مرگ 90 نفر بر اثر برق‌گرفتگي در دو ماه نخست سال جاری

12:33 - 13 تير 1394
کد خبر: ۵۷۹۹۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان : سازمان پزشکی قانونی کشور از مرگ 90 نفر بر اثر برق گرفتگی در دو ماهه نخست سال جاري خبر داد.
به گزارش به نقل از  اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات برق‌گرفتگي 84 نفر بود 7.1 درصد افزاش يافته‌است.

بر اساس این گزارش از كل آمار تلفات برق‌گرفتگي در دو ماهه نخست امسال 81 نفر مرد و 9 نفر زن بودند.

در اين مدت استان‌هاي تهران با 14نفر ، فارس با 11 نفرو خوزستان با 9 فوتي بيشترين آمار تلفات برق‌گرفتگي را داشته‌اند.

بر اساس اين گزارش آمار تلفات برق گرفتگي در سال گذشته 690 نفر بوده كه در مقايسه با سال قبل از آن 8 درصد كاهش يافته است. از كل متوفيات برق‌گرفتگي در سال گذشته 638 نفر مرد و 52  نفر زن بودند.

يادآور مي شود در 10 سال گذشته (1384 تا 1393) شش هزار و 876  نفر به علت برق گرفتگي در كشور جان خود را از دست دادند كه سال 1389 و سال 1392 با 750 نفر داراي بيشترين آمار و سال 1384 با 589  نفر داراي كمترين ميزان مرگ هاي ناشي از برق گرفتگي بودند.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از برق گرفتگی

بررسي هاي انجام شده در سازمان پزشکي قانوني نشان مي دهد که اغلب اين حوادث به دليل عدم آشنايي با اصول پيشگيري از وقوع برق گرفتگي و اصل کلي برق گرفتگي، يعني عبور جريان برق از بدن به زمين رخ مي دهد.

فيوزها، چه اتوماتيک چه غير اتوماتيک از برق گرفتگي جلوگيري نمي كند و جريان برق بسيار اندکي ـ در حد 100 ميلي آمپر ـ در صورت عبور از بدن ما، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان مي شود، در حالي که فيوزها با جريان ده ها و حتي صدها برابر اين ميزان هم از کار نمي افتند. به خاطر داشته باشيم فيوزها با قطع جريان برق از وقوع خرابي در سيم کشي و آتش سوزي پيشگيري مي کنند و نمي توانند از برق گرفتگي و مرگ ناشي از آن جلوگيري کنند.

از سويي سيم اتصال به زمين در پيشگيري از برق گرفتگي نقش موثري دارد. وجود سيم سوم در سيم کشي منازل (سيم اتصال به زمين) بسيار مهم بوده و به جلوگيري از برق گرفتگي کمک مي کند.

برق گرفتگي در محيط هاي مرطوب بسيار محتمل تر از محيط هاي خشک است. مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بيشتر از پوست خيس و مرطوب است و لذا خشک نگه داشتن پوست دست و مراقبت جهت اجتناب از هر گونه تماس با وسايل هادي جريان برق به پيشگيري از بروز اين حوادث کمک خواهد کرد. به ياد داشته باشيم در صورتي که با برق سر و کار داريم از کفش هاي با عايق خشک استفاده کنيم و مراقب باشيم هيچ قسمتي از بدن ما به طور مستقيم با زمين تماس پيدا نکند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *