چرا "معراجیها" نتوانسته یخ تلویزیون را آب کند؟

9:59 - 26 شهريور 1393
کد خبر: ۷۴۹۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: کشدار بودن اتفاقات و اینکه در هر قسمت حتی یک خرده اتفاق پیش برنده داستان روی نمیدهد سبب ساز آن شده است که "معراجیها" نتواند یخ تلویزیون را آب کند.

: کشدار بودن اتفاقات و اینکه در هر قسمت حتی یک خرده اتفاق پیش برنده داستان روی نمیدهد سبب ساز آن شده است که "معراجیها" نتواند یخ تلویزیون را آب کند.

به گزارش یکی از رسالت های مهم سازمان صدا وسیما تامین خوراک فرهنگی مخاطبان تلویزیونی با رعایت استانداردها وساختار و سرو شکل درست و آبرومند بدور ازابتذال و سطحی نگری است.
در ماههای اخیر با توجه به محدودیت هایی که صدا و سیما با آن درگیر است این رسالت کمرنگ شده و وجوه تجاری و سرگرمی سازی برای تلویزیون به یک اولویت تعیین کننده مبدل شده است.
نمونه این مدعا مشارکت در تولید فیلم – مجموعه "معراجی ها" است که نوروز امسال در سینماها اکران شد و منافع مالی خوبی برای سازمان به همراه داشت و صدالبته که باعث رونق به کار سینماداران شد.
تا اینجای قضیه و با توجه به اینکه در سینما به طور نسبی هم که شده میان صاحبان آثار در تخصیص مخاطب رقابت وجود دارد ایرادی وارد نیست اما برای عرضه اثر در تلویزیون باید نگاه دقیق تری به ترسیم شخصیت های مجموعه که اغلبشان درجامعه وجه و اعتبار دارند صورت میگرفت.

 

نگاه تکراری به تیپها
نگاه کهنه و تکراری به تیپهایی که بارها توسط سازنده این مجموعه در دیگر کارهایش مورد استفاده قرار گرفت نمی تواند امتیازی برای این سریال تلویزیونی باشد که از اصلی ترین شبکه سیما پخش می شود.
نشان دادن لودگی، حاضرجوابی وشوخ و شنگی جوانی که نماد دانشجویان معتقد و اصولگرا است (شخصیتی که امیر نوری) بازی می کند نه تنها باعث اعتبار این آدم های ارزشی نمی شود بلکه چهره شان را تخریب می کند.


در نقطه مقابل هم به دلیل عدم شناخت سازنده از مقوله روشنفکر و جریانات روشنفکری، شخصیتهایی غیرواقعی ، کاریکاتوری ، ساده لوح و ابله مانند "استاد گنجی" خلق میشود. از همه بدتر تاکیدی است که به حضور تیپهای جاهلی به سبک فیلمفارسی در اثر شده است. منظور تیپی است که دانیال عبادی آن را ایفا کرده است.
بلحاظ سوژه ای نیز تا اینجا کار همه چیز بر مدار همان دوقطبی جاهلان دیندار-عالمان بی دین که پیش از این و در سری "اخراجیها" و سریال "دارا و ندار" آن را دیده بودیم میگذرد.
 ریتم کند سریال نیز در این قسمتهای ابتدایی بدجوری سوهان روح شده است. کشدار بودن اتفاقات و اینکه در هر قسمت حتی یک خرده اتفاق پیش برنده داستان روی نمیدهد سبب ساز آن شده است که "معراجیها" نتواند یخ تلویزیون را آب کند.

امید که در قسمتهای بعدی اوضاع بهتر شود
به گزارش نگاه به روز داشتن و ترسیم چهره واقعی آدمها در سریال سازی یکی از اصول اولیه کار است. مسئله ای که در چند قسمت ابتدایی "معراجیها" چنان که باید به آن توجه نشده است. امید که در قسمتهای بعد و با شروع اتفاقات اصلی، داستانی به روزتر و شخصیتهایی واقعگرایانه تر را  شاهد باشیم.

ده نمکی نشان داده که اجتماعات امروزی ایران را خیلی خوب می شناسد و آثار قبلی اش مانند قسمتهای مختلف "اخراجیها" و البته "رسوایی" هم شمه ای از این شناخت را به نمایش میگذاشت. تقابل دو طیف شبه روشنفکر و شبه دیندار که او در سریال تازه اش قرار داده نیز در صورت استفاده درست میتواند جذابیتهای خوبی داشته باشد و به نظر میرسد در قسمتهای آتی همین تقابل باشد که جذابیتهای اثر را بیشتر کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *