تورم را ۲ساله به ۱۵ درصد می‌رسانیم/ به نامه انتقادی دو نماینده مجلس پاسخ می‌دهیم

14:30 - 18 مرداد 1393
کد خبر: ۲۱۳۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تأکید بر اینکه پاسخ انتقاد دو نماینده اقتصاددان مجلس در بخش‌های مختلف وجود دارد، گفت: تورم را در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به ۱۵ درصد می‌رسانیم.

: دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تأکید بر اینکه پاسخ انتقاد دو نماینده اقتصاددان مجلس در بخش‌های مختلف وجود دارد، گفت: تورم را در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به ۱۵ درصد می‌رسانیم.

به گزارش ، محمدعلی نجفی در نشست تشریح همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت در این بسته با اشاره به رشد منفی اقتصاد در سال‌های 91 و 92 تصریح کرد: تورم در این مدت به 40 درصد رسید و براساس گزارش سال 2013 صندوق بین‌المللی پول 8 کشور تورم بالای 10 درصد داشتند که ایران یکی از آنها بود.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه ایران دومین کشور از نظر بالا بودن تورم است، گفت: البته قبل از ما کشور دوست و برادر ونزوئلا تورم بالا را از آن خود کرده است. همچنین باید گفت که رکود در سال 91 تشدید و رشد منفی اقتصاد به 6.8 درصد رسید که این رشد در سال 92 حدود 3- درصد اعلام شد.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه بسته سیاست‌ی خروج از رکود مقدمه‌ای برای اجرای برنامه ششم است تصریح کرد: این بسته با تورم هدفگذاری شده پیش می‌رود؛ به طور صددرصد می‌دانیم که سال 95 را با تورم کمتر از 20 درصد آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین باید گفت که برخی از کارشناسان اقتصادی دولت تحلیل و بررسی‌هایی را ارائه دادند که طبق آن نرخ تورم در سال 93 و 94 با اجرای بسته سیاستی به 15 درصد خواهد رسید.

این طراح بسته سیاست‌های اقتصادی از رکود با بیان اینکه پاسخ‌های مشخصی به انتقاد این دوستان (توکلی و نادران) داریم، افزود: به تمام انتقادهای ناوارد پاسخ خواهیم داد و البته انتقادات وارد را نیز در سیاست‌ها اعمال خواهیم کرد.

وی به انتقاد نمایندگان مجلس مبنی بر سیاست غلط دولت درباره نرخ ارز اینطور پاسخ داد که آقایان در این انتقادات اشتباه کردند چرا که اصلا سیاست ما شناورسازی نرخ ارز نیست بلکه می‌خواهیم به خاطر حذف شکاف تورمی نرخ دلار آزاد و دولتی را به یکدیگر نزدیک کنیم و این کار را هم از طریق کاهش نرخ ارز آزاد اعمال خواهیم کرد.

نجفی همچنین به انتقاد این نمایندگان از سیاست دولت درباره نرخ سود بانکی اشاره و تصریح کرد: درباره سود بانکی سیاست ما این است که اجازه دهیم رقابت حداقلی بین بانک‌ها ایجاد شود و نرخ سود با تورم انتظاری متناسب شود.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در ادامه به تحلیل نقدشده از مسعود نیلی درباره تاثیر اجرای بسته سیاستی خروج از رکود در محافل خبری اشاره کرد و افزود: بررسی‌های آقای نیلی نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی ایران در سال 95 به سال 90 برمی‌گردد و این‌طور نیست که بگوییم نتایج بسته در سال 95 مشخص خواهد شد چرا که این نتایج از همین امسال ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 95 می‌توانیم انتظار رونق و جهش اقتصادی را داشته باشیم تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال 93 رشد اقتصادی یک یا دو درصدی داشته باشیم و در سال 94 این رشد بین 3 تا 4 درصد پیش‌بینی می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *