نروژ گرانترین بنزین دنیا را دارد/ قیمت بنزین در کشورهای مختلف چند است؟

11:52 - 10 تير 1394
کد خبر: ۵۷۶۲۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: نروژ گرانترین بنزین دنیا را دارد اما قیمت بنزین در امارات متحده عربی به قدری مناسب است که بسیاری از ساکنان این کشور می توانند به راحتی ماشین های بزرگ خود را حتی در شهرهای کوچک مورد استفاده قرار دهند.
به گزارش ، قیمت بنزین در امارات متحده عربی به قدری مناسب است که بسیاری از ساکنان این کشور می توانند به راحتی ماشین های بزرگ خود را حتی در شهرهای کوچک مورد استفاده قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری امارات، موسسه قیمت های جهانی بنزین (Global Petrol Prices) که اطلاعات مربوط به قیمت بنزین در سطح جهان را گردآوری می کند، در گزارشی اعلام کرد: میانگین قیمت بنزین در جهان حدود یک دلار و ١٣ سنت برای هر لیتر در روز ٢٢ ژوئن سال ٢٠١٥  (یکم تیرماه) بود که حدود ٢,٥ برابر مبلغی است که شهروندان امارات متحده عربی به ازای هر لیتر بنزین می پردازند.

البته باید این نکته را در نظر داشت که تفاوت قیمت در بخشهای مختلف جهان زیاد است.

شهروندان ونزوئلایی هر لیتر بنزین را به قیمت ٢ سنت می خرند، در حالی که نروژی ها باید برای هر لیتر بنزین ٢ دلار و پنج سنت بپردازند؛ این مبلغ بالاترین قیمت در میان کشورهایی است که موسسه قیمتهای جهانی بنزین آمار آنها را بررسی می کند.

در امارات مبلغ پرداختی به ازای هر لیتر بنزین تنها ٤٧ سنت است.

پایین ترین قیمت برای بنزین معمولی مطابق با گزارش شورای همکاری خلیج فارس (جی سی سی) متعلق به عربستان است که تنها ١٢ سنت برای هر لیتر بنزین پرداخت می شود؛ پس از عربستان کویت قرار دارد که شهروندانش به ازای ریختن هر لیتر بنزین در باک اتومبیل های خود ٢٢ سنت باید بپردازند؛ پس از آن کشور قطر با ٢٧ سنت، بحرین با ٢٨ سنت و عمان با ٣١ سنت در رده های بعدی قرار دارند.

کسانی که در آمریکا زندگی می کنند برای هر لیتر بنزین ٧٨ سنت می پردازند.

شهروندان سنگاپوری باک خود را با بنزین یک دلار و ٦٦ سنتی پر می کنند و هنگ کنگی ها ٢ دلار برای هر لیتر بنزین هزینه می کنند که با این اوصاف گرانترین بنزین را در اختیار مردم خود قرار می دهند.

به طور معمول، هر چه کشورها ثروتمندتر باشند هزینه بیشتری برای بنزین می پردازند و هر چه فقیرتر باشند قیمت پایین تر می رود. همچنین کشورهایی که خود تولید کننده بنزین هستند قیمت بسیار کمتری برای بنزین مصرفی خود پرداخت می کنند.

البته باید ایالات متحده آمریکا را به عنوان یک استثنا در نظر گرفت؛ قیمت بنزین ر این کشور بسیار ثروتمند و پیشرفته قیمت در جایگاههای عرضه سوخت تا حدودی پایین است.

یک نکته جالب دیگر که در این ارزیابی ها به چشم می خورد  این است که هیچ نشانی از ایران چه به عنوان کشور عرضه کننده بنزین ارزان یا گران قیمت وجود ندارد.

تفاوت قیمت بنزین در کشورهای مختلف به دلیل مالیاتهای مختلفی است که در هر کشور روی قیمت بنزین اعمال می شود.

قیمت نفت خام برای همه کشورها در بازارهای جهانی یکسان است و این کشورها هستند که تصمیم می گیرند بنزین را به چه قیمتی در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

در نتیجه، قیمت خرده فروشی بنزین در نقاط مختلف با هم فرق دارد. در برخی موارد مانند ونزوئلا دولت حتی یارانه هایی را نیز برای بنزین در نظر می گیرد تا مردم مبلغی نزدیک به صفر را برای بنزین پرداخت کنند.

در جهان، بسیاری از کشورها بدون پرداخت یارانه قیمت بنزین را کنترل می کنند که این سبب می شود مردم مجبور باشند مبلغ بیشتری برای پر کردن باک خودروهای خود بپردازند.

بنابر یک شماری از گزارش ها که ابتدای سال جاری میلادی منتشر شد، اندونزی اعلام کرده است که در نظر دارد یارانه های بنزین را در این کشور حذف کند؛ انتظار می رود که از این طریق حدود ٢٠ میلیارد دلار دارایی صرفه جویی شود.

مالزی نیز تصمیم گرفته است یارانه های بنزین و گازوئیل را حذف کند که این اقدام مانع هدر رفت بیش از ٦ میلیارد دلار پول این کشور می شود.

حتی در ونزوئلا که بنزین در کمترین حد خود در جهان عرضه می شود، روزهای قیمت پایین به سر آمده زیرا دولت برنامه هایی را برای حذف یارانه بنزین در سر دارد.

قیمت سبد نفتی اوپک (دوشنبه، هشتم تیرماه) با ٩٠ سنت کاهش به ٥٨ دلار و ٢٤ سنت برای هر بشکه رسید؛ قیمت سبد نفتی این سازمان روز جمعه (پنجم تیرماه) ٥٩ دلار و ١٤ سنت برای هر بشکه بود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *