همه ایران تا سال 96 از نعمت گاز برخوردار می شوند

12:24 - 14 تير 1394
کد خبر: ۵۸۲۳۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: هم اکنون در حدود ٩٠ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و با تدبیر دولت تا پایان سال ٩٦ ضریب نفوذ گاز در کشور به ١٠٠ درصد خواهد رسید.
به گزارش ، صنعت گاز ایران در حالی امسال ٥٠ سالگی خود را جشن می‌گیرد که با توجه به فعالیتهای انجام شده در طول سالهای گذشته هم اکنون ٩٦ درصد جمعیت شهری، ٦٥ درصد جمعیت روستایی و ٨٩ درصد از جمعیت کل کشور در قالب ٢٢ میلیون و ٥٨٥ هزار خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

با نگاهی به آمار مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران پی می بریم که ٣٣ هزار و ٤٣٠ روستا در قالب پنج میلیون و ٨٧٨ هزار خانوار برای گازرسانی شناسایی شده که تاکنون به ١٧ هزار و ٥٨٥ روستا در قالب سه میلیون ٧٢١ هزار خانوار گازرسانی شده است.

از سوی دیگر، ١٩ میلیون و ٦٣١ هزار واحد مسکونی در یکهزار و ٢٢٩ شهر وجود دارد که تاکنون به ١٨ میلیون و ٨٦٣ هزار واحد در یکهزار و ٣٠ شهر گازرسانی شده است.

بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، تا سه سال آینده، ٢,٣ میلیون خانوار باقیمانده فاقد گاز با اعتبار ٤.٨ میلیارد دلار از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده و ضریب نفوذ گاز در کشور به ١٠٠ درصد می رسد.

بر همین اساس، گازرسانی به روستاهای بالای ٢٠ خانوار در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته که هزینه اجرای این پروژه باتوجه به جایگزینی گاز با سوختهای مایع در زمان کوتاهی قابل بازگشت است.

با گازرسانی به ٢,٣ میلیون خانوار باقیمانده از مصرف سه میلیارد لیتر نفت سفید و ١,٥ میلیون تن گاز مایع در سال جلوگیری می شود که این جایگزینی سالانه ٢.٥ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به همراه خواهد داشت.

بررسی اقتصادی نشان می دهد که گازرسانی به این روستاها به دلیل صرفه جویی در مصرف فرآورده های نفتی توجیه اقتصادی دارد و اعتبارهای هزینه شده در این پروژه از فروش این محصولات قابل بازگشت است.

شرکت ملی گاز ایران به طور کلی به ازای هر خانوار شش میلیون تومان اعتبار برای گازرسانی از طریق خط لوله به مناطق سردسیر و ٢,٥ میلیون تومان اعتبار برای مناطق گرمسیر هزینه می کند.

گازرسانی به روستاها از طریق خط لوله در حالی اجرا می شود که به دلایلی از جمله حفاظت از محیط زیست، توجیه اقتصادی و صعب العبور بودن منطقه امکان گازرسانی از طریق سی ان جی و ال ان جی نیز وجود دارد.

بر اساس پیش بینی های انجام شده، گازرسانی به ١,٨ میلیون خانوار از طریق خط لوله و گازرسانی به ٥٠٠ هزار خانوار (از مجموع ٢.٣ میلیون خانوار) نیز از طریق سی ان جی انجام می شود.

با نگاهی گذرا به فعالیت های شرکت ملی گاز ایران در طول چند سال گذشته می توان اذعان داشت که این شرکت توانسته است تعهدات خود را در بخش گازرسانی به روستاها را اجرایی کند و ضریب نفوذ گاز در این بخش را افزایش دهد و با توجه به برنامه های پیش رو، این برخورداری افزایش می یابد و نزدیک به ١٠٠ درصد خانوار کشور به شبکه سراسری گاز متصل می شوند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *