قیمت محصولات لبنی باید 16 درصد افزایش یابد/ هشدار دوباره به ورشکستگی صنایع لبنی

10:29 - 01 تير 1394
کد خبر: ۵۵۹۱۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: کاهش قدرت خرید مردم و کاهش مصرف شیر در جامعه سبب شده تا میزان تولید دامداران و از سوی دیگر خرید شیر از طرف کارخانجات به شدت کاهش و هزینه های تولید افزایش یابد. مسئولان صنایع لبنی در میزگردی برای حل مشکل کاهش مصرف شیر در جامعه راهکار ارائه دادند.
قیمت محصولات لبنی باید 16 درصد افزایش یابد/ با ادامه این روند ورشکستگی صنایع لبنی حتمی استبه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در میزگردی در شبکه خبر در مورد مشکلات و دغدغه های دامداران، گفت: بر اساس محاسبه بهای تمام شده تولید شیر و از سوی دیگر به دلیل نوسان در عرضه و تقاضای بازار اصلاح قیمت ها متناسب با شیر 1440 تومان صورت نگرفت و خود ستاد تنظیم بازار هم نتوانست مصوبه ای بدهد که قیمت های محصولات لبنی را با این قیمت تنظیم کند.

وی ادامه داد: اگر قیمت 1440 تومان خرید شیر را در نظر بگیریم حدود 16 درصد پایین تر از نرخ واقعی هستیم، افزایش 16 درصدی قیمت خرید به این دلیل محقق نشد که قدرت خرید مصرف کننده اجازه نداد و از سوی دیگر کشور در رکود بود و دولت سیاست های ضد تورمی را اعمال می کرد. اما به طور طبیعی دولت طبق قانون برای حمایت از دامداری این قیمت را داده است.

دبیر انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: معمولا اتفاقاتی که در بازار رخ می دهد در یک لحظه رخ نمی دهد بلکه معلول سیاست گذاری هایی است که در طول سال های گذشته اتخاذ شده که در یک دوره سبب بحران می شود که نمونه آن کاهش قدرت خرید مردم برای شیر یا تولیدکننده است.

تصمیم گیری در این شرایط بسیار سخت است
باکری ادامه داد: یعنی شرایطی شکل می گیرد که ذی نفعان از جمله دولت، مصرف کننده و بازار و تولیدکننده عملا در شرایط تضاد منافع قرار می گیرد و اینکه تصمیمی اتخاذ شود تا منافع همه تامین شود بسیار سخت می شود.

وی تصریح کرد: ما در شرایط نرمال قرار نداریم، شرایط سبب بلوکه شدن منابع و دارایی ایران شده است، دولت می خواهد به دامدار کمک کند و مصوبه را هم می دهد اما ابزار آن که پول است را در اختیار ندارد. تصمیم گیری در این شرایط بسیار ساده هم نیست.

علت پر رنگ نبودن طرح ضیافت
دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: در سال های گذشته سازمان های صنعت و معدن فروشگاه عرضه مستقیم طرح ضیافت را معرفی می کردند و کارخانه ها با تخفیف در این مکان ها محصولات خود را به فروش می رساند امسال این اقدام به جهاد کشاورزی واگذار شده است و این وزارت خانه فروشگاه هایی را معرفی کردند اما در سطح وسیع این کار انجام نشده است.

وی در مورد راهکارها برای خروج از این وضعیت، اضافه کرد: دولت در هر شرایطی منابع لازم برای حمایت از تولیدکننده ها ندارد باید به مردم مراجعه کند و از خود مردم کمک بگیرد، به عنوان مثال اگر روزانه 3 هزار و 500 تن شیر مدارس در اختیار مردم قرار گیرد و هزینه آن صرف افزایش تولید شود، مشکل تحریک تقاضا حل می شود.

10 درصد سود دامداران در نظر گرفته نشده است
قیمت محصولات لبنی باید 16 درصد افزایش یابد/ با ادامه این روند ورشکستگی صنایع لبنی حتمی استسعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور نیز در ادامه به مشکلات دامداران اشاره کرد و گفت: قیمت تمام شده برای هر کیلو شیر از سوی ما 1570 تومان محاسبه شد و معاونت تولیدات دامی نیز قیمت 1530 تومان را اعلام کرد و بعد از چکش کاری قیمت در ستاد تنظیم بازار 1440 تومان اعلام شد اما سود 10 درصدی را برای دامدران محاسبه نکردند.

شیر را زیر هزارتومان می فروشند
وی افزود: دامداران در طول سال های گذشته با تمام توان تلاش کردند تا یک محصول با کیفیت عرضه کنند و از سوی دیگر به دولت هم کمک کنند تا زیاد به دولت فشار نیاید ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد و دامنه فروش بهترین و با کیفیت ترین شیر بین 1200 و 1250 تومان تعیین شد و در برخی از مناطق زیر هزار تومان شیر به فروش رفته است.

دامداران به زیان می فروشند
مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور تصریح کرد: سال گذشته سال بسیار بدی برای دامداران بود زیرا واقعا به زیان کار کرده اند و اینکه تاکنون به این کار ادامه داده اند، نشان از رضایتشان نیست زیرا کاری نمی توانند کنند.

سروستانی ادامه داد: سال 89 قانونی در مجلس مصوب شده است که سال گذشته برای اجرا به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است، طبق این قانون برای کلیه محصولات کشاورزی از جمله شیر قیمت تضمینی تعیین شود تا تولیدکننده محصول خود را از طریق بورس کالا به فروش برساند و مابه التفاوت آن را دولت پرداخت کند. این قانون هنوز اجرا نشده است زیرا نیاز به اعتبار دارد.

وی گفت: سال گذشته در آذر ماه وزیر جهاد کشاورزی دستوری صادر کرد که خرید تضمینی شیر به قیمت 1440 تومان صورت گیرد که قرار بود در 10 استان اجرا شود که در نهایت در 7 استان و 10 کارخانه اجرا شد. روزانه هزار تن از دامداران خریداری شد و حمایتی از دامداران صورت گرفت، ضمن اینکه در این طرح به دنبال صادرات شیرخشک به منظور ایجاد توازن بودند اما مقادیر صادرات کافی نبود.

لزوم فرهنگ سازی برای مصرف شیر
مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور تاکید کرد: مهم ترین تصمیم گیری در شرایط کنونی این است که باید فرهنگ سازی مناسبی در جامعه صورت گیرد و میزان مصرف لبینات در هر شرایطی افزایش یابد.

وی افزود: اگر 160 کیلوگرم فرآورده لبنی در سال مصرف شود، شهروندان از خیلی بیماری ها در امان می مانند و از سوی دیگر هزینه درمانی دولت کاهش پیدا می کند بنابراین باید این کالاهایی که برای سلامت مردم مهم است دولت باید کمک کند تا در سبد خانوار مصرفشان افزایش یابد.

ورشکستگی دامداران حتمی است
قیمت محصولات لبنی باید 16 درصد افزایش یابد/ با ادامه این روند ورشکستگی صنایع لبنی حتمی استمحمد فربد نائب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ایران گفت: طبق قانون تجارت هیچ مدیری مجاز نیست محصولات را گران یا ارزان تر بفروشد که باعث ورشکستگی شود و آن مدیر با انجام این کار مجرم است.

وی با بیان اینکه حاشیه سود تولیدکننده ها کمتر از سه درصد است، اضافه کرد: هزینه تولید در بخش صنعت به بیش از 6 درصد افزایش پیدا کرده است، بنابراین دامداران نمی توانند هزینه های خود را با شیر 1440 تومان بپردازند.

قیمت شیر باید 16 درصد افزایش یابد
نائب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ایران با تاکید بر اینکه قیمت محصولات لبنی باید 16 درصد افزایش یابد، گفت: صنعت لبیات با قیمت 1440 تومان ورشکسته می شود.

وی افزود: به نفع کارخانه ها است که با حداکثر ظرفیت کار کنند زیرا هزینه هایشان سرشکن می شود اما وقتی که نمی توانند محصولاتشان را به فروش برسانند هزینه ها افزایش می یابد.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ایران ادامه داد: با کاهش مصرف شیر در جامعه، کارخانه ها بخشی از تولیداتشان را به صورت شیر خشک صادرات می کردند تا بخشی از کاهش فروش را جبران کنند.

فربد تصریح کرد: برخی ها فکر می کنند کارخانه سود زیادی دارند اما اینگونه نیست زیرا پنیری که دو ماه تاریخ انقضا دارد اگر تولید مازاد شود مجبور به عرضه اجباری می شوند

افزایش قیمت بعد از ماه رمضان مدنظر است

وی با بیان اینکه افزایش قیمت بعد از ماه رمضان مدنظر است، اضافه کرد: در حال حاضر هیچ رابطه معقولی بین درآمد و خرید مردم جاری نیست و دولت باید در کوتاه مدت به دامداران یارانه دهد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *