عمل جراحی پیشگیری از بارداری ممنوع شد/ متخلفان مجازات می‌شوند

10:49 - 19 مرداد 1393
کد خبر: ۲۱۶۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح یک فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت تمامی اعمال جراحی که به منظور پیشگری دائمی از بارداری انجام می‌شود به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت را ممنوع اعلام کردند.

: نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح یک فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت تمامی اعمال جراحی که به منظور پیشگری دائمی از بارداری انجام می‌شود به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت را ممنوع اعلام کردند.

به گزارش ، نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه 19مرداد ماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح یک فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت از 231نماینده حاضر در جلسه با 143رأی موافق، 32 رأی مخالف و 11رأی ممتنع با اصل ماده یک و تبصره این طرح موافقت کردند.

در ماده یک این طرح آمده است تمامی اعمال جراحی که به منظور پیشگیری دائمی از بارداری انجام می‌شود به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت ممنوع است عدم رعایت این حکم توسط شاغلین حرف پزشکی تخلف محسوب می‌شود و متخلفین متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن به مجازات های مندرج در تبصره یک ماده 28 قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 16/8/83 محکوم می‌شوند.

بر اساس تبصره یادشده عدم‌ رعایت‌ موازین‌ شرعی‌ و قانونی‌ و مقررات‌ صنفی‌ و حرفه‌ای‌ و شغلی‌ و سهل‌انگاری‌ در انجام‌ وظایف‌ قانونی‌ به‌ وسیله‌ شاغلین‌ حرف‌ پزشکی‌ و وابسته‌ به‌ پزشکی‌ تخلف‌ محسوب‌ و متخلفین‌ با توجه‌ به‌ شدت‌ و ضعف‌ عمل‌ ارتکابی‌ و تعدد و تکرار آن‌ حسب‌ مورد به‌ این مجازات‌ها محکوم‌ می‌شوند: تذکر یا توبیخ‌ شفاهی‌ در حضور هیأت‌ مدیره‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌، اخطار یا توبیخ‌ کتبی‌ با درج‌ در پرونده‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌، توبیخ‌ کتبی‌ با درج‌ در پرونده‌ نظام‌ پزشکی‌ و نشریه‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌ یا الصاق‌ رأی‌ در تابلو اعلانات‌ نظام‌ پزشکی‌ محل‌، محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ از سه‌ ماه‌ تا یک‌ سال‌ در محل‌ ارتکاب‌ تخلف، محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ از سه‌ ماه‌ تا یک‌ سال‌ در تمام‌ کشور، محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ از بیش‌ از یک‌ سال‌ تا پنج‌ سال‌ در تمام‌ کشور و محرومیت‌ دائم‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ در تمام‌ کشور.
ممنوعیت تبلیغات برای پیشگیری از بارداری در رسانه ها
در ادامه جلسه امروز مجلس هرگونه تبلیغ درباره پیشگیری از بارداری و کاهش فرزند آوری در تمامی رسانه‌ها ممنوع شد.
نمایندگان در جریان رسیدگی به طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور ماده 2 این طرح را با 138 رای موافق، 41 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر تصویب کردند.
براساس ماده 2 این طرح هرگونه تبلیغ در خصوص پیشیگیری از بارداری و کاهش فرزنداوری در رسانه‌ها ممنوع است و رسانه متخلف متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن به مجازات‌های مندرج در ماده 35 قانون مطبوعات مصوب 22/12/1364 محکوم می گردد.

بر اساس ماده 35 تخلف‌ از مقررات‌ قانون‌ مطبوعات جرم‌ است‌ و چنانچه‌ در قانون‌ مجازات‌اسلامی‌ و این‌ قانون‌ برای‌ آن‌ مجازات‌ تعیین‌ نشده‌ باشد متخلف‌ به‌ یکی‌ از مجازات‌های‌ ذیل‌ محکوم‌ می‌شود: جزای‌ نقدی‌ از یک‌ تا 20 میلیون‌ ریال‌، تعطیلی‌ نشریه‌ حداکثر تا 6ماه‌ در مورد روزنامه‌ها و حداکثر تا یک‌ سال‌ در مورد سایر نشریات‌.

آموزش فقط برای حفظ سلامت والدین و کودک

نمایندگان مجلس البته با لحاظ کردن موارد آموزشی و ضروری در راستای حفظ سلامت والدین و کودک در طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت موافقت کردند.
نمایندگان با 156 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در مجلس با اصل ماده 3 طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش نرخ جمعیت کشور موافقت کردند.

گفتنی است ماده 3 این طرح اشاره دارد که موارد آموزشی و ضروری در راستای حفظ سلامت والدین و کودک از شمول این قانون مستثنی می‌باشد.

همچنین در این ماده آمده است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است مصادیق این ماده و تبصره ماده یک را طی 3ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تدوین و ابلاغ کند.

وزارت بهداشت موظف به مدیریت برنامه سلامت باروری شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جریان بررسی طرح یک فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی را موظف کردند که مدیریت برنامه سلامت باروری و فرزندآوری را در راستای بند 4 سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری استمرار دهد و آن را بهبود بخشد.
از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه با 156 رای موافق، 11 رای مخالف و 8 رای ممتنع به اصل ماده 4 این طرح رای مثبت دادند.

همچنین از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 169 رای موافق، 9 رای مخالف و 6 رای ممتنع با اصل ماده 5 طرح یک فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت موافقت کردند.

در ماده 5 این طرح آمده است از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون عبارت «حداکثر تا سه فرزند» در بند 2 و تبصره 3 ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13/6/1370 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و عبارت «حداکثر سه فرزند» در بند 4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/86 حذف می‌شود و قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 26/2/72 و قانون اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 22/2/88 تبصره ماده 7 قانون تامین خدمات درمانی مستخدمین دولت مصوب 27/12/51 نسخ می‌گردد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *