سیاست‌مداران به دنبال وعده‌های خوشایند هستند/ بیکاری و تورم دو آفت دوقلوی اقتصاد

10:08 - 19 مرداد 1393
کد خبر: ۲۱۶۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: کارشناس اقتصادی با انتقاد از وعده های خوشایند مسئولان دولتی برای رفع مشکلات اقتصادی، بر رفع مشکلات به صورت ریشه‌ای و همچنین کمتر شدن وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی تاکید کرد.

: کارشناس اقتصادی با انتقاد از وعده های خوشایند مسئولان دولتی برای رفع مشکلات اقتصادی، بر رفع مشکلات به صورت ریشه ای و همچنین کمتر شدن وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی تاکید کرد.

جعفر خیرخواهان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با بیان اینکه سیاست‌مداران همواره دوست دارند وعده‌هایی دهند که باب میل و خوشایند جامعه باشد، افزود: اما در واقعیت برای رفع مشکلات اقتصادی به ویژه زمانی که مشکلات اقتصاد ساختاری باشد یک نسل باید فدا شود، ولی ایران به دلیل برخورداری از درآمد نفت می‌تواند به صورت ظاهری و مقطعی مشکلات بیکاری را حل کند اما با تمام شدن درآمدهای نفتی دوباره مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند بنابراین مسئولان برای رفع ریشه‌ای معضل بیکاری باید به دنبال راه حل اساسی باشد.

بیکاری و تورم دو آفت دوقلوی اقتصاد
وی از بیکاری و تورم به عنوان دو آفت دوقلوی اقتصاد یاد کرد و افزود: دولت قبل، تورم وحشتناک نزدیک به 40 درصد را بر جا گذاشت به همین دلیل دولت کنونی باید تلاش کنند تا ثبات قابل قبولی در اقتصاد ایجاد کند تا فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بتوانند پیش‌بینی درستی از دخل و خرج خود داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت نباید ثبات قیمت دستوری را دنبال کند، اضافه کرد:‌ با چنین شرایطی دولت با کنترل هزینه‌ها و همچنین کنترل نقدینگی می‌تواند شاهد رشد ملایم و قابل قبولی باشد و از سوی دیگر نرخ بیکاری در جامعه کاهش یابد.

خیرخواهان با تاکید بر اینکه دولت باید از جهش قیمت در بازار جلوگیری کند، گفت:‌ اگر دولت به این مورد توجه جدی داشته باشد، سبب اعتمادسازی برای ورود سرمایه‌گذاران به عرصه تولید و اقتصاد می‌شود اما تحقق چنین امری نیازمند زمان است زیرا اعتماد از دست رفته به راحتی دوباره شکل نمی‌گیرد.

فساد پنهان در زمان دولت دهم
وی با اشاره به فساد پنهان در دولت دهم،‌ افزود: در حال حاضر شاهد فاش شدن فسادهای پنهانی در زمان دولت احمدی‌نژاد هستیم که چنین امری دشمن تولید است.

کارشناس بازار کار تاکید کرد: برای رونق اقتصادی باید فساد و تورم به مرور زمان از بین برود تا اعتمادسازی قابل قبولی برای بازگشت سرمایه‌گذاران شکل گیرد، زیرا در حال حاضر سرمایه گذاران و تولیدکننده‌های ایرانی به چین، ترکیه و دبی کوچ کرده‌اند و به این راحتی حاضر نیستند به کشور باز ‌گردند، شاید بازگشت این افراد به عمر چهارساله دولت نیز قد ندهد.

خیرخواهان با بیان اینکه مورد دیگری که باید به آن باید توجه داشته باشیم، ارتباط با کشورهای مختلف جهان است، اضافه کرد: اقتصاد کشوری رشد می‌کند که با کشورهای مختلف جهان در ارتباط باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *