جزییات برپایی بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

13:02 - 02 تير 1394
کد خبر: ۵۶۲۱۱
خبرگزاری میزان: بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که قرار است از فردا آغاز به کار کند دارای برنامه ها و بخش های مختلفی است که جزییات آن را در گزارش مربوطه می توانید مشاهده کنید.
جزییات برپایی بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه ،بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که قرار است از فردا آغاز به کار کند دارای برنامه ها و بخش های مختلفی است که جزییات آن را در گزارش مربوطه مشاهده کنید.

برپایی ۶۰۰غرفه در بیست و سومین نمایشگاه قرآن به میزبانی موزه‌ دفاع مقدس


سردار جواد خضرایی مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت از برپایی 600 غرفه در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قران کریم خبر داد و گفت: باغ موزه دفاع مقدس امسال نیز مانند سال گذشته میزبان بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قران کریم است و خوشبختانه اقدامات و همکاری های لازم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی نمایشگاه طی 20 روز گذشته به عمل آمده است.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های برجسته برگزاری این دوره از نمایشگاه عنوان کرد: امسال مساحت نمایشگاه بین المللی قران کریم حدود 7 هزار متر مربع افزایش پیدا می کند و صرف نظر از این مورد حدود 10 هزار متر مربع از فضای نمایشگاه مسقف شده است.

 

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بخشی از باغ کتاب را به نمایشگاه اختصاص داده ایم تا شرکت کنندگان با استفاده از شرایط مناسب تری محصولات خود را عرضه کنند. در سال گذشته به دلیل محدودیت های مکانی امکان برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف وجود نداشت، امسال اما قرار است نمایشگاه حجاب و عفاف در راستای آشنایی شهروندان با اهمیت این موضوع در فضایی مناسب برگزار شود.

 

سردار خضرایی با تاکید بر اهتمام مسئولان نسبت به افزایش کیفی محتوای نمایشگاه گفت: به عقیده من، مهم ترین عامل برای افزایش غنای نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم آن است که بتوانیم تمام بازدیدکنندگان را با مکارم و معانی قرانی آشنا کنیم. مردم در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها نیازمند قران هستند اما اینکه آدرس درست داده شود تا مردم بتوانند این نیازمندی را از قرآن‌کریم کسب کنند از مهم‌ترین علت های برگزاری این نمایشگاه است.

 

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به حضور گسترده بسیاری از کشورهای اسلامی در این نمایشگاه عنوان کرد: نمایشگاه قرآن‌کریم امسال با چند روز تأخیر در روز چهارشنبه با حضور مقامات کشوری و لشکری افتتاح می‌شود.



3 دستور مالی و اعتباری نمایشگاه قرآن

مدیر مالی و پشتیبانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: صرفه‌جویی مالی‌، مهم‌ترین چیزی است که امسال مسئولان بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در نظر دارند.

علی خیلدر افزود: برای اینکه بتوانیم صرفه‌جویی لازم را داشته باشیم قواعدی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که از جمله آنها استفاده از منابع دیگر سازمان‌ها و نهادها و واگذاری کارهای خدماتی به بخش‌های دیگر بوده است.

وی با بیان اینکه امسال در حوزه مالی و اعتباری نمایشگاه قرآن کریم سه کار مهم در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: اولین موضوعی که مورد نظر ما و تمام مسئولان نمایشگاه بوده است بحث  صرفه‌جویی است. فعالیت بعدی استفاده از دیگر منابع و سازمان‌های غیر دولتی و یا عمومی و فعالیت دیگر نیز واگذاری کارهای خدماتی به بخش‌های دیگر بوده است. امسال روی این سه محور بسیار کار کرده‌ایم.

خیلدر ادامه داد: در مورد صرفه‌جویی نمایشگاه باید بگویم که در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته به نسبت بیش از 50 درصد در تامین اعتبار منابع دولتی به سمت صرفه‌جویی رفته‌ایم و از منابع کمتر دولتی استفاده کرده‌ایم. سعی کرده‌ایم تا در بخش‌هایی مانند بخش تشریفات که از آن با عنوان مسائل رفاهی و مانند آن یاد می‌شود و هزینه‌بر بوده است، ساماندهی انجام دهیم تا از اسراف بیش از حد پیشگیری کنیم.

مدیر مالی و پشتیبانی نمایشگاه قرآن با تأکید بر این که در کنار صرفه‌جویی مسائل تشریفاتی تلاش شده که تعداد نیروهای انسانی کمتر شود، گفت: سال گذشته نیروهای انسانی گسترده‌‌ای که وابسته به بخش دولتی بودند درگیر نمایشگاه قرآن شدند. امسال اما توان بیشتری گذاشته‌ایم تا از این طریق تعداد نیروهای درگیر در نمایشگاه قرآن را به حداقل برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن کریم از آن نوع نمایشگاه‌هایی است به خاطر اهداف و وظائف و همچنین ارزش و اعتباری که در طول سال‌ها برگزاری پیدا کرده است شکل حاکمیتی به خود گرفته، اظهار کرد: بنابر این می‌توانیم از منابع سایر سازمان‌ها نیز در برگزاری آن استفاده کنیم.

خیلدر اذعان کرد: در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در بخش‌های مختلفی چون حوزوی، دانشگاهی، آموزش و پرورش، مرکز پژوهشی کودکان و نیز سایر ارگان‌هایی که حضور دارند از منابع آن‌ها در نمایشگاه قرآن استفاده کرده‌ایم. از این منظر تمام ارگان‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر مکملی باشند تا بتوانیم از منابع قرآنی برای ترویج فرهنگ قرآنی بهره ببریم و از هزینه‌هایی که موازی کاری می‌شود جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از کارهای خدماتی که نقش عمده‌‌ای در نمایشگاه قرآن دارند با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌‌هایی که شورای سیاست‌گذاری توسعه نمایشگاه انجام داده است جلو برده‌ایم. درعین حال با هماهنگی‌هایی که با شهرداری تهران، سازمان‌های وابسته به شهرداری و نهادهای غیر دولتی  صورت داده‌ایم تلاش شده که از منابع، امکانات و خدمات عمومی این بخش‌ها نیز در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بهره ببریم. به عنوان نمونه در بخش خدمات‌رسانی عمومی مثل حمل و نقل، برق و مانند آن از منابع شهرداری تهران و سایر سازمان‌ها استفاده شده است. مجموعه این عوامل باعث شده که امسال از نظر مالی بار زیادی از روی دوش نمایشگاه قرآن برداشته شود.

مدیر مالی و پشتیبانی نمایشگاه قرآن کریم گفت: یکی دیگر از کارهایی که در دستور کار ما قرار دارد این است که می‌خواهیم در سیاست‌گذاری کلان نمایشگاه به گونه‌ای کارها پیش برود که نمایشگاه به سمت بخش‌های خصوصی حرکت کند. در این صورت خواهد بود که شاهد حضور نهادها، سازمان‌ها و موسسات قرآنی خواهیم بود.

خیلدار در پایان یادآور شد: اگر ما به این سمت برویم، نهادها و سازمان‌هایی که فعال هستند به سمت نمایشگاه می‌آیند و در کنار خدماتی که وزارت فرهنگ و ارشاد ارائه می‌دهد آن‌ها نیز می‌توانند فعالیت‌هایی داشته باشند، حضور این موسسات می‌تواند نقش مهمی را در پیشگیری از اسراف هزینه‌‌ها ایفا کند و سبب می‌شود که به منابع دولتی نیز کمک کند.

بررسی ۱۴۰۰ عکس برای عرضه در نمایشگاه قرآن

«علی ثابت» مدیر کمیته هنری و میراث فرهنگی نمایشگاه قرآن اظهار داشت: بیش از 1400 عکس برای حضور در مسابقه از سوی عکاسان به دبیرخانه بخش هنری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ارسال شده است.

 

وی افزود: هیأت داوران بخش عکس متشکل از حسن غفاری دبیر کمیته، مسعود زنده روح کرمانی، جاسم غصبانپور و افشین شاهرودی پس از چندین ساعت نشست و بحث کارشناسی از بین 1400 آثار رسیده به این بخش 40 عکس را برای حضور در جشنواره عکس بخش هنری نمایشگاه انتخاب و معرفی کردند.

 

مدیر کمیته هنری و میراث فرهنگی نمایشگاه اشاره کرد: آثار منتخب در ابعاد مشخص چاپ و به صورت تابلو در غرفه عکس بخش هنری نمایشگاه برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

ثابت در پایان افزود: اسامی نفرات برتر عکاسی 21 تیرماه اعلام خواهد شد و به نفر اول 4 سکه بهار آزادی، نفر دوم 3 سکه بهار آزادی و نفر سوم دو سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

 

بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سوم تیر مصادف با هفتمین روز ماه مبارک رمضان گشایش و تا پایان ماه رمضان از ساعت 19 تا 24 در محل باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

عرضه دستاوردهای ستاد بازسازی عتبات عالیات در نمایشگاه قرآن

براساس این گزارش، ستاد بازسازی عتبات عالیات که از سال ۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده است، هم اکنون ۳۰ طرح بزرگ در عراق را در دست اجرا دارد. پروژه صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف با پیشرفت کلی ۶۰ درصدی، یکی از شاخص‌ترین طرح‌هاست که در سال ۹۵ بهره­برداری از بخش‌های زیارتی آن آغاز خواهد شد.

همچنین طرح احداث صحن عقیله بنی هاشم (س) در کربلا به‌عنوان بخشی از طرح جامع توسعه حرم حسینی در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار و زیربنای ۱۶۸ هزار متر مربع بر اساس معماری ایرانی-اسلامی آغاز شده است.

طرح تقلیل ستون‌های اطراف حرم مطهر و ترفیع گنبد حرم سیدالشهدا(ع) از دیگر طرح‌های شاخص ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

ستاد بازسازی عتبات عالیات در این نمایشگاه علاوه بر توزیع بروشورهای اطلاع‌رسانی مربوط به طرح‌های در دست اجرا یا به بهره‌برداری رسیده در شهرهای كربلا، نجف، سامرا و كاظمين، قطعاتی از بارگاه‌های ملكوتی ائمه اطهار را نیز به نمايش می‌گذارد.

این نمایشگاه از سوم تیر تا پایان ماه مبارک رمضان و از ساعت ۱۹ تا ۲۴ در محل باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب برپا خواهد بود.

لازم به ذکر است هموطنانی که قصد مشارکت در بازسازی و توسعه حرم مطهر امام علی (ع) و صحن حضرت زهرا(س) را دارند می‌توانند از طریق شماره گیری کد ۸۸۸*۴*۷۳۳* نذورات و کمکهای خود را واریز نمایند. هم‌میهنان ارجمند برای استفاده از این شیوه باید شماره کارت و رمز دوم آن را داشته باشند.

همچنین ناذرینی که نذورات و مبالغ اهدایی آنها مربوط به سایر حرم‌های مطهر است می‌توانند از این روش استفاده کنند و مقصد نذر و شماره پیگیری خود را به اطلاع معاونت مالی این ستاد برسانند.

پیش از این نیز ستاد بازسازی عتبات عالیات از طریق ارسال پیامک خالی به شماره های ۸۸۸ اپراتور همراه اول و ۳۵۹ اپراتور ایرانسل شیوه دیگری از دریافت نذورات را ایجاد کرده بود که همچنان به قوت خود باقی است.

همچنین هموطنان گرامی می‌توانند نذورات خود را به حساب ۱۱۰ بانک های ملی، صادرات ، تجارت، سپه، انصار و دی واریز نمایند.


Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *