شیوه جدید توزیع سبد کالا و داغ شدن بازار دلالی/ «برنج شما را خریداریم»

10:52 - 02 تير 1394
کد خبر: ۵۶۱۳۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: توزیع دور جدید سبد کالا با اعلام ربیعی وزیر تعاون از 30 خرداد ماه سال جاری آغاز شد، اما شیوه توزیع سبد کالا در دور جدید به گونه ای است که شهروند مشمول سبد کالا اختیار انتخاب کالا را دارد و همین امر سبب شده تا بازار دلالی محصولات پر مشتری داغ داغ شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، زمزمه اختیاری کردن انتخاب کالا توسط مشمولان سبد کالا از سال های گذشته مطرح بود اما تبعات و پیامدهای چنین طرحی سنجیده نشده بود اما سرانجام این طرح اجرایی شد که برخی از تبعات آن از جمله حضور دلالان در مقابل فروشگاه هویدا شده است.

انتخاب هدفدار کالا
«برنج شما را خریداریم» بیشترین جمله ای است که از سوی دلالان بیان می شود و برخی از شهروندان مشمول سبد کالا نیز با مشاهده چنین دلالان و مشتریان اقلام کلایی خود را هدفدار انتخاب می کنند.

طبق اطلاعات ارائه شده در دور قبلی توزیع سبد کالا 9میلیون نفر در قالب سه میلیون خانوار شامل این طرح شدند که این خانوارها شامل خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. البته علاوه بر این خانوارها، خانوارهایی که وزارتخانه تشخیص می‌دهد دچار سوء تغذیه هستند هم تحت پوشش قرار می‌گیرند.

باید میزان و نوع کالا را مشخص می‌کردند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با اشاره به وضعیت توزیع سبد کالا گفت: دولت باید سبد کالا را تعریف می‌کرد تا کالاهای متنوع و مایحتاج عمومی مردم به درستی تامین می‌شد.

سید سعید زمانیان دهکردی با بیان اینکه برای توزیع سبد کالا باید نوع و میزان آن مشخص می‌شد، افزود: با توجه به اینکه قشر محروم مخاطبان اصلی سبد کالا هستند دولت باید سبد کالا را تعریف می‌کرد مثلا مشخص می‌شد در هرسبد، 5 کیلو برنج، 10 کیلو گوشت، 5 کیلو روغن و....قرار می‌گرفت.

نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه با توزیع فعلی و مشخص نبودن نوع و میزان کالاها، احتمال به وجود دلالی وجود دارد، افزود: در حال حاضر توزیع سبد کالا به صورت کارت انجام می‌شود و از طرفی اکثر غریب به اتفاق افرادی که سبد کالا می گیرند نیازمند هستند.

وی افزود: البته دولت باید سبد کالا را تعریف می کرد زیرا با این روند هم کالاهای مختلف و متنوع در اختیار افراد قرار داده شده و هم  کنترل و نظارت به خوبی انجام و هم اینکه مایحتاج عمومی قشر محروم به صورت کامل تامین می‌شد.

زمانیان با اشاره به اینکه ارزش سبد کالا رقم بالایی نیست، بیان کرد: اما همین رقم هم برای برخی افراد محروم جامعه بسیار موثر بوده و با توجه به رکود اقتصادی، تورم، تعطیلی اکثر پروژه‌ها،کارخانه ها و پایین بودن درآمد مردم، بسیاری از خانواده‌ها به همین هم نیازمند هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه در جامعه افرادی هستند که شاید در طول ماه چند روزهم نتوانند کار کنند و درآمدی نداشته باشند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *