رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ضعف نظارت؛ عامل آتش سوزی در پارک گلستان/ برخوردهای قضائی با متخلفان تشدید می‌شود

16:19 - 28 مرداد 1393
کد خبر: ۲۸۲۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس اداره نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست استان گلستان با ابراز تاسف از ضعف نظارت محیط زیست استان ایلام برای جلوگیری از آتش ها گفت: برخورد های قضائی با افرادی که در پارک های ملی و جنگل ها آتش روشن می کنند، تشدید می‌شود.

: رئیس اداره نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست استان گلستان با ابراز تاسف از ضعف نظارت محیط زیست استان ایلام در برخورد با متخلفان و افراد سهل انگار برای جلوگیری از آتش ها گفت: در تعاملی که با مراجع قضائی استان داشته ایم، در آینده برخورد های قضائی با افرادی که در پارک های ملی و جنگل ها آتش روشن می کنند، تشدید می شود.

وحید خیرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان با انتقاد از سهل انگاری های همه جانبه در پیشگیری از وقوع آتش سوزی در پارک ملی گلستان عنوان کرد: منطقه پارک گلستان بزرگ و رطوبت آن نیز پایین است، خشکسالی نیز مزید بر علت می شود تا یک آتش سوزی کوچک به سرعت انتشار یابد، با این وجود باید نظارت و برخورد در این زمینه را افزایش داد.

وی ادامه داد: براین اساس ضمن افزایش نظارت بر منطقه با مراجع قضائی استان تعامل داشته ایم تا با افزایش شدت برخورد قضائی از تکرار تخلفات بکاهیم.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان گلستان در ادامه خاطرنشان : بیشتر آتش سوزی ها تعمدی است ،بنابراین به دلیل غیر قابل کنترل بودن مدیریت آن سخت است. از سوی دیگر به دلیل قوانین خاصی که پارک های ملی دارد مدیریت پس از آتش سوزی نیز سخت خواهد بود.

خیر آبادی عنوان کرد: در ماده 13 قانون صید و شکار بیان شده ایجاد آتش در پارک های ملی ممنوع است، حتی آتش سوزی های سهل انگارانه نیز تعمدی محسوب و شامل جریمه زندان است. اما به این قانون عمل نمی شود زیرا حتی در صورت معرفی متخلفان توسط ناظران حیات وحش گلستان به مراجع قضائی، این مراجع برخورد سازنده ای ندارند، در واقع هم در بخش نظارت و هم در برخورد مراجع قضایی با متخلفان ضعف وجود دارد.
خیر آبادی خاطرنشان کرد: با فرمول های علمی محاسبه می شود هر هکتار جنگل چند دلار ارزش اکووژیک دارد.بنابراین علاوه بر هزینه ای اطفاء حریق باید محاسبه کرد چه وسعتی از جنگل را از دست داده ایم و به تبع آن چه گونه های گیاهی و جانوری از بین رفته است.

به گفته وی تاثیر بر آب و هوا، ریزیش باران و تاثیر منفی بر زیبایی شناسی نیزاز دیگر زیان های وارد شده بر اثر این آتش سوزی است.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان گلستان در پایان به مردم توصیه کرد: زمانی که وارد عرصه جنگلی می شوند آتش استفاده کرده را به طور کامل خاموش کنند. زیرا یک سهل انگاری کوچک مشکلات عدیده ای را از نظر زیست محیطی ایجاد می کند که چه بسا غیر قابل جبران باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *