تخصیص 3 هزار میلیون ریال اعتبار به سمن‌های محلی برای مقابله با ریزگردها/ وام 7درصدی ویژه دوجداره کردن پنجره‌ها

12:19 - 29 بهمن 1393
کد خبر: ۳۳۰۶۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از ارائه وام با بهره هفت درصد برای دوجداره کردن پنجره‌ها خانه‌ها در خوزستان خبر داد و گفت: همچنین 3 هزار میلیون ریال برای جذب سمن‎های محلی جهت مقابله با ریزگردها تا پایان سال به این استان اختصاص یافته است.

: مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از ارائه وام با بهره هفت درصد برای دوجداره کردن پنجره‌ها خانه‌ها در خوزستان خبر داد و گفت: همچنین 3 هزار میلیون ریال برای جذب سمن‎های محلی جهت مقابله با ریزگردها تا پایان سال به این استان اختصاص یافته است.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان با اعلام خبر تخصیص بودجه 300 میلیون تومانی برای جذب سمن‌های محلی در مقابله با ریزگردها در استان خوزستان اذعان کرد: این اعتبار که تا پایان سال هزینه می‌شود، صرف تقویت مشارکت‌های مردمی برای مقابله با پدیده ریزگردها در این استان خواهد شد.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به تشریح مصوبه هیات دولت پرداخت و خاطرنشان کرد: دولت اعتبار ویژه‌ای برای این کار قائل شده است تا مردم بتوانند در شرایط گرد و غبار تجهیزات بهتری را برای مقابله با این بحران داشته باشند. در این راستا وام هایی با بهره هفت درصد به مردم ارائه می شود تا بتوانند به سرعت شیشه‌های خانه‌های خود را دوجداره کنند.

درویش افزود: از وزارت نیرو و نفت نیز خواسته شده است با انجام اقدام های فوری از طریق ارائه حقابه کانون های اصلی فرسایش بادی را در تالاب هورالعظیم و نیز در جنوب و غرب اهواز مهار کند.

این مقام مسئول با بیان این که شیوع ریزگردها در خوزستان حاصل دو دهه بی توجهی به مسائل زیست محیطی در این استان است، عنوان کرد: این بحران سبب شده است پایاب بسیاری از رودخانه های اصلی در خوزستان همانند کرخه، جراحی و کارون به چشمه های جدید و کانون های اصلی فرسایش بادی تبدیل شود.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در شرایط حال حاضر خوزستان از کانون های فرامرزی خود به‌خصوص در غرب این استان متاثر است، افزود: علاوه بر این کانون های به وجود آمده جدید در غرب کرخه، حمیدیه، ماهشهر و پایاب رودخانه جراحی نیز اثرهای منفی را در خصوص ریزگردها به خوزستان تحمیل می کند.

وی با تاکید بر به رسمیت شناختن مردم به عنوان سرمایه اجتماعی کشور اظهار کرد: اگر سیستم مدیریتی به برون سپاری بخشی از فعالیت های زیست محیطی بپردازد، با افزایش نرخ مشارکت مردمی روبرو هستیم.
درویش با بیان این که باید تلاش کرد نرخ تشکل های مردم نهاد متناسب با جمعیت افزایش یابد، اذعان کرد: در این صورت بسیاری از چالش های زیست محیطی در همان مرحله چالش تبدیل به فرصت می‌شود.

این مقام مسئول افزود: در این میان آگاهی مردم در خصوص حقوق زیست محیطی خود منجر به این خواهد شد که از مسئولان امر در سطح استان و کشور، حقوق زیست محیطی خود را به عنوان مطالبه ای جدی دنبال کنند.

وی در پایان با تاکید بر این که در چیدمان توسعه، مسائل زیست محیطی در صدر اولویت ها قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در این صورت می توان امیدوار بود در سطح کلان طرح های انتقال بین حوزه ای و سد سازی متوقف شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *