دولت بواسطه استیضاح وزیر علوم به مطالبات نمایندگان توجه کند

13:24 - 26 مرداد 1393
کد خبر: ۲۶۰۲
خبرگزاری میزان: قائم‌مقام حزب موتلفه اسلامی گفت: دولت یازدهم با توجه به روند برگزاری استیضاح وزیر علوم به مطالبات نمایندگان مجلس گوش دهد.

: قائم‌مقام حزب موتلفه اسلامی گفت: دولت یازدهم با توجه به روند برگزاری استیضاح وزیر علوم به مطالبات نمایندگان مجلس گوش دهد.

به گزارش گروه سیاسی ، محمدعلی امانی قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی که در پایان نشست دبیران این حزب سخن می‌گفت، اظهار داشت: وقتی طی یکسال گذشته گفتگو با 1+5 به ویژه آمریکا تأثیری روی تحریم‌ها نداشته بلکه فشارها افزایش یافته است، چگونه می‌توان به تعامل با غرب فکر کرد.

امانی با اشاره به تحولات عمیقی که در روابط و مناسبات قدرت‌ها در قرن ما بوجود آمده است، اظهار داشت: دولت‌های نوظهوری در جهان پدید آمده‌اند که با اتکاء به رشد درون‌زا در صحنه‌های جهانی قدرت‌نمایی می‌کنند ما هرگز نباید دل به تعامل با آمریکا ببندیم.

وی افزود: کسانی که تعامل با جهان را تعامل با آمریکا معنی می‌کنند سخت در اشتباه هستند. متأسفانه این دیدگاه را به راحتی در حل مشکلات اقتصادی داخل تسری داده‌اند.

قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به لایحه خروج از رکود که اخیراً توسط دولت به مجلس داده شده بیان داشت: متأسفانه در این لایحه تصریح شده تغییر رویکرد خارجی کشور در مواجهه با مذاکرات هسته‌ای و فعال‌سازی این مذاکرات در مسیر برد- برد از لوازم خروج از رکود است. به نظر ما مذاکرات باید درچارچوب مطالبات ملت ایران و خطوط قرمز تعیین شده از سوی رهبری پیش رود.

وی افزود: آمریکا طی یکسال اخیر در گفتگوهای هسته‌ای سنگ‌اندازی کرده و علی‌رغم اینکه ایران به تعهدات خود در توافق ژنو عمل کرده، آنها به وظایف خود عمل نکرده‌اند بلکه در موضع طلب‌کاری لحن خود را تندتر و اهانت‌آمیزتر کرده‌اند.آنها نه تنها کمکی به حل مناقشه هسته‌ای نمی‌کنند بلکه چوب لای چرخ مذاکرات می‌گذارند.

امانی با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد و زمزمه بازگشایی سفارت انگلیس در تهران اظهار داشت: غرب همیشه در مواجهه با ملت ایران به فکر غارت منابع ما بوده است و در این رهگذر همیشه مانع اصلی پیشرفت کشور هم بوده است. طی نیم قرن اخیر هیچگاه دست از خصومت با ملت ایران برنداشته‌اند،لذا باید مراقبت جدی، در این مورد انجام شود و با هوشیاری و بصیرت عمل شود.

قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به قرارداد الجزایر به منظور پایان دادن به مناقشات ایران و آمریکا تصریح کرد: آمریکایی‌ها هم در این قرارداد به همه تعهدات خود پشت کردند و حاضر نشدند حقوق ملت ایران را ادا کنند و تا سرحدات نبرد سخت و نرم برای سرنگونی جمهوری اسلامی پیش رفتند. ما از دولت می‌خواهیم غرب را از موضع طلب‌کاری پایین بیاورد تا بدهی‌های خود را به ملت ایران پرداخت نماید.

امانی در مورد بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود به عنوان لایحه دولت تصریح کرد: از دولت و مجموعه اقتصاددانان دولت بخاطر توجه به رفع مشکلات اقتصادی مردم باید تشکر کرد. اما در باره این لایحه سئوالات متعددی هست.اول این که در این لایحه سخن دریافت‌ها و پرداخت‌هایی است و سخن از پیش‌بینی درآمد و برآورد هزینه است. که لایحه را به صورت متمم بودجه سال 93 در آورده است. چرا آن را به این نام به مجلس نداده‌اند؟

وی ادامه داد: دوم اینکه همین لایحه را می‌توانستند در قالب بودجه 93 ضمن تبصره‌های ماده واحده بیاورند چرا این کار را نکردند؟ نکته سوم اینکه اعداد و ارقام، منابع و مصارف لایحه شفاف نیست، در حقیقت این بخش از بودجه سال 93 فاقد جداول منابع و مصارف است. لذا نهادهای نظارتی در مورد تفریغ آن ممکن است دچار مشکل شوند

امانی با جمع‌بندی این سه نکته گفت: در حقیقت بنظر می‌رسد دولت یازدهم بخشی از اولین بودجه خود را در آذر ماه 92 و بخشی از آن را در بهمن ماه در مورد موضوع پرداخت یارانه‌ها و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و بخش سوم آن را در نیمه آخر مرداد ماه 93 به مجلس دادند.

قائم‌مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به تأمین منابع بسته پیشنهادی دولت اظهار داشت: بخشی از آن منابع چاپ اوراق مشارکت و برخی هم استقراض از بانکها است که اقتصاددانان محترم دولت توجه دارند که این رویکرد پایه پولی را افزایش می‌دهد.همچنین برای تأمین منابع بسته قرار است از صندوق توسعه ملی هم پرداخت شود که می‌توانست 9 ماه پیش هنگام ارائه بودجه 93 به مجلس مطرح باشد تا با بسته بودجه 93 مورد بررسی مجلس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی تورم کسری بودجه دولت است، خاطرنشان کرد: این بسته نشان می‌دهد دولت کسری دارد و می‌خواهد از همان طرقی که تورم‌زاست آن را تأمین کند و این کار موجب مشکلات بیشتر اقتصادی خواهد شد.

امانی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد آخرین تحولات در غزه و نیز سالروز به آتش کشیدن مسجد الاقصی گفت: پیروزی ملت فلسطین در جنگ چهارم علیه رژیم صهیونیستی یک امر قطعی است. اکنون صهیونیستها روی مفاد آتش‌بس چانه‌زنی می‌کنند. اوضاع داخلی صهیونیستها بهم ریخته و دچار سرگردانی و بلاتکالیفی است. وحشت رژیم صهیونیستی از ادامه نبرد و عواقب آن را می‌توان از چهره این رژیم به خوبی مشاهده کرد،اسرائیل دیگر قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است و در جنگ اخیر نه تنها به هیچ یک از اهداف خود نرسید بلکه متحمل تلفات سنگینی هم شد.

وی همچنین در تحلیل اوضاع کنونی عراق گفت: خوشبختانه دولت عراق شکل گرفته است و این را ما مدیون بصیرت و از خودگذشتگی آقای مالکی می‌دانیم ایشان به خاطر منافع ملی از خواسته‌های خود صرف‌نظر کردند و این کاری ارزشمند است.

قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افزود: به عقیده ما دولت عراق اکنون با تکیه بر وحدت ملی و تمامیت ارضی، متمرکز به مبارزه با تروریسم می‌شود. نقض حقوق بشر در این کشور به دلیل جنایات جریان تروریستی داعش سروصدای محافل جهانی و افکار عمومی را در آورده است.

امانی در مورد استیضاح وزیر علوم نیز تاکید کرد: در مهلتی که نمایندگان برای اصلاح خطاهای قانونی به وزیر دادند، متأسفانه وزیر علوم در مقام جبران برنیامد. لذا اکنون یک اجماع در مجلس شکل گرفته و امیدواریم دولت پیام مجلس دراین مورد را دریافت کند.

وی افزود: آقای فرجی دانا افراطی‌ترین افراد را به اسم اعتدال در جریان مدیریت دانشگاهها مسلط کرده، روند تولید علم و علم آموزی را در دانشگاهها کند کرده است و دانشگاه را به صورت پایگاه درگیریهای سیاسی و جناحی در آورده است. این رویکرد مغایر قوانین و مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. امیدواریم مجلس در تصحیح این روند با استیضاح وزیر علوم موفق شود.

قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان پیشاپیش سالروز شهادت امام صادق (ع) و سالروز فاجعه فیضیه بدست رژیم طاغوت را تسلیت گفت و اظهار داشت: مطالبه جدی رهبری پس از فتنه 88، اسلامی شدن علوم انسانی بود و فقه جعفری بی شک چنین پتانسیلی را دارد. ایشان ریشه فتنه را در غربی و ترجمه‌ای بودن این متون می‌دانستند؛ اما در طول 5 سال گذشته عزم جدی در این مسیر دیده نشده است. امیدواریم پس از استیضاح رویکرد دولت متناسب با این مطالبه تنظیم شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *