رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تخصص‌گرایی راهکاری برای رسیدن به توسعه

11:17 - 26 مرداد 1393
کد خبر: ۲۵۶۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم دهمین سال تاسیس صندوق اعتباری هنر، ضرورت فضای فرهنگی کشور را حفظ سرمایه‌های انسانی و تخصص گرایی این حوزه دانست که با تبادل در سایر حوزه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم دهمین سال تاسیس صندوق اعتباری هنر، ضرورت فضای فرهنگی کشور را حفظ سرمایه‌های انسانی و تخصص گرایی این حوزه دانست که با تبادل در سایر حوزه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. در این مراسم از صدور کارت هنر برای هنرمندان و اصلاح اساسنامه صندوق اعتباری هنر خبر داده شد.
به گزارش ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دیروز در مراسم دهمین سالروز تاسیس صندوق اعتباری هنر که در تالار وحدت برگزاری شد، با اعلام این خبر گفت: هنرمندان شخصیت‌های فرهیخته و فرهنگی جامعه هستند از آنان به عنوان سرمایه های اجتماعی یاد می‌شود و در همه دنیا تلاش می‌شود آنان را حفظ و تقویت کنند و بیشترین بهره‌گیری را از وجود آن‌ها گیرند. کشور ایران علاوه بر داشتن سرمایه‌های اجتماعی در تمامی حوزه‌ها از جمله سیاست و اقتصاد، در حوزه فرهنگ وهنر نیز دارای مجموعه عظیمی از سرمایه‌های اجتماعی است که آن‌ها را ارج نهیم.
جنتی ادامه داد: کشوری موفق است که بتواند سرمایه‌های اقتصادی و اجتماعی‌اش با یکدیگر تبادل داشته باشند و هر کدام دیگری را تقویت کند. اگر سرمایه مالی و طبیعی داشته باشیم ولی نتوانیم سرمایه اجتماعی و اقتصادی خود را تقویت کنیم به توسعه نخواهیم رسید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر سرمایه اجتماعی هم نتواند به سرمایه اقتصادی تبدیل شود نقیصه بزرگی است که ما را از راه خود بازمی‌دارد؛ بنابراین همگی باید در حفظ و ارج نهادن به سرمایه‌های اجتماعی تلاش کنیم.
وی گفت: متاسفانه گاهی در کشورمان دیده می‌شود که به سرمایه‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و... چوب حراج می‌گذارند و در حوزه‌‌های فرهنگی و هنری نیز گاهی احترام و کرامت افراد مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین وظیفه جامعه  و از همه مهم‌تر دولتمردان این است که با تمام توان در حفظ جایگاه و منزلت این سرمایه‌ها تلاش کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نخبگانی که در طول سه دهه اخیر در کشورمان در عرصه های مختلف و در سطح جهانی رتبه‌های بالا کسب کرده‌اند را باید در داخل کشور حفظ و نگهداری کنیم و نگذاریم دیگر کشورها از تخصص  آن‌ها به عنوان سرمایه‌های خود بهره گیرند.
وی با اشاره به اقتصاد فرهنگ و هنر ادامه داد: باید شرایطی ایجاد کرد تا مجموعه شخصیت‌های فرهنگی و هنری کشورمان اعم از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران از نظر اقتصادی بتوانند بر پای خود بایستند و هنر خود را چه در داخل کشور و چه در کشورهای آسیایی و اروپایی بهتر عرضه کنند و از آن محل درآمدی برای خود کسب کنند.
جنتی با طرح این سوال که چرا نباید آثار هنری کشورمان در حوزه‌‎های مختلف از جمله سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی و... را در بهترین تالارهای دنیا عرضه کنیم، گفت: با عرضه آثار هنری در جامعه بین‌المللی دو هدف را دنبال می‌کنیم که یکی «عرضه فرهنگ، هنر و تمدن دیرینه کشورمان» است و دیگری «پیدا کردن ارزش مادی هنر» است. و سایر هنرها از جمله هنرهای تجسمی، نگارگری، خوشنویسی و... ارزش واقعی خود را پیدا می‌کنند و در دنیا خریداری می‌شوند و این خود یک امتیاز برای کشورمان محسوب می‌شود و نباید آن را از دست دهیم.
عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: صندوق اعتباری هنر در طول سال‌های گذشته خدمات خوبی را به جامعه هنری ارایه داده است ولی تاکنون نتوانسته خودگردان شود و روی پای خود بایستد و باید در مسیر خودکفایی اقتصادی قدم بردارد.
وی با اشاره به اصلاح اساسنامه صندوق اعتباری هنر افزود: برای رسیدن به اهداف صندوق و تامین آن سعی شده است در انتخاب هیات امنای آن از شخصیت‌های اقتصادی، بانکی و مالی که کار اقتصادی را می‌شناسند استفاده شود.
جنتی گفت: حمایت‌های توسعه‌ای، مشارکت در تولید آثار فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی مثل چاپ کتاب، ساخت فیلم و نمایشنامه و... از جمله اهداف صندوق اعتباری هنر است. اعطای وام به اعضا به عنوان کمک و تسهیلات برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری، حمایت‌های بیمه‌ای اعم از تامین اجتماعی و تکمیلی، حمایت‌های معیشتی، از کارافتادگی، درمانی، وام‌های ضروری و... از دیگر اهداف و سیاست‌های اصولی  صندوق است.
جنتی با اشاره به تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر ادامه داد: تا پایان تیرماه سال جاری  36 هزار نفر عضو صندوق بوده‌اند و 30 هزار نفر بیمه تامین اجتماعی بوده‌‌اند و 20 هزار نفر تا پایان سال 92 از خدمات بیمه تکمیلی در این صندوق استفاده کرده‌اند.
در بخشی از این مراسم تمبر یادبود دهمین سال تاسیس صندوق اعتباری هنر  و کارت هنر رونمایی شد و به تعدادی از هنرمندان و پیشکسوتان در عرصه‌های مختلف از جمله تئاتر، سینما، موسیقی، مطبوعات و... به صورت نمادین کارت اعتباری هنر اهدا شد.
گفتنی است دراین مراسم معاونین، مشاورین و جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمع دیگری از هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگی کشور حضور داشتند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *