نام و یاد خبرنگار شهید محمود صارمی، خبرنگاران حادثه دلخراش سقوط هواپیمای 130-c نیروی هوائی ارتش و شهدای خبرنگار 8 سال دفاع مقدس که در ثبت لحظه‌های جنگ تحمیلی خون خود را جوهر قلم‌شان کردند و بقای حقیقت را به بقای خود ترجیح دادند.
اینجانب ضمن تبریک روز خبرنگار به همه زحمتکشان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی، برای خبرنگاران متعهد و کوشای ایران اسلامی، سلامت قلم و توفیق روزافزون ادامه تلاش‌های رسانه‌ای را از درگاه ایزد منان خواستارم.

پورفاطمی: روز خبرنگار، روز گرامیداشت و ارج نهادن به آگاهی و دانایی است

محمد مهدی پورفاطمی، نماینده دشتی و تنگستان در مجلس نیز با صدور پیامی روز خبرنگار را تبریک گفت.
متن پیام تبریک سید محمد مهدی پورفاطمی به شرح زیر است:
روز خبرنگار روز گرامیداشت و ارج نهادن به آگاهی و دانایی است. هفدهم مردادماه، روز نکوداشت سالروز شهادت شهید محمود صارمی و همه شهدای خبرنگار است، که با ایثار جان به شرافت این حرفه مقدس اعتباری فزون‌تر بخشیده و به سوگندشان به قلم و قداست آن تا انتها وفادار ماندند و به همه ثابت کردند که خبرنگاران، راویان صدیق اطلاعات و اخبار هستند که در مسیر بقای حقیقت تا آخرین لحظه دست از تلاش برنمی دارند.

روز خبرنگار فرصتی ارزشمند و گرانبها است، برای پاسداشت مقام شامخ تمامی انسان‌های فرهیخته از جمله شهید محمود صارمی که در راه روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه جان خود را تقدیم انقلاب کردند.

در عصر ارتباطات و فن آوری اطلاعات و عصر فرا صنعتی، قطعا نقش خبرنگاران به عنوان ابزار اطلاع رسانی، نقشی مؤثر و حیاتی است.بدون تردید حضور اصحاب رسانه در عرصه‌های مختلف خبر رسانی و انعکاس صحیح و به موقع اخبار و اطلاعات گوناگون، نقش بسزایی در ارتقای اطلاعات در جامعه دارند و نمی‌گذارند جامعه در بی‌خبری بماند و با رشد آگاهی مردم نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای به عنوان رابط بین مسئولین، سازمان‌ها و مردم در اطلاع رسانی صحیح خدمات دولت و سازمان‌ها از یک سو و پیگیری و حل مشکلات مردم از سوی دیگر ایفا می‌کنند و زمینه رشد و توسعه همه جانبه جامعه را فراهم می آورند.

اینجانب، روز خبرنگار را به اصحاب رسانه وخبرنگاران متعهد، امین ودلسوز و خصوصا خبرنگاران استان بوشهر تبریک و تهنیت عرض می نمایم.


تاجگردون: توسعه کشور در گرو انعکاس واقع‌بینانه اطلاعات است

غلامرضا تاج گردون، نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در پیامی ضمن گرامیداشت یاد شهید محمود صارمی، ۱۷ مردادماه روز خبرنگار را به همه اصحاب رسانه تبریک گفته و برای خانواده بی ادعای این عرصه، آرزوی سربلندی و توفیق کرد.در این پیام آمده است:

هفده مردادماه یادآور شهادت خبرنگار مظلوم استاد محمود صارمی به دست کوردلان طالبان است.این روز را می بایست در حقیقت روز پاسداشت تلاش‌های مجدانه و صادقانه خبرنگاران آزاده ای دانست که با توجه به رسالت خطیری که بر عهده دارند به جهت تنویر افکار عمومی و نیز برای تولید و انتشار اطلاعات و اخبار از هیچ کوششی دریغ نکرده اند و نخواهند کرد.

خبرنگاران و همچنین مسئولان رسانه‌ها، راویان عرصه خبر هستند که با چشمی تیزبین، گوشی شنوا و نیز زبانی گویا یک پل ارتباطی قوی بین مردم و مسئولان در انعکاس بیشتر از پیش مشکلات و انتظارات لایه‌های مختلف جامعه می باشند و بی تردید توسعه و پیشرفت بخش‌های مختلف کشور، استان و شهرستان مرهون کوشش خبرنگاران فهیم و متعهد در انعکاس واقع بینانه و واقع گرایانه موضوعات گسترده زندگی بشری است.

بدینوسیله این روز گرامی را به همه تلاشگران متعهد عرصه اطلاع رسانی و صاحبان قلم پاک که در نهایت امانت داری، نگهبان هوشیار آگاهی و بیداری جامعه هستند تبریک عرض نموده و برای خانواده بی ادعای این عرصه، آرزوی سربلندی و توفیق دارم.

زارعی: مسئولان و مردم مدیون انعکاس موضوعات مختلف خبری هستند

غلام محمد زارعی، نماینده بویراحمد و دنا در مجلس نیز با انتشار پیامی، ۱۷ مرداد روز خبرنگار را تبریک گفت.
متن پیام غلام محمد زارعی به مناسبت روز خبرنگار در پی می آید:
هفدهم مرادماه سالروز شهادت خبرنگار پرافتخار و مظلوم شهید “محمود صارمی” بهانه ای است تا از زحمات سربازان گمنام عرصه قلم، سفیران روشنگری جامعه یادی کنیم که با تلاش‌های شبانه روزی خود برای دانستن و رشد و شکوفایی مملکت می کوشند و نتیجه رسالت پیامبرگونه خبرنگاران دانایی و آگاهی است.
امروز و در دنیایی که در سلطه تبلیغات رسانه ای جهت دار قرار دارد؛ مسئولان و مردم مدیون و مرهون زحمات خبرنگاران شریفی هستند که صادقانه و آزادانه به انعکاس و بازتاب موضوعات مختلف خبری می پردازند و خط آگاهی جامعه را با نگاه واقع بینانه ترسیم می نمایند.
اینجانب به عنوان نماینده مردم شریف شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بر خود لازم می دانم، با گرامیداشت این روز از زحمات همه خبرنگاران و خانواده بزرگ اطلاع رسانی که مومنانه و متعهدانه در این جبهه خطیر می کوشند، نهایت سپاس و امتنان قلبی خود را اعلام دارم و برای زحمتکشان این عرصه از خداوند بزرگ سلامتی و توفیق روزافزون طلب نمائیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *