شرکت‌های دولتی 80 درصد بودجه کشور را می‌بلعند/ نماینده مجلس: مخابرات، بدترین نوع خصوصی‌سازی بود

12:42 - 14 فروردين 1394
کد خبر: ۳۹۳۶۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: ضعف در خصوصی سازی و بزرگ تر شدن بدنه دولت سبب شده تا 80 درصد بودجه کشور توسط شرکت های دولتی بلعیده شود و از سوی دیگر روند رشد اقتصادی و تحقق توسعه پایدار کندتر شود.

: ضعف در خصوصی سازی و بزرگ تر شدن بدنه دولت سبب شده تا 80 درصد بودجه کشور توسط شرکت های دولتی بلعیده شود و از سوی دیگر روند رشد اقتصادی و تحقق توسعه پایدار کندتر شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، در حال حاضر اعتقاد اکثر کارشناسان اقتصادی بر این است که خصوصی سازی به معنای واقعی در ایران صورت نمی گیرد که برخی درصد خصوصی سازی واقعی را کمتر از 3 درصد می دانند.

خصوصی سازی ویژگی های بسیار زیادی دارد که از جمله آن می توان به افزایش فضای رقابت و تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری، شفافیت در امور، کاهش مشکلات مالی و بدهی دولت، افزایش اشتغال زایی، افزایش نوآوری ها، شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی، ارتقاء کارایی بنگاه های اقتصادی، بهره وری منابع مادی، انسانی و فناوری، افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی، افزایش سهم بخش های خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی، کاهش از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی بنگاه های اقتصادی، تشویق اقشار مردم به پس انداز و سرمایه گذاری و بهبود درآمد خانوارها اشاره کرد.

همچنین یکی از آثار خصوصی سازی برخورد با پرداخت حقوق های بی رویه و یا به دور از منطق کارایی در بنگاه است یا توقف استخدام های توصیه ای و به دور از نیاز واقعی بنگاه از طرف مدیریت جدید است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، در خصوص ضعف و مشکلات فرآیند خصوصی سازی در ایران، گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که بیش از 80 درصد بودجه کشور توسط شرکت های دولتی بلعیده می شود که این امر به یکی از بزرگترین مشکلات دولت تبدیل شده است.

عزت الله یوسفیان ملا افزود: در فرآیند خصوصی سازی جدیتی وجود ندارد، در صورتی که یکی از راه های حل مشکلات اقتصادی کشور واقعی کردن خصوصی سازی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلات و موانع خصوصی سازی واقعی تاکنون رفع نشده است و تلاشی هم اکنون برای آن صورت نمی گیرد.

خصوصی سازی به حداقل رسیده است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به رفع موانع قانونی در فرآیند خصوصی سازی، اضافه کرد: در حال حاضر خصوصی سازی به حداقل رسیده است و این امر برای کشور هزینه بر بوده است.

یوسفیان ملا گفت: اگر بخواهیم به بدترین خصوصی سازی در سال های گذشته اشاره کنیم، مخابرات بدتر نوع خصوصی سازی بوده است.

همچنین اعتقاد لاهوتی نماینده مجلس بر این است که تنها 6 درصد واگذاری‌ها واقعی بوده است که این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به خصوصی‌سازی‌هایی که در چند سال گذشته و در قالب سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی صورت گرفته است، گفت: در طی این سال‌ها حدود 200هزار میلیارد تومان از دارایی و شرکت های دولتی به اسم خصوصی‌سازی واگذار شده است که از این مقدار تنها 6درصد به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است. برای همین است که معتقدم دولت باید به بخش خصوصی را باور عملی داشته باشد.

مهرداد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی میزان، ادامه داد: در حال حاضر بخش خصوصی ما بیشتر درگیر بخش واسطه‌گری و دلالی شده است و همین مسئله باعث ادامه رکود در کشور و کاهش تولید شده است. زیرا تولیدکنندگان در چند سال گذشته کمترین حمایت دولتی را در کنار خود حس کرده اند و انواع مالیات ها و عوارض ها را پرداخت کردند، در حالی که دلالان به راحتی با واردات بی رویه به سودهای آنچنانی رسیدند و به هیچ کجا هم پاسخگو نیستند.

وی همچنین با اشاره به شعار سال 94 و لزوم همدلی و همزبانی دولت و ملت در بخش اقتصاد گفت: دولت می تواند با توسل به نامی که مقام معظم رهبری برای امسال برگزیده اند، زمینه را برای مشارکت هر چه بیشتر مردم در اقتصاد و در قالب بخش خصوصی فراهم کند.

لاهوتی شعار امسال را راهشگای حضور واقعی بخش خصوصی در اقتصاد ایران دانست و تاکید کرد: در ظاهر و کلام بسیاری از حضور بخش خصوصی در اقتصاد استقبال می کنند، اما در عمل رفتار دیگری انجام می دهند.

به گفته لاهوتی، با توجه به شعار مهم سال 94 بهتر است تمام ارکان جمهوری اسلامی و از جمله مردم همه در یک جبهه و برای اعتلای کشور با یکدیگر همدل و همزبان باشیم و زمینه را برای بهبود حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد فراهم کنیم؛ هر چند نقش دولت در این زمینه بسیار بیشتر از دیگران است و اهمیت دارد جذب سرمایه های بخش خصوصی برای بهبود رکن مهمی چون تولید را در صدر برنامه های خود قرار دهد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *