حضور صالحی در مذاکرات راه‌گشا است/ مبنای توافق احتمالی تفاهم لوزان خواهد بود

13:01 - 09 تير 1394
کد خبر: ۵۷۴۵۲
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: محمدجواد ظریف در بدو ورود به وین گفت: مذاکرات به مرحله بسیار حساسی رسیده و تنها توافقی که مردم ایران می پذیرند توافقی عادلانه، متوازن و بر اساس عزت ملی و حقوق مردم ایران است.
به گزارش ، وزیر امور خارجه صبح سه شنبه پس از ورود به وین از همراهی علی اکبر صالحی و حسین فریدون در این مرحله از مذاکرات ابراز خشنودی کرد و گفت: بسیار خوشحالم که فرصتی پیش آماده است تا با آقای صالحی و آقای فریدون مذاکرات را ادامه دهیم، احساس می‌کنم مذاکرات به مرحله بسیار حساسی رسیده و در این مرحله با اراده سیاسی و عزم و کار فراوان امکان پیشبرد کار وجود دارد.

وی افزود: حضور جناب دکتر صالحی به ما دراین زمینه کمک می کند . از این که بعد از یک دوره طولانی نقاهت، سلامتی خود را به دست آوردند ، بسیار خوشحالم. ایشان می توانند در بسیاری موارد راه گشا باشند.

رئیس تیم مذاکره کننده ایران گفت: آن چه بیش از هرچیز نیاز است در واقع اراده سیاسی طرف مقابل است که کار را برای رسیدن به یک سرانجام قابل قبول و پایدار آسان می کند.

ظریف تاکید کرد: مردم ایران تنها توافقی را خواهند پذیرفت که عادلانه , متوازن و بر اساس عزت ملی و حقوق ملت باشد. فکر می کنم این واقعیت را طرف مقابل هم درک کرده که بدون یک توافق خوب و بدون شناسایی حقوق مردم ایران رسیدن به یک توافق دراز مدت امکان پذیر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به زیاده خواهی های روز افزون غربی ها فکر میکنید تا چه حد می توان دسترسی به توافق جامع امیدوار بود ، گفت: ما همیشه گفتیم که مواضع مذاکراتی باید بر اساس یک توازن منطقی باشد. همه مسولان ایران گفته اند که آماده یک مذاکره و داد و ستد معقول و منطقی هستند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم به همین نکته اشاره کردند . بر همین اساس اگر توافقی قرار است صورت بگیرد باید بر اساس هم مواردی باشد که طرف غربی می پذیرد و هم مواردی باشد که ما می پذیریم. من فکر میکنم باید مبنای ان توافق لوزان باشد. در این صورت امکان رسیدن به راه حل وجود دارد.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره محورهای مورد اختلاف گفت: یک متن مذاکراتی به نتیجه نمی رسد مگر اینکه همه مواردش مورد بررسی قرار بگیرد و ما باید این مرحله را طی کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *