رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی 229 هزار پرونده در دادگستری کردستان طی سال گذشته

14:45 - 12 تير 1394
کد خبر: ۵۷۸۹۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس کل دادگستری کردستان گفت: در سال 93 علیرغم کمبود نیروی انسانی و بودجه به 229 هزار پرونده در دادگستری کردستان رسیدگی شد.
به گزارش گروه حقوقی قضایی ، علی اکبر گروسی در جشن گلریزان در سنندج این جشن را جشن مردانگی، انسانیت، آزادی و پایمردی خواند و اظهار کرد: این جشن با هدف جمع آوری کمک برای زندانیان جرایم غیرعمد هر ساله در ماه رمضان برگزار می شود و می توان آن را با اخلاص‌ترین عمل برای کمک به زندانیان نام برد.

وی با اشاره به اینکه این کمک ها نوعی زکات محسوب می شود، افزود: هر ساله با برگزاری این جشن لبخند بر لبان افراد زیادی نقش می بندد و در کلام معصومین هم پاداش بهشت برای گره گشایی از کار خلق تعیین شده است.

رییس کل دادگستری استان کردستان عنوان کرد: افراد زیادی به دلایل غیرعمد در زندان به سر می‌برند که ناتوانی در پرداخت قرض و یا نوسانات اقتصادی موجب شده تا این افراد نتوانند به موقع به تعهدات خود عمل کرده و موجب گرفتاری آنها در زندان شده است.

وی با اشاره به اینکه جشن گلریزان هر سال در سطح استان برگزار می شود، تصریح کرد: خوشبختانه این جشن توانسته بخش بزرگی از مشکلات زندانیان را مرتفع کند که امسال هم با حضور پرشور مردم و کمک های زیادی که به ستاد دیه استان ارسال شده است، افراد زیادی از گرفتاری نجات پیدا می کنند.

گروسی ذکر کرد: عملکرد ستاد دیه و کمک های مردمی هر ساله نسبت به سال های گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده و افراد زیادی را مورد حمایت خود قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه دادگستری کردستان در سال گذشته اهتمام ویژه ای نسبت به بررسی پرونده‌ها داشته است، ادامه داد: دادگستری تمام توان خود را به کار گرفته و با استفاده از ظرفیت کامل از اطاله رسیدگی به پرونده ها خودداری می کند.

رییس کل دادگستری کردستان بیان کرد: در سال 93 علیرغم کمبود نیروی انسانی و بودجه، علاوه بر پرونده هایی که مربوط به سال های گذشته بوده، تعداد 229 هزار پرونده در کردستان نیز رسیدگی شده است.

وی در ادامه سخنان خود آمار بالای زندانیان را یکی از مسائل کشور دانست و افزود: بخش عمده ای از زندانیان کردستان را مجرمان حوزه مواد مخدر تشکیل می دهند که خوشبختانه در حال حاضر مجموع دستگاه های ذیربط برای کنترل این مسئله تلاش می کنند.

گروسی دومین جرمی را که افراد زیادی را در زندان گرفتار کرده است، جرایم مالی اعلام و ذکر کرد: اجباری کردن بیمه و توجه جدی به آن می تواند در کاهش این آمار موثر بوده که این امر نیاز به تبلیغ و آگاه سازی مردم نسبت به اهمیت بیمه دارد.

وی عنوان کرد: متاسفانه تصادفات در کشور دارای سیر صعودی بوده و این مسئله هر ساله خسارت فراوانی را به کشور وارد می کند که قابل جبران نیست.

رییس کل دادگستری کردستان با اشاره به فرهنگی بودن استان کردستان، خاطرنشان کرد: متاسفانه صلح و سازش در درگیری ها و در مجموع در برخورد با مسائل اجتماعی بسیار کمرنگ شده و این مسئله نیاز به فرهنگ سازی و کار و تلاش بیشتر مسئولین دارد.

وی با اشاره به اینکه زندانی شدن افراد به دلیل عدم صلح و سازش نمی تواند مشکل و مسئله اصلی را حل کند، عنوان کرد: باید برای جلوگیری از ورود افراد بیشتر به زندان ها تلاش کرده و در این زمینه دستگاه قضا برای پیشگیری و آگاه سازی مردم تلاش بسیاری کرده است.

گروسی تلاش دستگاه قضا برای حل این مسئله را ناکافی دانست و بیان کرد: رسانه ها باید بخشی از تریبون خود را به مطرح کردن مسائل حقوقی اختصاص داده که به طور قطع می توان گفت نقش بسزایی در آگاه سازی جامعه دارد.

وی همچنین عدم آگاهی کافی از شروط ضمن عقد را از دیگر دلایلی عنوان کرد که موجب ایجاد اختلاف و در نهایت ورود افراد بیشتر در زندان شده است.

گروسی در پایان گفت: سردفترها باید شروط ضمن عقد را به زبان ساده برای زوجین بازگو کند تا این افراد با آگاهی کامل نسبت به انجام این فریضه اقدام کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *