ورود هیولای اشرافی گری و مصرف گرایی به ایران

15:52 - 06 تير 1394
کد خبر: ۵۶۸۷۷
خبرگزاری میزان: به گزارش بی بی سی انگلیسی، علاوه بر امر ناپسند اشرافی گری، با توجه به "اقتصاد مقاومتی" و "مصرف تولیدات داخلی" اهمیت پیدا می کند، علاوه بر اینکه بی بی سی عامل اصلی ورود مصرف گرایی را "ماهواره" بیان کرده است.

به گزارش گروه فضای مجازی ؛ سال هاست که ورود فرهنگ اشرافی گری و تجمل گرایی به کشور، هشدار کارشناسان را در پی داشته است.

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب نیز در همین زمینه و در خصوص موضوعاتی مرتبط همچون سبک زندگی، اصلاح الگوی مصرف، دوری از اسراف، مصرف کالای داخلی، توجه با سادگی و دوری از اشرافیگری و... هشدارهای جدی و صریحی را اظهار کرده اند، اما متاسفانه به دلیل ابتلای عده ای از مردم و خصوصا برخی مسئولین، توجه و عمل به این هشدارها چندان به چشم نمی آید.

سایت بی بی سی انگلیسی در گزارشی با عنوان "انقلاب خرید اجناس لوکس در ایران" به مانور برندهای لوکس غربی و افزایش تقاضای داخلی از این موضوع پرداخته است.

گزارش این پایگاه انگلیسی، علاوه بر امر ناپسند اشرافی گری، با توجه به "اقتصاد مقاومتی" و "مصرف تولیدات داخلی" اهمیت پیدا می کند، علاوه بر اینکه بی بی سی عامل اصلی ورود مصرف گرایی را "ماهواره" بیان کرده است.

بی بی سی انگلیسی دراین مقاله می نویسد: «در خیابان های تهران بیلبوردهای زیادی از برنده‌های مشهور جهانی مانند رولکس دیده می شود. از سوی دیگر فروشگاه‌های زیادی از برنده های معروف و کالاهای لوکس در تهران هستند که رونق خوبی هم دارند.»

بی بی سی در ادامه می نویسد: «در دهه اخیر طبقه متوسط جامعه ایران هم اجناس طراحان مشهور را تست کرده اند و به دنبال برندهای خارجی هستند، اما باید گفت برای جوانان پولدار تهرانی خرید، به یک دین جدید تبدیل شده است.»

این پایگاه انگلیسی با بیان اینکه "آشنایی با برندهای خارجی از طریق سفر، اینترنت و شبکه های ماهواره ای صورت می گیرد" ادامه می دهد: «تبلیغات نقش عمده ای در این امر دارد. از طرفی نیز، "خودنمایی" سناریوی اصلی این داستان است و برخی جوانان ایرانی حاضرند با پرداخت پول های گزاف در این زمینه سرآمد باشند.

علاوه بر این موارد، در سال های اخیر سالن های مد هفتگی زیادی هم برگزار شده که این نوع برنامه ها بیشتر اختصاص به افراد پولدار دارد.»

بی بی سی با اشاره به آماری در زمینه واردات می افزاید: «در سال 2015 واردات لوازم آرایشی به ایران 0.1 درصد از کل واردات 52 میلیارد دلاری به ایران را به خود اختصاص داد که این رقم در نوع خود قابل توجه است.

در شهرهای بزرگ ایران، بازارهای سنتی ایران با بازارهای داغ اجناس هایی به سبک و سیاق آمریکایی روبرو شده و رقابت شدیدی بین آنها آغاز شده است.

با وجود تحریم ها صندوق بین المللی پول تولید سرانه داخلی (تولید ناخالص داخلی) ایران را 16500 قرار داده است و این بدان معناست که مصرف کنندگان ایرانی به طور متوسط پول بیشتری نسبت به همتایان خود در بازارهای نوظهور مانند برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی خرج می کنند.»

بی بی سی در پایان با اشاره به مذاکرات هسته ای و توافق احتمالی میان ایران و غرب می نویسد: «با توجه به احتمال رفع تحریم‌های ایران، برندهای بزرگ جهانی به دنبال سرمایه گذاری های بزرگی داخل ایران هستند و بیش از این بازارهای ایران را هدف قرار خواهند داد.»

ورود هیولای اشرافی گری و مصرف گرایی به ایران

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *