خرید گوجه از کشاورز کیلویی 200 و هندوانه 80 تومان/ دست رنج کشاورزان در جیب دلالان

9:35 - 02 تير 1394
کد خبر: ۵۶۱۰۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: معضل دلالی و انحصار در بخش کشاورزی سبب شده تا محصولات کشاورزی به شیوه های مختلف به قیمت بسیار ارزان از کشاورز خریداری و سپس با بیش از 10 برابر قیمت به دست مصرف کننده برسد و دست رنج محصولات کشاورزی به جیب دلالان برود.
خرید گوجه از کشاورز کیلویی 200 و هندوانه 80 تومان/ دست رنج کشاورزان در جیب دلالانبه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، وجود واسطه‌های فراوان در بازار محصولات کشاورزی یکی از معضلاتی است که سبب نابسامانی بازار محصولات کشاورزی، بی انگیزگی و ضرر کشاورزان شده است به دلیل اینکه یکی از علت های افزایش قیمت محصولات کشاورزی وجود واسطه و دست های فراوان است که هر فردی قصد سود بردن از این محصول را دارد.

امروزه دلالان با شگردهای مختلف محصولات را از کشاورزان با قمیت ارزان خریداری می کنند و بعد از خرید و فروش چندباره آن و افزایش قیمت محصول به دست مصرف کننده می رسانند.

سرانجام شهروندان باید هزینه این اختلاف قیمت زیاد محصول که چندین بار در بازار خرید و فروش شده را بپردازد، نتیجه این کار افزایش قیمت محصول و کاهش فروش آن در بازار و سپس ماندن محصول بر روی دست کشاورزان است. اگر دست واسطه گران از بخش کشاورزی قطع شود، محصولات کشاورزی و مرکبات به قیمت بسیار ارزان تری به دست مصرف کننده خواهد رسید.

گوجه کیلویی 200 تومان!

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با بیان اینکه زیر ساخت صادراتی در کشور وجود ندارد، گفت: به دلیل نداشتن خریدار و بازار برای صادرات، مجبور به فروش محصولات با پایین‌ترین قیمت هستیم.

محمدتقی‌توکلی با بیان اینکه گوجه فرنگی کیلو 200 تومان و هندوانه کیلویی 80 تومان هیچ سودی برای کشاورزی ندارد، افزود: کشاورزان به دلیل نداشتن امکانات نگهداری محصولات، مجبور به فروش محصولات خود با حداقل قیمت هستند، زیرا امکان نگهداری در حد صفر بوده و محصولات فاسد شدنی روی دستشان می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه تنها سود در جیب دلالان می‌رود، بیان کرد: محصولات کشاورزی فاسد شدنی، دست به دست شده و دلالان با داشتن امکانات و ذخیره آنها، با کمترین قیمت به ویژه در فصل ارائه محصول، از کشاورز خریداری کرده و با حداکثر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسانند.

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در خصوص بازار صادراتی گفت: بازار اشباع شده و خریداری برای محصولاتمان نداریم به همین خاطر محصولات کشاورزی با قیمت واقعی صادر نمی‌شوند.

انحصار در کشاورزی
عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، با بیان اینکه یکی از راه های تحقق توسعه پایدار و رونق اقتصادی، حمایت از صنعت کشاورزی است اما متاسفانه سیاست هایی که از دولت گذشته تا کنون اتخاذ شده سبب تضعیف کشاورز شده است، گفت: انحصار و پر رنگ بودن معضل دلالی صنعت کشاورزی را بسیار ضعیف کرده است.

وی ادامه داد: کشاورزان جزو قشر زحمتکش جامعه هستند که دغدغه و مشکلاتشان به گوش هیچ مسئولی نمی رسد و هیچ گاه حمایت جدی از این قشر صورت نگرفته است.

محمدتقی توکلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، گفت: کشاورز توان پایداری در برابر هزینه های بالا را ندارد و ممکن است با کوچکترین فشار و مشکلی شغل کشاورزی را رها کند و به سمت شغل های کاذب سوق پیدا کند.

وی افزود: اگر حمایتی از صنعت کشاورزی صورت نگیرد شاهد سوق کشاورزان به سمت شغل های دیگر خواهیم بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به اینکه ارزش افزوده در بخش کشاورزی بسیار پایین است، باید سیاست های حمایتی در دستور کار باشد.



برچسب ها: کشاورزی دلالی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *