شناسایی و درمان کودکان آسیب‌پذیر/ تمرکز معاونت پیشگیری از وقوع جرم بر پیشگیری رشدمدار

14:50 - 15 تير 1394
کد خبر: ۵۸۴۶۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: محمدباقر الفت بر شناسایی و درمان کودکان آسیب‌پذیر با همکاری آموزش و پرورش و بر اساس الگوی پیشگیری‌های رشد مدار تاکید کرد.
شناسایی و درمان کودکان آسیب‌پذیر/ تمرکز معاونت پیشگیری از وقوع جرم بر پیشگیری رشدمداربه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمد باقر الفت در نشست مشترک با مسئولان آموزش و پرورش درباره دستورالعمل‌های الگوی جامع حمایت از دانش‌آموزان آسیب پذیر و آسیب دیده در مدارس اظهارکرد: اگر بخواهیم فرامین مقام معظم رهبری را مرور کنیم ایشان تاکید بر حوزه پیشگیری و به خصوص در مورد پیشگیری رشدمدار داشتند و از اینرو باید تدابیری برای دانش‌آموزان در محدوده سنی 7 تا 14 سال اندیشیده شود و اقدامات زود هنگامی انجام دهیم تا اولا این رده سنی مورد آزار قرار نگیرند و ثانیا اگر مورد آزار قرار گرفتند ترمیم شوند.

وی با اشاره به ضرورت اجرای این دستورالعمل برای دانش‌آموزان 7 تا 14 سال گفت: این دستورالعمل مخصوص دانش‌آموزان 7 تا 14 ساله‌ای است که احیانا آسیب دیده‌اند، یا در خانواده و جامعه و یا محیط مدرسه امکان آسیب دیدن آنها وجود دارد.

الفت با بیان اینکه نگاه ما در این رده سنی به رفتارهای مخاطره آمیزی است که ممکن است از این گروه سر بزند؛ افزود: با وجود اینکه سن اعتیاد پایین آمده ولی بعید است که در این رده سنی فرد معتاد داشته باشیم ولی به هر حال اعتیاد محصول یک فرآیند است و بروز آن ریشه در دوران ابتدایی افراد دارد.

وی خشونت را به عنوان یکی از علل بروز رفتارهای مخاطره آمیز در این گروه سنی عنوان کرد و گفت: بعضی از کودکان در محیطی رشد می‌کنند که همراه با خشونت است و یا اینکه پدر و مادر آسیب دیده یا مصرف کننده مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی هستند و این موضوع در آینده این کودک تاثیر خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: اقداماتی که آموزش و پرورش انجام می‌دهد مربوط به حوزه دبیرستان است؛ اما ما با تاکید بر پیشگیری رشد مدار در اجرای این طرح گروه سنی 7 تا 14 سال را مدنظر قرار داده‌ایم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره نحوه تشخیص افراد آسیب دیده در اجرای این طرح گفت: در بحث تشخیص علیرغم احترام زیادی که برای معلمان و دبیران و کادر مشاور و اداری مدرسه قائل هستیم؛ اما معتقدیم کار تشخیص مانند امر درمان، فعالیتی تخصصی است و اگر آن را به معلمان و مدیران بدهیم از همین جا مشکلات آغاز می‌شود، پس لازم است افراد متخصص امر تشخیص را به عهده بگیرند.

وی تصریح کرد : باید در چک لیستها وضعیت مشخص شود و شاخص‌هایی را معین کنیم  تا در اختیار متخصصان و آسیب شناسان قرار بگیرد و آنها بگویند که این فرد در این گروه سنی در معرض چه آسیب‌هایی است.

الفت با اشاره به مزایای تهیه این چک لیست‌ها افزود: از مهمترین مزایای این چک لیست‌ها این است که افراد غیر متخصص نتوانند نوع آسیب را تشخیص دهند و به همین دلیل این چک لیستها، چک لیست بدون نام گفته می‌شود.

الفت با بیان اینکه تشخیص نشانه‌ها نقطه قوت طرح ارائه شده است، بیان کرد: البته این طرح نیاز به بازخوانی دارد و باید با نظر آموزش وپرورش نهایی و عملیاتی شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره بحث اعتیاد و قانون‌های این آسیب گفت: قانونگذار به دنبال این است که اعتیاد را از عناوین مجرمانه خارج کند و برای آن تدابیری در نظرگرفته که سختگیرانه است و افراد را به عناوینی غیر از اعتیاد مورد بازخواست قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل می‌توان از ظرفیت‌های ماده 15 مواد مخدر  در این راستا استفاده کرد و ارجاع شوندگان را شناسایی کرد که البته این موضوع در حوزه افراد کم سن تحت آموزش قرار نمی‌گیرد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *