بررسی ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت/ شاخص بورس بهبود می‌یابد؟

17:04 - 26 دی 1393
کد خبر: ۲۸۵۴۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: افزایش هر چند اندک قیمت نفت، تصویب قانون نرخ خوراک پتروشیمی ها در شورای نگهبان که به نوعی حمایت دولت و تصمیم گیران کلان کشور از بازار سرمایه را نشان می دهد، از مهم ترین اخبار خوش این هفته بود.

: افزایش هر چند اندک قیمت نفت، تصویب قانون نرخ خوراک پتروشیمی ها در شورای نگهبان که به نوعی حمایت دولت و تصمیم گیران کلان کشور از بازار سرمایه را نشان می دهد، از مهم ترین اخبار خوش این هفته بود.

به گزارش میزان، بورس اوراق بهادار این هفته با انتشار اخبار خوبی که وارد تالار شیشه ای شد، انگیزه ای برای تغییر روند از خود نشان داد، به طوری که صعودی شدن شاخص در دو روز از پنج روز کاری نشان از کمرنگ تر شدن ریسک های سیستماتیک بازار سرمایه دارد.

افزایش هر چند اندک قیمت نفت، تصویب قانون نرخ خوراک پتروشیمی ها در شورای نگهبان که به نوعی حمایت دولت و تصمیم گیران کلان کشور از بازار سرمایه را نشان می دهد، از مهم ترین اخبار خوش این هفته بود. از سویی دیگر، تلاش برای روشن شدن وضعیت کیفی سازی محصولات پالایشی، اخذ مجوز برای فروش محصولات پالایشی در بازار آزاد، پی گیری مطالبات شرکت های بورسی از دولت و همچنین بررسی دوباره بهره مالکانه با توجه به کاهش قیمت سنگ آهن جهانی از جمله مواردی است که خوش بینی هایی را در بازار سرمایه ایجاد کرده است.

مجلس شورای اسلامی نیز در اقدامی به منظور حمایت از بازار سرمایه، بحث تأسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه در لایحه رفع موانع تولید و نیز صدور مجوز به ناشران بازار سرمایه برای خرید و نگهداری سهام خزانه را تصویب کردنـد. این دو اقدام نیز تا حد زیادی به برقرای تعادل در عرضه و تقاضا هم اثر می گذارد.

در هفته ای که گذشت، ابهامات زیادی از بازار رخت بربست که تجزیه و تحلیل آنها می تواند بر کلیت بازار سرمایه اثر گذار باشد. وزیر امور اقتصادی و دارایی از بازبینی بودجه با توجه به تغییر قیمت نفت خبر داده که این امر نیز می تواند نگرانی ها را نسبت به کسری بودجه سال آینده کاهش دهد. در عین حال، با توجه به بازگشت قیمت نفت از روند نزولی، انتظار برای برگشت قیمت به بالای 50 دلار وجود دارد. جدیت بانک مرکزی در پایین نگه داشتن نرخ سود بانکی هم باعث شده تا بانک ها دیگر محل جذابی برای حرکت پول های نقد برای کسب بازدهی به شمار نروند. در بخش حمل و نقلی و نیروگاهی نیز دولت شفاف سازی هایی را انجام داده است که با توجه به اهمیتی که برای این صنایع در دولت مدنظر گرفته شده، ابهامی در آن ها باقی نمانده است.

همچنین نسبت قیمت به عایدی سهام در کل بورس به زیر پنج مرتبه رسیده که این رقم برای سرمایه گذاران بلندمدت، فرصت مناسب خرید به شمار می رود. در بسیاری از شرکت ها، قیمت سهم به زیر ارزش ذاتی رسیده که به نظر می رسد نباید انتظار ریزش بیشتری را در قیمت سهام این شرکت ها داشت. در این بین، شرکت هایی که گزارش های 9 ماهه مناسبی را به بازار منعکس کرده اند، در کانون توجه سرمایه گذاران قرار خواهند داشت.

در هفته ای که گذشت، اوراق مرابحه جدیدی برای شرکت مگاموتور در بازار سرمایه منتشر شد تا سهم معاملات اوراق بدهی از کل معاملات انجام شده در بازار سرمایه به 24 درصد برسد. در عین حال، 43 درصد معاملات در بورس و 18 درصد معاملات به صورت عمده انجام شد. در عین حال، 10 درصد معاملات در بازار اول فرابورس، دو درصد تسهیلات مسکن، یک درصد در بازار پایه فرابورس، یک درصد حق تقدم در بورس و یک درصد حق تقدم در فرابورس خریداری شد. بنابراین در مجموع در بازارهای یادشده، سه میلیارد و 15 میلیون و 62 هزار سهم به ارزش 10 هزار و 362 میلیارد و 634 میلیون ریال دادوستد شد.

شرکت سرمایه گذاری غدیر با 101 واحد در این هفته بیشترین تاثیر مثبت را بر روند شاخص داشت. در عین حال، ایران ترانسفو با معامله 263 میلیون ریال بیشترین ارزش معاملات و مهندسی صنعتی روان فن آور بیشترین گردش مالکیت سهام را به خود اختصاص داد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *