جمهوری‌خواهان آمریکا مخالف مذاکره با ایران بر سر موضوع هسته‌ای هستند

10:29 - 12 تير 1394
کد خبر: ۵۷۸۳۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید مراقب باشد تا در توافق احتمالی، همه خطوط قرمز مد نظر گرفته شود، گفت: کنگره آمریکا که دست جمهوری‌خواهان است به صراحت اعلام کرده‌اند که با مذاکره با ایران بر سر موضوع هسته‌ای مخالف هستند.
به گزارش گروه سیاسی ، فؤاد ایزدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به بیست و هشت نوع تحریم در آمریکا علیه کشورمان افزود: 18 نوع از این تحریم ها دستور روسای جمهور آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون و 10 نوع دیگر قانون تحریمی متعلق به کنگره آمریکاست.


این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه در کنگره آمریکا که دست جمهوری‌خواهان است به صراحت اعلام کرده‌اند که با مذاکرات دولت این کشور با جمهوری اسلامی ایران بر سر موضوع هسته‌ای مخالف هستند، اظهارکرد: پنج یا شش سناتور جمهوریخواه در کنگره کسانی هستند که در تلاش برای نامزد شدن و رسیدن به پست ریاست جمهوری آمریکا هستند.

ایزدی تصریح کرد: اگر در روز امضای توافق توانستیم به چیزی دست یابیم موفق شده ایم در غیر این صورت اگر لغو تحریم ها را به مسائل دیگر منوط کنند تا به اواخر دوران ریاست جمهوری اوباما برسد ، این مسئله مشکل ساز خواهد شد.

وی با اشاره به چندین مورد معاهداتی که رؤسای جمهور پیشین آمریکا امضا کردند و با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در این کشور این معاهدات نقض شد، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور بعد از اوباما در آمریکا هیچ تعهدی ندارد تا آنچه را که در قبل امضا شده است ادامه دهد.

ایزدی گفت: تأکید ایران بر لغو تحریم ها در روز امضای توافقنامه به همین خاطر است.

وی تاکیدکرد: اگر مشکل با آمریکا حل نشود حتی اگر اتحادیه اروپا اعلام کند که هیچ مشکلی با کشور ما ندارد، مشکلاتی که ناشی از معاملات با دلار است برای ایران حل نخواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به طراحی جدید طرف مقابل در روزهای کنونی مذاکرات افزود: آنها می خواهند در توافق احتمالی به آنچه را که خواست ایران است به صورت ظاهری و صوری تن دهند اما در باطن به آنها عمل نکنند که این بسیار خطرناک است.


ایزدی یادآورشد: طرف مقابل می خواهد دو تیم مذاکره کننده بر متنی توافق کنند و امضا نشده آن را به پایتخت ها بفرستند و به خاطر آنکه پیش بینی می شود خطوط قرمز ایران در آن لحاظ نشده باشد، ایران اعلام کند که آن را قبول نداریم و در نهایت کشورمان را مقصر شکست مذاکرات اعلام کنند.

وی عنوان کرد: تیم مذاکره کننده ما اگر می بیند متنی بر ما تحمیل می شود که حداقل های خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران در آن رعایت نشده است به هیچ وجه نباید آن را بپذیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دموکرات ها معتقدند اگر مذاکرات شکست بخورد نمی‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند و همچنین ساختار تحریم‌ها فرو می‌پاشد، افزود: طرف مقابل به اندازه ما به توافق نیاز دارد و تیم مذاکره‌کننده ما نباید از فقدان توافق هراس داشته باشد.

وی اظهار کرد: ما نباید متنی که خطوط قرمز ما را رعایت نکرده بپذیریم و باید آن را در همان وین رد کنیم.

این کارشناس سیاسی افزود: طراحی طرف مقابل در مرحله نخست ،گرفتن توافقی موافق نظر خودشان است و سعی می کنند اگر این توافق حاصل نشد به سراغ مرحله بعد بروند که ایران را مقصر شکست مذاکرات اعلام کنند.


ایزدی با بیان اینکه طرف مقابل بر بازرسی از مراکز نظامی ایران اصرار دارند یادآورشد: آنها می خواهند فراتر از پروتکل الحاقی مسائلی را به ایران تحمیل کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آمانو در مدت مسئولیتش در آژانس بین المللی انرژی اتمی بد عمل کرده و کارش شبیه معاون وزیرخارجه آمریکاست بیان کرد: وی عادلانه برخورد نمی کند و مشکلات زیادی برای ایران ایجاد کرده است.

ایزدی افزود: یکی از خطوط قرمز ایران این است که نباید به آژانس حق وتو بدهیم در صورتی که آمریکایی ها می خواهند که حق اعتراض ما را به آژانس از ما بگیرند.


انتهای پیام./



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *