دولت بدهی جرایم دیرکرد خود را پرداخت کند/ دو ساله نتیجه اقدامات مثبت را خواهیم دید

11:52 - 21 مرداد 1393
کد خبر: ۲۳۳۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: غلامحسین شافعی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود به دولت هشدار داد، دولت اگر بدهی‌های خود را به موقع پرداخت نمی‌کند جرایم دیرکرد خود را پرداخت کند. رییس اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه اگر قانون فضای کسب و کار دقیق اجرا شود، اضافه کرد: با اجرایی شدن صحیح آن نیازی به اقدامات دیگر نیست.

: غلامحسین شافعی در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود به دولت هشدار داد، دولت اگر بدهی‌های خود را به موقع پرداخت نمی‌کند جرایم دیرکرد خود را پرداخت کند. رییس اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه اگر قانون فضای کسب و کار دقیق اجرا شود، اضافه کرد: با اجرایی شدن صحیح آن نیازی به اقدامات دیگر نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، او در ادامه گفت: ریشه رکود اقتصادی ایران مربوط به سمت عرضه است بنابراین خروج از رکود مستلزم بهبود فضای کسب و کار و موانع ساختاری تولید مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص تامین منابع بنگاه ها نیز افزود: رییس جمهور نیز به دقت توجه به بخش خصوصی مورد خطاب قرار داده است. تامین منابع مالی در بسته سیاستی دولت در مدت زمان اعلام شده یعنی طی دو سال ممکن است نتیجه کامل را بگیریم.

او اضافه کرد: البته دکتر روحانی از بنگاهداری بانک ها نیز انتقاد کرده و این روند در فضای عمومی به رفتار بانکداری تبدیل شده است که نیاز به اصلاحات ریشه ای دارد.

وی در خصوص معوقات بانکی نیز دولت به عنوان الگوی جامعه ابتدا از خود شروع کند و دولت بدهی خود را به سیستم بانکی پرداخت کند، اضافه کرد: تا از سوی افراد دیگر جامعه نیز این الگو دنبال شود.

وی گفت: در موقعیت فعلی ما واقعا دو نوع بدهکار و معوقات بانکی داریم، یکی افرادی هستند که از این موقعیت فضا سوء استفاده می کنند، افرادی هستند که توانایی پرداخت دارند اما این کار را نمی کنند. اما در سوی دیگر افرادی هستند که با صداقت عمل کردند و بارها خواهش شده با این دو نوع گروه بدهکار متفاوت رفتار شود، افرادی که بد عمل کردند باید شدیدا با آنها برخورد شود.

وی ادامه داد: در سبد ارائه شده علی رغم تاکیدات و انتقادات فراوان سخنی از نحوه حمایت از صنایع کوچک و متوسط انجام نشده است و بانک ها بیشتر راغب هستند سرمایه های خود را در اختیار واحدهای بزرگ قرار دهند و ریسک خود را کمتر کنند بنابراین باید به دنبال توجه بیشتر به واحدهای کوچک تر باشیم.

وی با اشاره به اصلاح نظام بانکی، گفت: باید این مورد شدیدتر و سریع تر انجام شود، اگر این کار صورت نگیرد ما تکرار گذشته در سیستم بانکی را خواهیم داشت و مشکلات گذشته دوباره بازتولید خواهد شد و این امر نیازمند نظارت جدی به منظور جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته است.

وی افزود: صادرات غیرنفتی در بسته سیاستی دولت به مشوق های لازم برای توسعه صادرات نفتی اشاره ای نشده است. در شرایط فعلی تقویت این امر می تواند در تحقق بسته نیز موثر باشد البته دولت فضای مناسبی را ایجاد کرده که باید قدردانی کرد فضای روشنی را با بازارهای دنیا ایجاد کرده است که باید از این موقعیت استفاده کنیم و از این منظر به دیپلماسی دولت کمک کنیم.

وی تصریح کرد: درست است که در بخش صنعت و معدن نیاز به اقدامات اورژانسی داریم اما این نباید اقدامات اورژانسی ما را از برنامه ریزی جامع و اصولی نکند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی در بخش صنعت نمی توان نسخه کلی پیچیده برای همه صنایع، عمده اولویت ها باید مشخص باشد و موضوع دیگر در ارتباط با تولید هم اکنون با افزایش ظرفیت مواجه هستیم اگر به این موضوع توجه نشود واحدهای موجود غیرفعال و واحدهای جدید نیز کار نخواهند کرد امیدواریم در بحث نظارت بر این بسته که نکته اصلی حاصل کار است توجه ویژه ای شود و بخش خصوصی نیز حاضر است برای توفیق برنامه های دولت کمک کند و در کنار دولت و هنگام با دولت تلاش سازنده ای خود را برای رونق اقتصادی انجام دهد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *