رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کانون پرورش فکری بهترین جا برای بازگرداندن فطرت الهی به کودکان است

15:01 - 14 تير 1394
کد خبر: ۵۸۲۷۲
خبرگزاری میزان: کارگردان فیلم سینمایی "محمد رسول الله" گفت : کانون بهترین جایی است که می‌تواند با استفاده از ابزارهای امروزی فطرت الهی و طبیعت کودکان و نوجوانان را به آن‌ها برگرداند تا بچه‌ها زندگی واقعی را تجربه کنند.
به گزارش گروه فرهنگی ، این بخشی از سخنان مدیرعامل کانون در نخستین جلسه‌ی شورای سیاست‌گذاری بزرگ‌داشت پنجاهمین سالگرد تاسیس کانون بود. نشست ویژه‌ای که در آن دو مدیرعامل فعلی و اسبق و شماری از پیش‌کسوتان و هنرمندان باسابقه کانون در آن به بحث و تبادل نظر پیرامون ضرورت و اهداف برپایی این رویداد پرداختند.
 
شامگاه روز ۹ تیر ۱۳۹۴ تنها ساعتی تا اذان مغرب ماه رمضان باقی مانده بود که علیرضا زرین - مدیرعاملی که طی سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰  به مدت ۱۳ سال اداره‌ی بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی هنری ویژه کودکان ونوجوانان ایرانی را برعهده داشت وارد سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون شد و از سوی مدیرعامل فعلی و مسوولان کانون مورد استقبال قرار گرفت.
 
ورود چهره‌هایی مانند مهدی ارگانی رییس هیات مدیره کانون، مجید مجیدی فیلم‌ساز مطرح و خالق دو اثر آخرین آبادی و بچه‌های آسمان در کانون، علی اکبر صادقی پیشکسوت تصویرگری و انیمیشن ایران، ابراهیم فروزش کارگردان فیلم‌های به یادماندنی کلید و خمره، غلامرضا امامی نویسنده پیشکسوت کانون و خالق اثر آی ابراهیم، مصطفی رحماندوست شاعر دانه‌های یاقوت، اسماعیل عباسی پیشکسوت عکاسی ایران، سرور پوریا نویسنده کتاب‌های خردسالان، علی خانجانی پژوهش‌گر قصه‌گویی کانون در کنار زهرا سمنانی و اشرف شهابی دو مربی مسوول پیشکسوت کتاب‌خانه‌های کانون تهران، از ویژگی‌های جذاب این نشست بود.
 
در کنار این، دکتر محمد رضا سنگری، حجت‌الاسلام محمد جواد حاج‌علی‌اکبری و منصوره طبیب‌زاده اعضای فعلی هیات مدیره کانون، امیر حسین احمدیان عضو اسبق هیات مدیره و اعضای شورای معاونان فعلی کانون در این نشست حضور داشتند.
 
بر اساس این گزارش مناف یحیی‌پور معاون تولید کانون در این نشست طرح کلی شیوه برگزاری برنامه‌های پنجاهمین سالگرد کانون را ارایه کرد که در آن فعالیت‌ها، تولیدات و آیین‌های متعددی در طی سال ۱۳۹۴، با هدف پويايي بيشتر كانون، پیش‌بینی شده است.
 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دی ماه ۱۳۴۴ تاسیس شد و از آن تاریخ تاکنون با ایجاد بیش از ۹۱۴ کتاب‌خانه‌ و مراکز فرهنگی هنری، تولید بیش از دوهزار و ۴۰۰ عنوان کتاب، هزاران دقیقه فیلم و انیمیشن و آثار موسیقی و ده‌ها بازی و سرگرمی، جایگاه خود را در میان خانواده‌های ایرانی و در مجامع بین‌المللی پیدا کرده است.
 
کانون با خاطره چند نسل، گره خورده است
 
نشست شورای سیاست‌گذاری پنجاهمین سالگرد تاسیس کانون با سخنان علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون آغاز شد و وی با قدردانی از شرکت‌کنندگان در جلسه برای پذیرش دعوت، تاکید کرد که شاید عدد پنجاه موضوعیت خاصی نداشته باشد اما از آنجا كه مناسبت‌های تاریخی هم‌واره فرصتی را برای بازنگری در خود، و ایجاد شرایطی برای حرکت و جهش در مسیر پیشِ‌رو فراهم می‌کند، ما هم پنجاهمين سالگرد را به عنوان يك فرصت براي يك بازسازي سازماني در نظر می‌گیریم.
 
وی افزود: امسال تلاش می‌کنیم این برنامه را به نحوی رقم بزنیم که یادآوری خوبی‌ها، خاطرات و برجستگی‌ها در دوره‌های تاریخی فعالیت کانون ما را به سمت تحولی جدید حرکت دهد، چراکه کانون با خاطره چند نسل از مردم در سن و سال‌هاي متفاوت و بسياري از هنرمندان و نویسندگان ایران گره خورده است کسانی که امروز خود را عضوی از اعضای خانواده کانون و مدیون آن می‌دانند.
 
مدیرعامل کانون در بخش دیگری از سخنان خود تأكيد کرد که نباید از افکار عمومی غافل باشیم بلکه با معرفی داشته‌های‌مان به جامعه، بايد زمینه‌های ارتقای کانون را فراهم کنیم.
 
وی همچنین گفت که کانون از فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تولید در این سال‌ها غافل نبوده است و با برگزاری پنجاهمین سالگرد هم به دنبال تشریفات نیستیم، بلکه می‌خواهیم به مناسبت پنجاهمين سال فعاليت كانون، وي‌ژه برنامه‌هایی برای کودکان و مخاطبان اصلی کانون طراحی کنیم.
 
ارگانی: نوسازی فداکارانه شرط ارتباط با مخاطبان امروزی

 
مهدی ارگانی رییس هیات مدیره کانون در این نشست با بیان این‌که جمع حاضر مجموعه‌ای است که قدر کانون را می‌داند یادآور شد که باید از چنین ظرفیتی به خوبی استفاده کنیم و قدر این هنرمندان و پیش‌کسوتان را بدانیم.
 
وی افزود: کانون اگر بخواهد خود را به مخاطبانش نزدیک کند باید با حفظ ارزش‌ها و اصالت‌های گذشته‌اش دست به بازسازی و نوسازی فداکارانه و ایثارگرایانه بزند چرا که بچه‌ها از ما جلو زده‌اند مقداری از یاد آن‌ها رفته‌ایم، ارتباط عاطفی ضعیف‌تر شده و شاید از نظر آن‌ها کهنه به نظر برسیم.
 
ارگانی -که سال‌ها پیش طراحی و تدوین چشم‌انداز ۲۰ ساله کانون را بر عهده داشت - با اشاره به ‌این‌که بررسی‌های پژوهشی در همان سال نشان داد که در سطح جهان هیچ موسسه‌ای به لحاظ گستردگی و تنوع مراکز و فعالیت‌ها و تولیدات مانند کانون نیست، خاطر نشان کرد باید برای تصحیح وضعیت فعلی از تجربه‌های پیشکسوتان استفاده کنیم و پنجاهمین سالگرد نیز باید به دنبال این باشد که سود و نفع برنامه‌ها به کودکان و نوجوانان برسد.
 
رییس هیات مدیره کانون در عین حال گفت: ارزیابی فعالیت‌ها و مدیریت‌های فرهنگی در کشور ما دقیق، علمی و حتی منصفانه نیست و مدیران فرهنگی نمی‌توانند به خوبی نقاط ضعف و قوت خود را مشاهده کرد.
 
برای ۵۰ سال دوم چاره اندیشی کنید
 
مصطفی رحماندوست شاعر نام‌آشنای کودکان به عنوان دیگر عضو این نشست ابتدا به تلاشش برای حفظ کانون در روزهای پیروزی انقلاب و گفت‌و‌گو با شهید دکتر بهشتی اشاره کرد و افزود: همیشه با مدیران عامل کانون بعد از انقلاب این مساله را مطرح کرده‌ام که کانون قرار بود نباشد. حالا که فعالیت می‌کند تلاش کنید قصه‌گویی و انیمیشن را در مراکز کانون زنده نگهداريد کانون بدون فعالیت‌های اصیلش مانند کتاب‌خانه‌های عمومی می‌شود.
 
وی یادآور شد باید برای پنجاه سال آینده فکر کنیم تا کانون بتواند جایگاه اصلی خود را به دست آورد.
 
 مرغک کانون هم‌چنان می‌خواند

 
غلام‌رضا امامی دیگر عضو این نشست و نویسنده پیشکسوت کانون نیز در این جلسه گفت: اگر بخواهیم میان گذشته و حال و آینده کانون ارتباط برقرار کنیم این امر باید بر اساس نیازها و ضرورت‌ها صورت بگیرد در زمان ما نه ماهواره‌ای بود نه شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند، اما اگر امروز به نیازهای بچه‌ها توجه شود آن‌گاه کانون می‌تواند نقشی فعال‌تر ایفا کند.
 
بخشی از سخنان امامی به تجلیل از پیشکسوتان کانون و نقش کسانی که برای حفظ کانون سهم شایسته‌ای داشتند اختصاص داشت و او از این تعبیر استفاده کرد «کسانی تلاش کردند تا مرغک کانون برای بچه‌ها بخواند»
 
 کانون؛ نخبه‌گرا، کیفیت‌محور
 
امیرحسین احمدیان عضواسبق هیات مدیره و رییس فعلی کانون بازنشستگان کانون در این میان بر این باور بود که توجه به کمیت به جای کیفیت‌محوری باعث برخی عقب‌ماندگی‌ها شده، چرا که کانون همیشه تلاش داشت سازمانی نخبه‌گرا نمونه‌ساز و کیفی باشد و ما باید این ریسک را بپذیریم و در سیاست‌های‌مان بازنگری کنیم.
 
دست جوانان را بگیریم
 
ابراهیم فروزش کارگردان مطرح سینمای کودک و نوجوان ایران و یکی از مدیران با سابقه مدیریت سینمایی کانون به حاضران گفت ناامیدنباشید مرغک ما همچنان می‌خواند. باید ببینیم مسایل امروز ما چیست؟
 
کارگردان فیلم خمره با اشاره به سابقه فعالیت بخش سینمایی کانون از سال ۱۳۴۹ تصریح کرد: همه‌ما در آن سال‌ها در حال کسب تجربه بودیم و اغلب امکانات ما دست‌ساز بود اما مدرسه‌ای باز شد و در آن فیلم‌سازی و تئاتر و موسیقی تدریس می‌شد. کار به جایی رسید که فیلم‌های کانون جوایز بین‌المللی زیادی را به دست آورد و بسیاری از همین فیلم‌ها را کشورهای خارجی به خاطر اعتبار مرغک کانون خریداری می‌کردند. اکنون هم باید دست بچه‌ها و جوانان قهار را بگیریم و آن‌ها را رو به جلو ببریم، آینده کانون همچنان مرغکش خواهد بود.
 
 فطرت کودکان را به آن‌ها برگردانیم
 
بر اساس این گزارش مجید مجیدی که دو فیلم آخرین آبادی و بچه‌های آسمان او در کانون تهیه شده است نیز در این نشست به ضرورت ثبات در مدیریت‌ کانون اشاره کرد و پیشنهاد داد که اساس‌نامه کانون به نحوی تغییر کند تا تغییرات مدیریتی لطمه‌ای به جریان اصلی فعالیت‌های کانون نزند.
 
مجیدی تأکید کرد: از سوی دیگر کانون بهترین جایی است که می‌تواند با استفاده از ابزارهای امروزی فطرت الهی و طبیعت کودکان و نوجوانان را به آن‌ها برگرداند تا بچه‌ها زندگی واقعی را تجربه کنند.  
 
انزواطلبی؛ معضل کودکان امروز
 
سرور پوریا نویسنده کتاب‌های کودکان نیز در این نشست گفت: بچه‌ها روز به روز نیازهای‌شان بر اساس ابزارهای جدید تغییر می‌کند اما باید تلاش کنیم این تغییرات به کودکان لطمه نزند.
 
نویسنده کتاب «درخت آرزو» اضافه کرد: کانون باید برای معضل انزوا طلبی کودکان چاره‌ای بیندیشد چرا که آنان به جاذبه‌های تصویری رسانه‌های جدید متکی شده‌اند.
 
زهرا سمنانی یکی از مربیان سابق کانون نیز تاکید کرد که باید ارتباط مربیان با کودکان در مراکز کانون بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد چرا که حجم فعالیت‌ها و روی آوردن به مسایل فنی کتاب‌خانه مربیان را از این ارتباط اصیل دور نگاه می‌دارد.
 
در اولین نشست شورای سیاست‌گذاری بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس کانون در نهایت مقرر شد این نشست‌ها به منظور هم انديشي و با هدف پويايي بيشتر كانون و نيز توجه و آشنایی بیشتر جامعه و خانواده‌ها با فعالیت‌های کانون ادامه پیدا کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *