دلیل وجود شکاف طبقاتی از نگاه رحمانی فضلی/ وزارت کشور از بیت‌المال خرج کار سیاسی نمی‌کند

13:46 - 20 مرداد 1393
کد خبر: ۲۲۶۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر کشور گفت: با نگاهی به گذشته باید بدانیم که عدم توازن منطقه ای در توزیع فعالیت ها سبب شده است که ما در کشور با ایجاد شکاف های اقتصادی، طبقاتی و آسیب های زیادی روبرو شویم.

:  وزیر کشور گفت: متاسفانه سه چهارم از مردم ما در کشور با دغدغه های مختلفی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست صمیمی با مدیران و خبرنگاران رسانه کشور با تقدیر و تشکر از خبرنگاران به دلیل حضور در این نشست گفت: یاد شهدای 8 سال جنگ تحمیلی به ویژه شهید سارمی خبرنگار شهید را گرامی می داریم و امیدوار هستیم همکاری مستمری بین رسانه ها و وزارت کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: باید به این موضوع اشاره کنم که کسانی که به عنوان تلاشگران عرصه خبر فعالیت می کنند بدون شناخت و اطلاعات کافی نمی توانند تاثیرگذار باشند، لذا در این زمینه باید به صورت جدی وارد عمل شوند.

رحمانی فضلی با اشاره به این که اهل جامعه رسانه از نخبگان کشور محسوب می شوند، تاکید کرد: یکی از ویژگی هایی که در این حوزه مشغول به کار هستند از هوش سرشاری برخوردار و دارای فهم درستی هستند و لذا به کارگرفتن این روند در شیوه کاری نیز حائز اهمیت است.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: با نگاه به گذشته باید بدانیم که عدم توازن منطقه ای در توزیع فعالیت ها سبب شده است که ما در کشور با ایجاد شکاف های اقتصادی، طبقاتی و آسیب های زیادی روبرو شویم.

وی افزود: موضوعاتی همچون بیکاری در مناطق عقب افتاده، آلودگی هوا و اتفاقاتی که در کشور رخ داده است نتیجه عدم وجود توازن لازم در کشور است.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: ما در دهه 40 دقیقاً در یک مقطع زمانی شاهد بودیم که یک الگوی عمومی در منطقه ایجاد شد که در این ارتباط شامل اجرای طرح مارشال در اروپا و طرح ترومن در منطقه خاورمیانه بودیم.

وی اظهار کرد: براساس طرح ترومن متاسفانه نظام برنامه ریزی و اقتصادی بر اساس اتکا به درآمدهای نفتی در کشور ما ایجاد شد و ما تا به امروز از این نظام تبعیت کرده ایم که سبب شده است مشکلات بسیاری را در کشور ایجاد کند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه سه چهارم کشور با دغدغه های زیادی روبرو هستند، افزود: عقب ماندگی در مناطق مختلف همچون استان سیستان و بلوچستان باعث شده است که ما با مشکلات بسیاری روبرو شویم.

وی افزود: متاسفانه در شرایط فعلی قشر دانش آموخته ما 40 درصد از آمار بیکاری را به خود اختصاص داده است و سن جویای کار ما به بالای 30 درصد رسیده و ما در حوزه کلان نتوانسته ایم رشد اقتصادی بالاتر از 4 درصد داشته باشیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه رشد تورم و بیکاری در کشور آمار بالایی را به خود اختصاص داده است، گفت: عدم تعامل و توازن کشور را به شرایطی رسانده است که ما باید با یک عزم و اراده قوی در جهت حل مشکلات وارد عمل شویم.

وزیر کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در طی چندین سال گذشته بر مقوله اقتصاد گفت: شرایط فعلی شرایطی است که ما باید از نظر پشتوانه های سیاسی و اقتصادی با دقت نظر بیشتری وارد عمل شویم و وظیفه شناس باشیم.

وی اظهار کرد: ما در حال حاضر نمی توانیم دخالت آمریکا را در منطقه نادیده بگیریم، زیرا شاهد هستیم که این کشور با تمام قدرت درصدد است تا در منطقه مدیریت یکپارچه ای داشته باشد.

وزیر کشور افزود: ما به عنوان کشوری که منطقه به آن چشم دوخته اند باید یک نظام برنامه ریزی منسجم که فقر را از بین می برد و امنیت را در منطقه برقرار می کند وارد عمل شویم.

وی افزود: اتکا به این طرز تفکر که ما نباید با کشورهای منطقه کاری داشته باشیم نادرست است، زیرا شواهد ما حکایت از آن دارد که دخالت آمریکا در کشورهای دیگر برای نفوذ برای ایران است.

وزیر کشور گفت: معتقدم وزارت کشور نبایدهیچگونه کار سیاسی را انجام دهد و تنها در حیطه مدیریت سیاسی باید اقدامات لازم را انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایطی که در کشور ما وجود دارد برقراری مشروطیت سیاسی باید براساس قانون اساسی ادامه پیدا کند و مشروعیت شرعی نیز براساس تبعیت مقام معظم رهبری و اسلام ادامه داشته باشد.

رحمانی فضلی با اشاره به اتفاقات اخیری که در منقطه کردستان عراق رخ داده است، گفت: توجه به اتفاقات منطقه نشان دهنده این موضوع است که تحولات روی داده در منطقه بسیار مهم است و شرایط ایجاب می کند که جمهوری اسلامی ایران نیز حواس خود را بیشتر جمع کند و نحوه برخورد با این اتفاقات را بداند.

وزیر کشور تصریح کرد: ما باید به توجه به تحولات اخیر منطقه هوشیاری لازم را داشته باشیم و با اراده قوی و تکیه بر تاکیدات مقام معظم رهبری و حمایت مردم در عرصه های مختلف وارد عمل شویم که در این راستا رسانه ها می توانند نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

وی با اشاره به این که بنده با تمام وجود قدرت رسانه و نقش آفرینی را درک می کنم تصریح می کنم: به طور حتم اگر رسانه ها اراده کنند می توانند در حل بسیاری از مشکلات کشور در شرایط فعلی تاثیرگذار باشند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: به نظر بنده در حال حاضر مهمترین و بزرگترین آسیبی که در کشور وجود دارد مربوط به حوزه اقتصادی است ما باید در جهت رونق بخش تولید و اشتغال اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه رسانه ها بایستی در همه عرصه ها به خصوص اعتماد سازی وارد عمل شوند اظهار کرد: بنده معتقدم که وزارت کشور نباید کار سیاسی انجام دهند بلکه باید برای مدیریت سیاسی اقدامات لازم را انجام دهد زیرا ما هیچ وقت تلاش نخواهیم کرد از بیت المال ملت برای امور سیاسی استفاده کنیم و وظیفه ما تنها مدیریت سیاسی است.

وزیر کشور تصریح کرد: ما دست همه گرایشات سیاسی که در چارچوب قانون حرکت خود را انجام دهند حمایت می کنیم و اعتقاد داریم که مردم، احزاب و تشکل های سیاسی مولفه های قدرت برای یک دولت محسوب می شوند.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: احزاب، گروه ها و تشکل های سیاسی اگر به دنبال قدرت هستند باید آن را در آرای مردم جستجو کرد و در پی جلب رضایت مندی مردم باشند.

وی خاطر نشان کرد: جذب اعتماد عمومی مردم و حل مشکلات آنها به خصوص در زمینه معیشت می تواند در حل بسیاری از مشکلات کشور تاثیرگذار باشد. از این رو انتظار داریم که رسانه اقدامات لازم را انجام دهند.

وزیر کشور تاکید کرد: توقع ما از رسانه ها این است که سه مولفه انصاف، عدالت و حق گرایی را سرلوحه کاری خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه ارائه حداقل آموزشها درحوزه خبرنگاری امری جدی است، گفت: باید یک نظام مهندسی جامع در حوزه خبرنگاری و رسانه ها ایجاد شود و خبرنگاران نیز بعد اخلاق و اعتقاد را سرلوحه کاری خود قرار دهند.

وزیر کشور با بیان این که ما آماده عقد تفاهمنامه میان این وزارتخانه و رسانه ها هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر بیکاری، حاشیه نشانی و بحران آب از مشکلات مهم کشور است که انتظار می رود رسانه ها در حل این مشکلات به وزارت کشور کمک مثمرثمری کنند.

وی خاطر نشان کرد: وزارت کشور با تمام وجود از مطبوعات حزبی حمایت خواهند کرد و امید این را دارد که این رسانه ها نیز بتوانند به جایگاه مطلوب خود دست پیدا کنند.

رحمانی فضلی در پایان تاکید کرد:روزنامه نگاران و خبرنگاران در احیای انجمن صنفی روزنامه نگاران باید با دقت نظر وارد عمل شوند تا ما به مانند گذشته با آسیب های جدی در این حوزه روبرو نشویم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *