بازرسی‌های فراپادمانی؛چالش اصلی مذاکرات هسته ای وین

13:57 - 07 تير 1394
کد خبر: ۵۷۰۹۴
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: اختلافات سه گانه در خصوص "رفع فوری تحریمها"،" بازرسی های فراپادمانی" و " حدود و ثغور فعالیتهای ایران در حوزه تحقیق و توسعه" از دیروز تا کنون به صورتی جدی و کامل پشت درهای بسته و در دیدارهایی که میان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا صورت گرفته، مطرح گردیده است.
به گزارش خبرنگار اعزامی میزان به وین، مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای 1+5 امروز نیز در شهر وین و با دیدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از سرگرفته شد.

 طی دو دیداری که طرفین در روز گذشته با یکدیگر داشتند، مواضع و اختلافات موجود بار دیگر به صورتی شفاف و جامع تشریح شود. اختلافات سه گانه در خصوص "رفع فوری تحریمها"،" بازرسی های فراپادمانی" و " حدود و ثغور فعالیتهای ایران در حوزه تحقیق و توسعه"  از دیروز تا کنون به صورتی جدی و کامل پشت درهای بسته و در دیدارهایی که میان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا صورت گرفته، مطرح گردیده است.

بازرسی های نظامی؛ اختلاف اصلی در مذاکرات

با این حال اکثر  تحلیلگران و کارشناسان مستقر در وین معتقدند اصلی ترین موضوع اختلافی طرفین به بازرسی های فراپادمانی باز می گردد. اگرچه در حوزه های اختلافی دیگر ممکن است طرفین به تفاهمی مشترک دست پیدا کنند اما در این حوزه کماکان اختلافات و شکافهای زیادی میان مواضع طرفین مشاهده می شود. اصرار لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر بازرسی های سرزده از اماکن نظامی ایران همچنان یکی از عوامل کندی مذاکرات محسوب می شود،ضمن آنکه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی کابینه اوباما نیز بر همین مواضع تاکید دارند.

خبرنگاران در تب و تاب مصاحبه با فابیوس

خبرنگاران مستقر در وین، در صددند به هر نحو ممکن بار دیگر مواضع لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص موضوع مهم و تعیین کننده بازرسی های نظامی قرار گیرند. اصرار فابیوس بر این موضع سلبی در بدو ورود به وین، تردیدهایی جدی را در خصوص رسیدن طرفین به توافق نهایی ایجاد کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند دیدارهای  وزرای امور خارجه آمریکا، فرانسه،آلمان و انگلیس با تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان طی دو روز اخیر و اصرار یا عدم اصرار فابیوس بر این مواضع سلبی و بازدارنده، نقش مهمی در رسیدن یا عدم رسیدن به توافق نهایی خواهد داشت.

با این حال هنوز خبرنگاران موفق نشده اند بار دیگر با فابیوس ملاقاتی داشته باشند و جزئیات و ابعاد مواضع سلبی وی در خصوص موضوع بازرسی های نظامی را جویا شوند. به نظر می رسد وزیر امور خارجه فرانسه نیز ترجیح دهد قبل از دیدارهای امروز و فردا، حضوری در جمع خبرنگاران نداشته و حتی در صورت مصاحبه با رسانه ها، توضیحات بیشتری در خصوص مواضع خود در بدو ورود به وین ندهد.

تدابیر امنیتی برای ورود اشتاین مایر و هاموند

با توجه به حضور احتمالی وزرای امور خارجه آلمان و انگلیس در وین، بار دیگر تدابیر امنیتی در اطراف هتل کوبورگ تشدید شده است.این در حالیست که هنوز زمان ورود سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به محل مذاکرات قطعی نیست. برخی منابع  از حضور لاوروف در روز دوشنبه و برخی دیگر از ورود وی به وین در روز سه شنبه خبر می دهند. در هر حال مذاکرات ایران و اعضای 1+5 در وین، امروز در فضایی کاملا آمیکایی-اروپایی برگزار می شود. قرار است اختلافات سه گانه در دیدارهای جداگانه ای که میان وزرای امور خارجه کشورمان و چهار کشور آمریکا،فرانسه، آلمان و انگلیس صورت می گیرد بار دیگر مورد مداقه و بررسی قرار گیرد.

مذاکرات چند روز تمدید می شود؟

یکی از مهم ترین دغدغه های خبرنگاران مستقر در هتل کوبورگ ، تمدید مذاکرات هسته ای است. یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی میزان در وین اعلام کرد که طرفین قصد تمدید بلند مدت مذاکرات را ندارند و از این رو امکان دارد مذاکرات برای مدتی کوتاه و به مدت چند روز (تا رسیدن به نتیجه نهایی) تمدید شود. این در حالیست که وقوع هر گونه اتفاق و احتمالی در مذاکرات منتفی نیست.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *