دامداران و مصرف‌کنندگان بازندگان گرانی شیر هستند/ سونامی پوکی استخوان با کاهش مصرف شیر

9:30 - 08 تير 1394
کد خبر: ۵۷۱۷۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: طبق گفته نعمت زاده وزیر صنعت افزایش 10 درصدی قیمت محصولات لبنی تصویب و توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ می شود، این در حالی است که مصرف شیر در جامعه به دلیل گرانی این محصول و افزایش صعودی قیمت آن، کاهش یافته است.
دامداران و مصرف‌کنندگان بازندگان گرانی شیر هستند/ سونامی پوکی استخوان با کاهش مصرف شیربه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، مسئولان صنایع لبنی دوباره قیمت شیر را 10 درصد افزایش دادند، در این صورت  شیر از سبد غذایی خانواده ها خارج خواهد شد.

با چنین وضعیتی سرانه مصرف شیر به زیر 50 لیتر در سال خواهد رسید و سونامی پوکی استخوان و بیماری جامعه را تهدید خواهد کرد.

به هر حال هر دو سناریوی گران شدن و نشدن قیمت شیر سرانجام به ضرر و زیان دامدار و تولیدکننده است.

به گفته تولیدکنندگان تا کنون شاهد کاهش 50 درصدی مصرف شیر در جامعه بوده ایم. بی توجهی دولت های گذشته به دغدغه و مشکلات دامداران سبب شده تا دام‌های شیری راهی کشتارگاه شوند، پیامد این امر کاهش تولید شیر در آینده خواهد بود، یعنی ایران برای تامین شیر و محصولات لبنی مورد نیاز خود باید دست به دامن واردات شود.

تخصیص یارانه بهترین راه تعیین قیمت شیر
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، با اشاره به اینکه افزایش قیمت شیر، سبب کاهش مصرف آن در جامعه خواهد شد، گفت: در حال حاضر جلسات بسیار زیادی برای بررسی قیمت نهایی شیر بر اساس واقعیت ها برگزار شده است اما در نهایت باید گفت که بهترین راهکار این است که دولت یارانه و سوبسید برای دامداران یا شیر تولیدی در نظر بگیرد.

سعید سلطانی سروستانی گفت: دولت می تواند علوفه و خوراک دام را با در نظر گرفتن سوبسید، ارزان به دست دامدار برساند یا اینکه برای شیر تولیدی یارانه در نظر گیرد.

وی ادامه داد: به هر حال انتظار ما این است که تصمیم های اتخاذ شده سبب کاهش مصرف شیر در جامعه نشود چرا که تبعات و پیامدهای ناگواری به جامعه وارد خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران تصریح کرد: شیر و لبنیات از جمله محصولاتی است که دولت باید تلاش کند که سبد غذایی خانواده ها حذف نشود، چرا که شیر یکی از مواد غذایی است که در سفر خانواده های قشر متوسط و ضعیف جامعه است با حذف شدن آن سیستم تغذیه آنها با مخاطره همراه خواهد بود.

سلطانی سروستانی هشدار داد: اگر یارانه غیرنقدی به دامداران تعلق نگیرد، قیمت شیر باز هم گران‌تر می‌شود.

دامداران نباید از تولید ضرر کنند
پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با اشاره به اینکه قیمت محصولات تولیدی دامداران باید منطقی باشد، گفت: دامداران نباید از تولید شیر و محصولات لبنی ضرر کنند و مسئولان باید تلاش کنند که قیمت نهایی تعیین شده برای محصولات تولیدی منطقی و بر اساس هزینه ها باشد.

عباس پاپی زاده با بیان اینکه در حال حاضر یک دامدار باید هزینه گران شدن علوفه و خوراک دام، افزایش مالیات ارزش افزوده و همچنین کارگر و حمل و نقل را پرداخت کند، اضافه کرد: اکنون هزینه تولید شیر خام با توجه به در نظر گرفتن همه جوانب، افزایش یافته است بنابراین از دولت و متولیان امر انتظار می رود که برای جلوگیری از کاهش تولید از دامداران با در نظر اعتبار و یارانه، حمایت کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس گفت: اگر دولت حمایتی از دامدار نداشته باشد، دامدار مجبور است که خوراک دام و نهاده هایش را از بازار آزاد تامین کند.

شیر یکی از مواد غذایی است که در تمام دنیا برای آن یارانه خرج می‌کنند. با توجه به اینکه شیر یک ماده حیاتی و مهم است و قیمت فعلی هم قیمتی نیست که صرفه اقتصادی داشته باشد قطعا باید با پرداخت یارانه این تفاوت قیمت جبران شود.

باید در زنجیره تولید، از کشاورز و دامدار حمایت کنیم تا در این زمینه به نتیجه مطلوب برسیم، کشاورز و دامدار باید در هر مرحله از زنجیره تولید محصول خود احساس کند که حمایت متولیان امر را در اختیار دارد تا با آسودگی خاطر فعالیت خود را دنبال کند.

تا چند سال پیش شیر نایلونی پای ثابت سبد غذایی خانوارهای ایرانی بود، متاسفانه با ادامه چنین روندی با تراژدی تلخ حذف تدریجی شیر و لبنیات از سفره خانوارهای ایرانی خواهیم بود.

در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی لبنیات و دامداران رو به ورشکستگی هستند و چاره‌ای جز موافقت با گران کردن شیر و لبنیات ندارند، انتظار می رود، دولت حمایت جدی تری از صنایع لبنی داشته باشد.

محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری روز گذشته(یک شنبه) گفت: افزایش 10 درصدی قیمت سه محصول لبنی در دولت تایید شد اما این موضوع باید به تصویب و ابلاغ ستاد تنظیم بازار برسد.

گفتنی است به دلیل افزایش هزینه های دامداران، مدیران و مسئولان صنایع لبنی خواستار افزایش 16 درصدی محصولات لبنی شدند که این موضوع با مخالفت و موافقت های زیادی همراه بوده است و سرانجام بر روی افزایش 10 درصدی قیمت محصولاتی لبنی موافقت صورت گرفت.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *