رشد نقدینگی بیشتر از 25درصد نخواهد بود/ برای تعیین نرخ سود بانکی باید تمام جوانب را در نظر گرفت

1:26 - 28 مرداد 1393
کد خبر: ۲۷۴۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: قائم مقام بانک مرکزی گفت: تصور ما این است که رشد نقدینگی و پایه پولی در سال جاری از 25 درصد افزایش نخواهد یافت.

: قائم مقام بانک مرکزی گفت: تصور ما این است که رشد نقدینگی و پایه پولی در سال جاری از 25 درصد افزایش نخواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، اکبر کمیجانی در حاشیه نشست شورای بخش خصوصی و دولت در جمع خبرنگاران، افزود: صحیح است نقدینگی در چهار ماه نخست سال جاری نسبت مشابه به سال گذشته افزایش داشته است اما همچنان آن انضباط پولی بر رشد پایه پولی مشاهده می شود.

وی در خصوص اینکه رشد نقدینگی و پایه پولی در سال جاری از چه عددی بیشتر نخواهد رفت، ادامه داد: در حال حاضر نمی توان عدد دقیقی را اعلام کنم اما هدف گذاری اولیه ما برای آینده 25 درصد بود در سال جاری یکسری اقدامات در دست اقدام است تا رشد نقدینگی و پایه پولی را در حدود 25 درصد حفظ کنیم.

قائم مقام بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص شاخص های تاثیرگذار بر نرخ سود بانکی، اضافه کرد: در تعیین نرخ سود بانکی شاخص تورم دوازده ماه یا میانگین نرخ ماه ها و تورم نقطه به نقطه در نظر گرفته می شود و هر کدام از این شاخص ها در جای خود اهمیت دارد.

کمیجانی افزود: به عنوان مثال در تورم نقطه به نقطه که ماه به ماه نرخ آن اعلام می شود ممکن است چند ماه تورم روند کاهشی را داشته باشد اما یکباره شرایط اقتصادی سبب تغییر آن شود بنابراین ما نمی توانیم نرخ سود را منوط بر تورم نقطه به نقطه در نظر بگیریم زیرا این امر خود با ناپایداری و نوسان تورم نقطه به نقطه القا می کند که نرخ های سود بانکی هم از ناپایداری برخوردار باشد بنابراین برای اینکه از این ناپایداری و نوسانات جلوگیری کنیم مجبور هستیم از اطلاعات نقطه به نقطه، دواده ماه و دوره های کوتاه مدت را در تعیین نرخ سود بانکی مدنظر داشته باشیم.

وی با اشاره به نرخ سود تفاهمی صورت گرفته در بانک ها تا به امروز، اضافه کرد: در واقع تورم میانگین سالانه و هم تورم نقطه به نقطه مدنظر بانک ها بوده است.

قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که هنوز تورم ها در شرایط بالا و ناپایدار قرار دارد برای اینکه اطمینان حاصل کنیم و با دست خودمان نرخ سود بانکی را به مسیر ناپایداری هدایت نکنیم بنابراین مجبور هستیم، شاخص های مرتبط را در زمینه تعیین نرخ سود بانکی در نظر بگیریم.

کمیجانی تصریح کرد: یکی از توفیقات سال جاری یعنی عمر یکساله دولت، انضباط نسبی خوب در رشد پایه پولی بود، زمانی که افزایش پایه پولی با ضریب فزآینده نقدینگی می تواند بر نقدینگی تاثیر بگذارد می تواند پیوسته اثرات تورمی سختی برجای بگذارد.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: خوشبختانه این روند از آذرماه سال گذشته به بعد از نظم و انضباط بیشتری برخوردار بوده و بهبود را مشاهده کردیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *