رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نظام اسلامی نباید از سوی صاحبان ثروت مدیریت شود

14:57 - 12 شهريور 1393
کد خبر: ۵۱۵۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: نایب رئیس مجلس با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی نیازمند سرمایه‌های انبوه و متراکم هستیم، گفت: باید برای شرکت‌های تعاونی تعریف درستی داشته باشیم تا سهم تعاون در اقتصاد مشخص شود.

: نایب رئیس مجلس با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی نیازمند سرمایه‌های انبوه و متراکم هستیم، گفت: باید برای شرکت‌های تعاونی تعریف درستی داشته باشیم تا سهم تعاون در اقتصاد مشخص شود.

به گزارش گروه سیاسی ، محمد حسن ابوترابی فرد امروز چهارشنبه 12شهریور در نخستین همایش ملی نقش تعاونی‌های نسل نوین در توسعه اقتصاد و فرهنگ با تاکید بر ضرورت افزایش سهم تعاون در اقتصاد ملی و نگاه ویژه به این فصل مهم از اقتصاد کشور، افزود: در فرهنگ قرآن کریم حوزه تعاون مورد نگاه ویژه‌ای قرار گرفته و جامعه انسانی به طور عام برای مشارکت و هم‌افزایی در راستای هرگونه اقدامی که قرآن آن را نیکو می‌نامد دعوت شده است؛ بر این اساس توجه به مسائل اقتصادی و گشودن گره از زندگی مردم از نمادهای نیکوکاری است که قرآن کریم نیز دعوت به همکاری و تعاون را مورد توجه قرار داده است.

وی یادآور شد: به طور حتم اگر بخواهیم به حوزه‌های برتر و رشد اقتصادی و تعاون رسیده و به آن عمل کنیم باید در حد توان در این عرصه فعال باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس ادامه داد: متاسفانه تاکنون اگر نظام در هر حوزه‌ای به نتیجه مطلوب نرسیده‌ به آن دلیل بوده که نقشه راهش درست نبوده است، یکی از مسائلی که کشورهای به اصطلاح توسعه یافته از آن بهره می‌گیرند، آن است که ابتدا راه را درست تعریف می‌کنند و سپس قدم برمی‌دارند در حالی که ما گاهی غیر از این روش عمل می‌کنیم و به همین دلیل نمی‌توانیم به مسیر درست در کوتاه‌ترین زمان دست یابیم.

ابوترابی‌فرد با تاکید بر ضرورت تعریف درست از مسیر تعاون، تصریح کرد: ما باید مسیر تعاون را درست تعریف کنیم به‌گونه‌ای که اگر قرار شد جمعی سرمایه‌گذار را دور هم جمع کنیم و این سرمایه‌گذاران نیز سرمایه‌های متفاوتی داشته باشند نباید نقش آنها در مدیریت برابر باشد، زیرا این راه به سرمنزل مقصود نمی‌رسد و باید راهکارهای درستی برای برون رفت از این تنگناها مدنظر قرار داد.

وی یادآور شد: ما باید تعریف صحیح و قابل قبولی در این زمینه داشته باشیم و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی نیز تعریف شده باشد به‌گونه‌ای که بتوان به خوبی سهم تعاون در اقتصاد را تعریف و تبیین کرد، بر این اساس من از همکارانم در مجلس می‌خواهم تا در باب این موضوع جلساتی را برگزار کنند تا مشخص شود به راستی تعریف صحیح از یک شرکت تعاونی چیست و اقتصاد تعاونی به چه معناست؟

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه برای رشد اقتصادی کشور نیازمند سرمایه‌های انبوه و متراکمی هستیم، گفت: در زمان تدوین برنامه پنجم توسعه از معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور درخواست کردیم تا اسناد پشتیبان لایحه را ارائه کند، بر این اساس یکی از اهداف پیش‌بینی‌شده‌ای که در آن زمان نیز بر این باور بودیم که به نتیجه نخواهد رسید آن بود که در طول برنامه پنجم بتوان به رشد اقتصادی 8درصد برسیم.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: بدون شک برای رشد اقتصادی 8درصد در این مدت به 1200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که این منابع کلان به صورت متمرکز در دست افرادی خاص یافت نمی‌شود و اگر هم یافت شود با همان چالش‌هایی کشور را روبرو می‌کند که امروزه حاکمیت سرمایه با آن روبرو است.

وی با بیان اینکه نظام لیبرال دموکراسی غرب امروز در دست کارتل‌ها متمرکز است، یادآور شد: سیاست غربی‌ها در دست صاحبان ثروت است و قدرت سیاسی ابزاری در دست صاحبان ثروت بوده که لازم است آینده انقلاب را از این آسیب دور کرد و نباید اجازه داده نظام جمهوری اسلامی ایران در آینده دور از سوی صاحبان ثروتی که قدرت سیاسی را در دست دارند، مدیریت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم افزود: به طور حتم برای برداشتن گام بلند در اقتصاد و مصون ماندن از آسیب‌های تمرکز ثروت در دست افراد محدود، باید حوزه تعاون را گسترش داد و در این میان لازم است بستری فراهم کرد تا مردم با آرامش سرمایه‌گذاری کنند، در این صورت ثروت مورد نظر حاصل و با توجه به مشارکت مردم از تمرکز ثروت در دست افراد محدود نیز جلوگیری می‌شود.

ابوترابی‌فرد با تاکید بر افزایش سهم تعاونی‌ها در کشور یادآور شد: این اقدام باعث می‌شود که از تمرکز ثروت در دست افراد جلوگیری شود، لذا برای برداشتن گامی بلند در اقتصاد و رسیدن به رشد مطلوب باید در کوتاه ترین زمان به یک قدرت اقتصادی بزرگ با سهمی بالا در اقتصاد جهانی تبدیل شود، در غیر این صورت ادامه حیاتش با مشکل روبرو خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف باید از همه ابزارها و ظرفیت‌ها استفاده کرد تا بتوان اقتصاد مقاومتی را به بهترین شکل ممکن محقق کرد. بر این اساس باید از آحاد مردم برای تعاون و همکاری گسترده در عرصه اقتصاد دعوت کرد تا شاهد بروز ثروت عظیم در دست عده‌ای خاص نباشیم و اقتصاد ملی نیز با یک شتاب جدی به حرکت درآید.

نایب‌رئیس مجلس گفت: خوشبختانه امروز از نظر دانش و نیروی انسانی تربیت شده در شرایط خوبی قرار داریم که این عوامل را می‌توان در مسیر خلق ثروت بیشتر به کار گرفت و از آن در زیرساخت‌های اقتصادی استفاده کرد، امید است مسئولان و دولت و مجلس نیز با برنامه‌ریزی صحیح در این راه مشارکت زمینه گسترده‌ای برای حضور مردم فراهم کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *