تشریح برنامه‌های حوزه توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و آسیب پذیر

10:53 - 07 تير 1394
کد خبر: ۵۶۹۰۹
خبرگزاری میزان: مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان اصلی ترین برنامه این اداره کل برای مصون ماندن زنان از آسیب های اجتماعی را توانمند سازی این قشر عنوان کرد و گفت: توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و آسیب پذیر از اصلی‌ترین برنامه ما در سال جاری است.
تشریح برنامه‌های حوزه توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و آسیب پذیرلیلا سلاح‌ورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان، درباره ساماندهی زنان کارتن خواب و معتاد اظهار کرد: نخستین موضوعی که برای ساماندهی این گروه از جامعه در برنامه های جدید ما مطرح شد، این بود که اداره کل امور بانوان استانداری در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عضو نیست، براین اساس به رئیس این شورا پیشنهاد شد تا ما نیز عضو شورای مذکور شویم که این درخواست مورد قبول قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: با توجه به اهمیتی که حل مشکلات و معضلات اجتماعی دارد برنامه ریزی برای ترک اعتیاد زنان در دستو کار قرار گرفت و توانستیم با حمایت سازمان‌های مردم نهاد در استان مرکزی، مرکز ویژه ای برای درمان این زنان ایجاد کنیم. این در حالی است که ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهد خوشبختانه تعداد این افراد زیاد نیست و تنها در این مرکز 13 نفر برای ترک اعتیاد وجود داشتند که یا به اجبار یا به خواسته خود برای ترک اعتیاد به این مرکز مراجعه کرده بودند.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان مشکل اصلی این استان را معضل بیکاری دانست و تصریح کرد: لرستان دومین استان دارای آمار بیکاری بالا در کشور است. این موضوع به ما گوشزد می کند بعد از اجرای برنامه های مربوط به ترک معتادان مردو و زن باید فکری برای ایجاد شغل و درآمد آنها کنیم. زیرا با وجود معضلات زیاد بیکاری تضمینی برای جلوگیری از گرایش دوباره آنها به اعتیاد وجود ندارد.

سلاح‌ورزی با بیان این مطلب که باید این افراد را سرگرم کرد تا انگیزه بیشتری برای زندگی داشته باشند، مطرح کرد: با توجه به اینکه مهم ترین مشکل ما در استان کمی فرصت های شغلی برای افراد است حتی مشاهده می شود برخی افراد تحصیلکرده نیز شغلی ندارد. پیامد چنین شرایطی می تواند بروز فقر در خانواده ها و گرایش به اعتیاد باشد براین اساس باید در این خصوص نیز چاره اندیشی کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: باید توجه داشت زمانی که سرپرست خانواده یا یکی از اعضا به علت بیکاری و تبعات آن در معرض در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرد و به آنها آلوده می شود، ناخواسته سایر اعضای خانواده نیز در گیر آن خواهند شد.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان اصلی ترین برنامه این اداره کل برای جلوگیری از گرایش زنان به اعتیاد و در گیر شدن با سایر معضلات اجتماعی را توانمند سازی این قشر عنوان کرد و گفت: توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و آسیب پذیر از اصلی‌ترین برنامه ما در سال جاری است، زیرا که بهترین راهکار برای حل چنین مشکلاتی توانمندسازی آنها خواهد بود.

سلاح‌ورزی در ادامه خاطرنشان کرد: با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین شهرداری و سازمان‌های مردم نهاد، صدا و سیما، کمیته امداد، وزارت آموزش و پرورش، شورای شهر و اداره کل بهزیستی استان می توان به توانمند سازی زنان کمک کرد، واقعیت این است که اداره کل امور بانوان استانداری به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی بابان اینکه ایجاد شغل و فراهم شدن موقعیت های شغلی برای همه بیکاران مهمترین برنامه ای است که در دستور کار استانداری قرار دارد، گفت: تمام دغدغه استاندار این است که برای سرپرستان خانواده شغل ایجاد کند. این در حالی است که متاسفانه چند کارخانه در دولت های گذشته در استان تعطیل شده اند که این امر بر آمار بیکاران تاثیرگذار بوده است.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان همچنین درباره فرهنگسازی برای توجه به حجاب در میان زنان نیز گفت: اصالت و تمدن چندین ساله ایرانی همچنین طایفه ای بودن در این استان را از بسیاری مناطق کشور متفاوت کرده است. لرستان به داشتن زنان نجیب و پاک‌دامن معروف هستند. البته ممکن است در بین برخی از جوانان کم تجربه ما با چنین مواردی مواجه شویم که این موارد را نیز با برگزاری کارگاه عفاف و حجاب برطرف کرده ایم.







محمد رضا شهرابادی
|
-
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
0
0
زنان نقشه مهمی در جامعه ایفا میکنند مسئولان باید بصورت جدی تربامشکلات انها برخورد نماییند
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *