نصب پایلوت کنتورهای هوشمند برق آغاز شد

13:38 - 28 مرداد 1393
کد خبر: ۲۷۹۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: این کنتورها اطلاعات مصرف مشترکان را به‌صورت آنلاین در اختیار آنها قرار می‌دهد؛ بنابراین مشترکان می‌توانند مدیریت بیشتری بر میزان و هزینه‌های مصرف برق خود اعمال کنند.

: این کنتورها اطلاعات مصرف مشترکان را به‌صورت آنلاین در اختیار آنها قرار می‌دهد؛ بنابراین مشترکان می‌توانند مدیریت بیشتری بر میزان و هزینه‌های مصرف برق خود اعمال کنند.

به گزارش ، معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وری انرژی ایران گفت: نصب دو هزار دستگاه کنتور هوشمند به‌صورت پایلوت در تهران و زنجان آغاز شده است و در آینده نزدیک در چهار منطقه دیگر آغاز می‌شود.

مهندس هادی مدقق گفت: نصب کنتورهای هوشمند در کشور در قالب طرح فراسامانه هوشمند اندازه­‌گیری و مدیریت انرژی (فهام) در حال پیگیری بوده که اجرای فاز نخست آن برای یک میلیون مشترک در شش استان کشور آغاز شده است.

وی افزود: قراردادهای اجرای این طرح در شهرستان‌های اهواز، مشهد، تهران، البرز، بوشهر و زنجان با پیمانکاران به‌صورت EPC منعقد شده است.

معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سابا با بیان اینکه در سال 90 برای اجرای فاز نخست این طرح که نصب یک میلیون دستگاه کنتور هوشمند است، 240 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده بود، گفت: با افزایش نرخ ارز طی سال‌های گذشته، بودجه درنظر گرفته‌شده برای فاز نخست به 360 میلیارد تومان افزایش یافت ضمن آنکه برای اجرای طرح فهام در کل کشور به سه میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

وی تاکید کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد بهجز فاز نخست طرح فهام، بقیه فازها باید با استفاده از سرمایه غیردولتی اجرایی شود.

مدقق با بیان اینکه با نصب کنتورهای هوشمند امکان پیاده‌سازی برنامه‌های مدیریت بار و انرژی فراهم می‌شود، افزود: این کنتورها اطلاعات مصرف مشترکان را به‌صورت آن‌لاین در اختیار آنها قرار می‌دهد؛ بنابراین مشترکان می‌توانند مدیریت بیشتری بر میزان و هزینه‌های مصرف برق خود اعمال کنند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون سامانه پیش‌پرداخت در صنعت برق نداریم که با نصب کنتورهای هوشمند، مشترکان می‌توانند میزان برق مصرفی خود را برای مدت مشخص از پیش خریداری کنند و با این کار، افزو‌ن‌بر ایجاد منابع جدید مالی برای صنعت برق مدیریت بیشتری بر مصرف برق صورت می‌گیرد.

وی حذف خطای انسانی در فرآیند قرائت تا صدور قبض برای مشترکان را از دیگر مزایای کنتورهای هوشمند بیان کرد و گفت: نصب کنتورهای هوشمند تلفات غیرفنی همچون خطاهای اندازه‌گیری را کاهش داده و استفاده‌های غیرمجاز را تشخیص می‌دهد.

وی افزود: این سامانه برای رصد تلفات فنی شبکه و برنامه‌ریزی برای کاهش آن نیز به ما کمک می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دست‌کاری کنتورها در بین برخی مشترکان رواج یافته است که کنتورهای هوشمند با ثبت هرگونه تغییر و دست‌کاری و اطلاع به شرکت‌های برق مانع از انجام چنین کاری می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *