رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

معرفی تالاب ها به عنوان منابع ذخیره ارزی پایدار

14:14 - 11 بهمن 1393
کد خبر: ۳۰۱۹۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در روز جهانی تالاب در تلاش هستیم تالاب ها را به عنوان منابع ذخیره ارزی پایدار معرفی کنیم، گفت: دود نابودی این منابع زیست محیطی پیش از همه به چشم فعالان بخش کشاورزی، صنعت و مسکن می رود.

: مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در روز جهانی تالاب در تلاش هستیم تالاب ها را به عنوان منابع ذخیره ارزی پایدار معرفی کنیم، گفت: دود نابودی این منابع زیست محیطی پیش از همه به چشم فعالان بخش کشاورزی، صنعت و مسکن می رود.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان با بیان این که سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفته است تا مسئولیت برگزاری همایش های روز ملی تالاب را بیش از پیش به تشکل های مردم نهاد در حوزه تالاب ها بسپارد، اظهار کرد: بدین منظور دبیرخانه تشکل های تالابی در حوزه محیط زیست شکل گرفته است تا در چند منطقه کشور از جمله در تالاب کمیجان در استان فارس، تالاب گندمان در چهارمحال و بختیاری و تالاب های سه گانه هامون در استان سیستان و بلوچستان مراسم بزرگداشت روز جهانی تالاب برگزار شود.

وی با بیان این که مراسم روز جهانی تالاب در نزدیکی هامون با حضور مسئولان سازمان محیط زیست برگزار می شود، خاطرنشان کرد: از جمله اهداف این برنامه این است که مخاطبان عام و نیز مسئولان بخش های مختلف توسعه با این مفهوم آشنا شوند که چرا باید به سمت حفظ تالاب ها حرکت کنیم .

درویش با تاکید بر این که باید برای مسئولان در بخش های مختلف صنعت و کشاورزی تشریح کرد که حفاظت از این ثروت ملی چگونه می تواند به گردش مالی اقتصاد کشور کمک کند، اذعان کرد: در صورتی که این مساله تبیین شود نه تنها دیگر تعارضی بین بخش صنعت، کشاروزری و مسکن با حفاظت از تالاب ها مشاهده نمی شود بلکه از حقابه تالاب ها کاسته نخواهد شد، به این ترتیب بخش های مذکور خود در نگاهداری تالاب ها فعال می شوند.

درویش با هشدار نسبت به این که تخریب تالاب ها برابر با افزایش روزافزودن گرد و غبار، شور شدن خاک و کاهش سفره های آب است، خاطرنشان کرد: دود تخریب تالاب ها پیش از هر فرد یا سازمانی به چشم شاغلان در بخش خدمات و صنعت می رود.

وی با بیان این که محور دوم فعالیت های در نظر گفته شده در خصوص روز جهانی تالاب معرفی آنها به عنوان منابع ذخیره ارزی پایدار است، اذعان کرد: تالاب ها از جمله جذاب ترین چشم اندازهای دیداری ایران است که بیشترین تنوع زیستی گیاهی و جانوری را دارند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد: باید تلاش کرد با تقویت زیرساخت ها در حوزه اکوتوریسم مسئولانه و بوم گردی و اجرای تجربه های موفقی همچون کمک های مردیم در احیاء تالاب کانی برازان در آذربایجان غربی و احیاء آن به کنوانسیون جهانی رامسر، همچنین تجربه موفق در برخی از تالاب ها در استان های چهارمحال و بختیاری و فارس بتوانیم مشکل بحرانی سایر تالاب های کشور همانند هامون، قره قشلاق، دریاچه ارومیه، شادگان و گاوخونی را حل کنیم.

گفتنی است؛ 13 بهمن مصادف با دوم فوریه به عنوان روز جهانی تالاب ها نام گذاری شده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *