بابک زنجانی کیست؟ +تصاویر

12:54 - 10 مهر 1394
کد خبر: ۸۲۸۲۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان - اولین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی متهم پرونده نفتی قرار است فردا به صورت علنی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران برگزار شود. متهمی که کیفرخواست 209 جلدی دارد و عدم صداقت وی باعث شده تا پرونده رسیدگی به اتهاماتش ابعاد پیچیده تری را به خود بگیرد.
به گزارش ، 9دی ماه سال 92 بود که خبر بازداشت بابک زنجانی با نام کامل«بابک مرتضی زنجانی» در صدر اخبار رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت. غلامحسین محسنی اژیه،سخنگوی قوه قضاییه در همان روز و در خصوص بازداشت زنجانی،گفت: «بابک زنجانی با توجه به مسائل و اتهامات وارده در هفته‌های اخیر از سوی مراجع قضایی بازداشت شد».

بابک زنجانی کیست؟

پس از بازداشت این فرد، بررسی‌ها درباره دستیابی به نوع اتهامات این فرد و همچنین نحوه رسیدگی به این پرونده ادامه داشت تا اینکه مشخص شد بدهی نفتی عامل بازداشت بابک زنجانی بوده است.در خبرهای تکمیلی از سوی مسئولان قضایی و رسانه‌ها، آمده بود که این فرد پرونده اش از سوی سازمان بازرسی کل کشور تکمیل شده است. در این پرونده برخی از اعداد قابل تامل است که به نوعی علت زمان بر و طولانی شدن پرونده نیز محسوب می شود.

بابک زنجانی کیست؟ 

*یک بابک با 3شناسنامه

در شصت و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، محسنی اژیه به 3شناسنامه در پرونده بابک زنجانی اشاره کرد. وی در این رابطه گفت: در خصوص پرونده نفتی دو اتفاق جدید رخ داده است. نکته اول اینکه مشخص شد این متهم در مقاطعی از سه شناسنامه استفاده می‌کرده است که این امر جرم و تخلف است. وقتی یک نفر همزمان چند شناسنامه با هویت مجعول داشته باشد و از آن استفاده کند، خود یک جرم و تخلف است و به آن رسیدگی خواهد شد.

بابک زنجانی کیست؟

 
*قرار مجرمیت2000 صفحه‌ای

دی ماه سال گذشته بود که سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: قرار مجرمیت بابک زنجانی 2000 صفحه است و باید هر صفحه مطالعه شود و زمان می‌برد تا تائید شود.

 *متهمی که 209جلد پرونده دارد

یکی دیگر از اعداد قابل تامل در پرونده این متهم حضور 8وکیل در جریان رسیدگی است.8 وکیلی که معاون اول قوه قضاییه خطاب به آنها گفت:در این میان 4 نفر وکیل از طرف وزارت نفت و 4 وکیل از طرف دیگر متهمان مشغول به کار هستند و باید وقت بیشتری برای مطالعه پرونده بگذارند.

بابک زنجانی کیست؟

اژیه همچنین به یک عدد دیگر در پرونده متهم نفتی اشاره کرد و گفت: پرونده بسیار سنگین است که  شامل 209 جلد است که با ملزومات آن هر جلد 200 صفحه دارد.

*بدهی 2میلیارد یورویی میلیاردر جوان /« گنج زنجانی» چقدر است؟

محسنی اژیه در بهمن ۱۳۹۲ از توقیف کلیه اموال زنجانی در داخل و خارج از ایران خبر داد که با همکاری خود زنجانی در معرفی این دارایی‌ها همراه بوده است. وی از بدهی ۹۰۰۰ میلیارد تومانی زنجانی به وزارت نفت و تصمیم قوه قضائیه برای توقیف این میزان ارزش از دارایی‌های زنجانی خبر داد.

در روند رسیدگی به پرونده این متهم اعداد و ارقام مختلفی در رابطه با میزان بدهی زنجانی مطرح شد. در میان گفته‌های مسئولان مختلف تنها این مسئولان قضایی بودند که فارغ از هیجان رسانه ای به جریان پرونده رسیدگی کرده و از اعلام اعداد و ارقام متعدد خود داری کردند. 
یوسفیان ملا،عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت و گویی با یکی از رسانه های وابسته به دانشگاه آزاد، مجموع بدهی‌های زنجانی را  9 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

در بازار داغ نقل قول ها در رابطه با بدهی های زنجانی،مسعود میرکاظمی ،رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس بدهی بابک زنجانی را  دو میلیارد 800 میلیون دلار،محمدعلی پورمختار؛ رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس این رقم را  دو میلیارد و 600 میلیون یورویی اعلام کرد.

مصطفی افضلی‌فرد؛ سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس هم در سال گذشته  اعلام کرد:مبلغ بدهی بانک زنجانی دو میلیارد و 60 میلیون یورو بود که باید به حساب وزارت نفت واریز می‌شد.

اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهوری هم در این رابطه گفته بود: حجم بزرگی از پولهای دولت در اختیار او (بابک زنجانی) بود؛ بیش از دو میلیارد یورو یا هشت هزار میلیارد تومان پول دولت و مردم در حساب اوست.

حجت الاسلام پورمحمدی هم در این خصوص اظهار نظر کرده بود: تا کنون هشت هزار و 500 میلیارد تومان بدهی ایشان (بابک زنجانی) به وزارت نفت است.

همه این رقم ها در حالی مطرح شد که بابک زنجانی رقم اعلام شده مبنی بر بدهی بیش از دو‌ میلیارد دلاریش به وزارت نفت را رد کرده و مدعی است بدهیش به این وزارتخانه یک ‌میلیارد و 200‌ میلیون یورو بیشتر نیست. ادعایی که زنجانی در طی جلسات برگزاری دادگاه باید آن را شفاف سازی کند.

بابک زنجانی، صداقت لازم را ندارد

«بابک زنجانی، صداقت لازم را ندارد» جمله ای که بارها و بارها از سوی سخنگوی قوه قضائیه و به نقل از بازپرس های این پرونده تکرار شده است. عدم صداقت و همکاری متهم در روند قضایی رسیدگی باعث شد پرونده ابعاد پیچیده تری رابه خود بگیرد.در همین زمینه، دادستان کل کشور در روز 12 اسفند سال 92 با بیان اینکه بابک زنجانی صداقت ندارد از اعزام هیأتی به کشور مالزی برای بررسی اموال وی خبر داد. 

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اموال زنجانی در خارج از کشور،گفت: او مدعی شده بود در اندونزی بانکی وجود دارد که بخشی از اموال وی در این بانک نگهداری می‌شود اما هیأت ایرانی پس از سفر به این کشور و تحقیق وبررسی در این بانک در اندونزی، دریافت که این ادعا صحت ندارد. همچنین دادستان تهران هیأتی کارشناسی را تعیین کرده تا اموال منقول و غیر منقول متهم را شناسایی و پس از شناسایی اقدام به قیمت‌گذاری آنها کنند. 

حجت السلام و السلمین محسنی اژیه‌ گفت: با این حال متهم گفته است که می‌خواهد بدهی‌اش را بپردازد اما به دلیل نداشتن صداقت هنوز این موضوع هم به نتیجه نرسیده است. 
 
توهم بلوکه شدن 2 میلیارد یورو در بانک های خارجی
 
محمدعلی پورمختار، رئیس «کمیسیون اصل 90» مجلس 20 فرودین سال گذشته با ابراز نگرانی از بدهی های زنجانی اعلام کرد: «با وجود شناسایی برخی دارایی و اموال بابک زنجانی در خارج از کشور باز هم چندان نمی‌شود به تسویه بدهی‌های او به وزارت نفت خوش‌بین بود.» حسین دهدشتی، عضو کمیته ویژه پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس هم چند روز قبل از صحبت های پورمختار  از اعزام تیم‌های بررسی قوه‌قضاییه به کشورهای مالزی، ترکیه و تاجیکستان خبر داد. اما حالا گفته‌های پورمختار نشان از آن دارد که علاوه بر قاصدان قوه‌قضاییه، برخی نیروهای «غیرقضایی» نیز برای فعالیت‌های تکمیلی به خارج از کشور اعزام شده‌اند. دهدشتی همان سال گذشته تاکید کرده بود: «نباید به درآمد و ثروت مالی زنجانی در خارج از کشور زیاد دلخوش بود. 

محمدعلی پورمختار، رییس «کمیسیون اصل 90» مجلس در همین زمینه می‌گوید: «اطلاعاتی که به دست ما رسیده، درباره وجوهی است که بابک زنجانی مدعی بوده که بلوکه شده است. منظورم همان دو میلیارد یورویی است که همیشه از آن حرف می‌زد و دلایل عدم ورود آن به کشور را بلوکه‌شدن پول به‌خاطر تحریم‌ها مطرح کرده بود. اما حالا خبر رسیده که اصلا بلوکه‌شدنی در کار نیست. 
 
نقدینگی زنجانی در بانک‌های خارجی اثبات نشده است/ ایران به مالزی باج دهد 
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژیه در هفتادمین نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد رفع تحریم بابک زنجانی از سوی دولت انگلیس گفت: موجودی و نقدینگی که وی ادعا می کرد در تاجیکستان و مالزی دارد هنوز اثبات نشده ضمن اینکه وی مدعی بود مقداری ارز در خارج از کشور یا در فلان بانک اروپایی دارد که آنهم اثبات نشده است. 

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژیه تصریح کرد: البته وی مقدار ناچیزی پول در این بانک ها داشته است ضمن اینکه وی یکسری اموال غیر منقول مثل سهام شرکت ها را در برخی کشورهای همسایه دارد که مورد شناسایی قرار گرفته است. 
 
نگرانی برای بدهی های میلیاردر جوان/ دست دولتی ها و دامان یک متهم!

به گفته یوسفيان ملا یکی از نمایندگان ناظر قوه مقننه درستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه کشورهایی که زنجانی در آنها حساب داشته٬ به این ثروت نفتی ایران چشم طمع دارند،گفت: مثلا در مالزی پيشنهاد دادند حاضریم بخشی از پولهای زنجانی را به ایران بدهيم٬ به شرطی که مبلغی هم به ما بدهيد. در واقع باج میخواهند تا پول ایران را به ایران پس بدهند. 
 
امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده بانک زنجانی روز شنبه هفته جاری در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرده بود: این متهم شش گروه وکیل خبره دارد که می‌کوشند او را از زندان آزاد کنند. 
 
در یک سال اخیر نام کشورهای ترکیه، مالزی و تاجیکستان در پرونده بابک زنجانی به چشم می خورد اما عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی چند روز پیش گفت: این متهم شش گروه وکیل خبره دارد که می‌کوشند او را از زندان آزاد کنند. زنجانی اگر قصد پرداخت بدهی‌هایش را داشت تاکنون پرداخت کرده بود چون بر اساس نوار ضبط شده‌ای که از این فرد در کمیسیون موجود است ۲۵ میلیارد یورو در بانکهای ژاپن پس انداز کرده است. 

نگرانیم که بدهی‌ها بازنگردد، چرا که مبلغ بدهی زیاد است و با تمام توان دستگاه‌های اجرایی و قضایی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا پول بیت المال را بازگردانیم. این بخشی از گفته های وزیر دادگستری در مورد بابک زنجانی بود که بارها از سوی وی تکرار شد.

معاون اول رئیس‌جمهور هم سال گذشته در  دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران با ابراز نگرانی در مورد بدهی های بابک زنجانی در در بحث فساد آقای بابک زنجانی درحوزه نفت، 4 میلیارد دلار از پول نفت را گرفته است. 2 میلیارد دلار نیز به همین ترتیب گرفته تا به طرف پیمانکار بدهد. اکنون نه آن 4 میلیارد را به دولت و نه آن 2 میلیارد دلار را به پیمانکاران داده است.

جهانگیری اعلام کرده بود: دولت در صدد است پولی که بابک زنجانی دریافت کرده را بگیرد. او 2 میلیارد و 700 میلیون دلار به دولت بدهکار است که این مبلغ نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان می‌شود. در این میان او از سازمان تامین اجتماعی نیز 30 هزار میلیارد تومان پول گرفته که آن را نیز پرداخت نکرده است. اکنون او هیچ ردی از این پول‌هایی که گرفته برجا نگذاشته و دست همه خالی است.

شهریور دو سال پیش بود که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت؛ در نخستین جلسه شورای گفت‌و‌گو به بدهی متهمی با نام بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: بابک زنجانی 2 میلیارد دلار از پول نفت به فروش رفته کشور را به ایران برنگردانده است.

بدهی نفتی ندارم! 

یک روز پس ازاظهارات بیژن زنگنه، زنجانی در  ویدئویی که بر روی سایت یوتیوب منتشر کرد، سخنان آقای وزیر را تکذیب کرد و گفت این پول در حساب شرکتی وابسته به وزارت نفت در خارج از کشور است و عدم انتقال این پول به وزارت نفت ربطی به او ندارد. زنجانی همچنین اعلام کرد که نقش او در این ماجرا صرفا کمک به افتتاح حساب برای یکی از شرکت های وزارت نفت در بانکی بوده که او در آن کار می کرده است. به گفته او این شرکت در هنگ کنگ به ثبت رسیده است. 
 
 زنجانی گفته از آنجایی که این شرکت به دلیل تحریم ها نمی توانسته برای نقل و انتقالات پولی خود حسابی در خارج از کشور داشته باشد، او صرفا کمک کرده که این شرکت بتواند حسابی در خارج از کشور باز کند تا پول عاید از فروش محصولات خود را دریافت کند. 
 
بابک زنجانی گفت در این بانک که در مالزی است، برای مشتریان محصولات این شرکت گشایش اعتبار می شده و محصولات این شرکت مستقیما - و نه از طریق شرکت وابسته به او- به خریداران عرضه می‌شده است و درآمد حاصل از فروش هم مستقیما به حساب شرکت زیرمجموعه وزارت نفت واریز شده است. 
 
در عراق فعالیت تجاری دارم/اشتباه در لیست تحریم ها قرار گرفتم 

نکته قابل تامل در مورد رابطه زنجانی و تحریم ها،قرار گرفتن نام وی در لیست تحریم ها بود. او در دسامبر ۲۰۱۲ توسط اتحادیه اروپا به دلیل آنچه "کمک به دور زدن تحریمها از طریق داشتن نقش کلیدی در تجارت نفت ایران و انتقال پول مربوط به فروش آن به دولت ایران” خوانده شد، در لیست تحریم قرار گرفت. خودش در مصاحبه با رویترز ورود به این لیست را اشتباه خواند و گفت که کاری خلاف قواعد اتحادیه اروپا نکرده و نفت را در کشورهای معاف از تحریم و طبق قوانین بین‌المللی فروخته است. او همچنین در این مصاحبه می گوید که یک مجموعه تجاری خصوصی دارد که هیچ رابطه خاصی با دولت ایران ندارد و شرکت نفتی او در عراق فعالیت تجاری می کند.

 *داستان های زنجانی: من و تحریم ها /آمریکا حسابم را مسدود نکرد

یکی دیگر از جملات قابل تامل متهم نفتی اعلام میزان درآمدش است. او می گوید که در دو -سه سال گذشته بیش از ۱۷ میلیارد از درآمد حاصل از فروش نفت را به ایران منتقل کرده است.   

زنجانی همچنین در واکنش صحبت های روز 19شهریور دو سال گذشته وزیر نفت مبنی بر اینکه پولهای حاصل از فروش نفت به حساب زنجانی ریخته شده اما این حساب از طرف آمریکایی‌ها مسدود شده است، گفت: این حساب و موجودی آن توسط هیچ کشور و نهادی مسدود نشده و صرفا مانع اصلی انتقال این پول به ایران این است که وزارت نفت می خواهد موجودی این حساب به حساب های وزارتخانه و یا بانک مرکزی واریز شود که به گفته زنجانی عملا به دلیل تحریم های بین المللی انتقال سویفتی با این مبلغ به آن حساب‌ها امکانپذیر نیست. 
 
این متهم همچنان می گوید: به محض اینکه شرکت هنگ کنگی وابسته به وزارت نفت حسابی را معرفی کند که برای انتقال سویفتی مشکلی نداشته باشد، بلافاصله این پول را به آن حساب منتقل خواهد کرد. 

*بابک زنجانی با ارسال نامه دست به دامان سازمان بازرسی شد/ به بانک مرکزی اضافه پول واریز شد 

پس از این نقل قولها و واکنش های غیر رسمی در مورد میزان بدهی های زنجانی، نامه نگاری های بابک زنجانی شروع شد. ناصر سراج در خصوص ادعایی که زنجانی در نامه ارسالی به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود، گفت: وی مدعی شده بود دو میلیارد و 460 میلیون یورو از طریق بانکی در روسیه به حساب بانک مرکزی واریز کرده است. مبلغ 390 میلیون یورو اضافه به حساب بانک مرکزی واریز کرده که من تلفنی این موضوع را از بانک مرکزی ایران استعلام کردم. رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: همچنین در این خصوص از بانک روسیه استعلام شد که این بانک نیز این موضوع را به طور کامل رد کرد. 
 
*سیف،جزئیات نامه زنجانی را تکذیب کرد 

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ادعای زنجانی در نامه ای که به سراج نوشته بود، گفت:مبلغی که زنجانی اعلام کرده بود مبنی بر اینکه  390 میلیون یورو اضافه به حساب بانک مرکزی واریز کرده صحت ندارد. سیف همچنین در نامه ای خطاب به سازمان بازرسی جزئیات نامه ای که زنجانی نوشته بود را تکذیب کرد. 

 *نامه متهم نفتی به دادستان تهران/ همه دنبال ضایع کردن زندگی من هستند! 

16تیرماه امسال بود که از ارسال نامه زنجانی به دولت آبادی خبر داد. وی طی این نامه در مورد باشگاه راه آهن استغاثه کرده بود.  

متن نامه که در اختیار قرار گرفت به شرح زیر بود: 
جناب آقای دکتر جعفری دولت آبادی دادستان محترم تهران "جهت اطلاع"  

همانطور که مستحضرید کمیته استیناف فدراسیون فوتبال باشگاه ورزشی راه آهن را به دلیل اینکه یکی از بازیکنان آن بدون اجازه از باشگاه قبلی در این باشگاه فعالیت کرده حکم به انتقال باشگاه راه آهن به دسته یک و انتقال پیکان به لیگ برتر شده.  

آقای تورک این حکم صحیح نیست. نمی‌شود به خاطر یک بازیکن خاطی که همانگونه که فدراسیون فوتبال را فریب داده و باشگاه را فریب داده حق و حقوق صاحبان سهام باشگاه را از بین برد. هرکس باید پاسخگوی تخلف خود باشد مگر این جبهه جنگ است که تنبیه برای همه را اجرا می‌کنند.  

کمیته استیناف باید بداند اگر فکر می‌کند صاحب سهام در زندان است و دستش کوتاه است بتواند با همدستی با یک باشگاه سقوط کرده چون پیکان اتفاقاتی را رقم بزند، کاملاً در اشتباه است و از دادستان محترم تقاضای پیگیری دارم. من چه کنم که همه دنبال ضایع کردن حق و زندگی من شده‌اند که به خواسته خود برسند هرکس از هرجا می‌تواند به مجموعه من آسیب می‌رساند و پاسخگویی هم وجود ندارد.  

تقاضای پیگیری دارم 
 
*نامه نگاری های زنجانی ادامه دارد/ ارسال نامه از اوین به بهارستان و پاستور 

اوایل مرداد سال جاری هم رسانه ها از ارسال یک نامه از سوی زنجانی خبر دادند. در ابتدا رسانه ها اعلام کردند این نامه خطاب به نمایندگان مجلس بوده است اما نمایندگان این موضوع را تکذیب کردند.
 
در ادامه این جریان، حجت الاسلام و المسلمین محسین اژیه این نامه ای را تأیید کرد، اما مخاطب اصلی این نامه مشخص نشد تا اینکه بالاخره وکیل بابک زنجانی مخاطب اصلی این نامه را مشخص کرد و گفت که این نامه خطاب به دولت و به ویژه شخص آقای روحانی بوده است. 

رسول کوهپایه‌زاده در این مورد گفت: زنجانی نامه‌ای به ریاست محترم جمهور، نمایندگان محترم مجلس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس نوشت و در آن به طور مشخص خدماتی را که در زمان وجود تحریم‌ها و مشکلات ارایه کرد، اعلام کرده است. 

در قسمتی از این نامه آمده است که متأسفانه معاون اول رئیس جمهور بارها در اذهان عمومی به اینجانب بی احترامی های زیادی می کند و این امر لایق تراز کردن یک دولت یا یک انسان عادی نیست و جاه و مقام این معاونت حفظ حرمت مردم است. 
 
*اتهامات من فساد نیست،ابهامات اقتصادی است! 

یک کار اقتصادی شده که منجر به ابهاماتی برای شما شده است و من موظفم ابهامات را حل کنم و این کار در حال انجام است. در اصل مجموعه شما دنبال یک زیاده خواهی است و اسم آن را فساد من نامیده است. 

من هیچ وقت با وزارت نفت معامله نکرده‌ام؛ یک مجموعه نفتی در خارج نفت فروخته و پول آن را در حسابی که معرفی کرده، دریافت کرده و به واسطه آن پول بلوکه شده و حال که دولت عوض شده به زور می گوید پول را دوباره پرداخت کن، چون صاحب بانک و سهامدار من می باشم.
 
*گردن کلفت نیستم/دو دستی زندگی ام را تقدیم کردم! 

آقای دکتر من در بانک متعلق به خودم در خصوص همه سپرده گذاران مسئولم؛ چرا باید اطلاعات یک بانکی که ربطی به این کشور ندارد را در اختیار معاون اول شما بگذارم که ایشان به من نگوید گردن کلفت! آیا اگر شما جای من بودید چنین می کردید؟ به من فرمودید من چون صاحب بانکم موظفم پول شما را بدهم و کاری به کسی ندارید. من از روز اول تمام زندگیم را دو دستی تقدیم کردم، چه باید می کردم و نکردم که این همه بی احترامی به من می‌شود؟ 
 
وزارت نفت مگر بارش را به من داده که از من طلب می کند؟ باری در اختیار شرکت خارجی خود گذاشته و آن هم پولش را دریافت کرده، می توانست در بانکی دیگر وصول کند،  حال که تحریم شده من مقصرم؟ 

*اگر در بازداشت نبودم،بدهی هایم را می دادم 

یکی دیگر از ادعاهای تامل برانگیز بابک زنجانی  که به نقل از بازپرس های وی و در نامه ای هم که برای برخی نمایندگان ارسال کرده بود گفته بود که اگر بازداشت صورت نمی‌گرفت یا به نحو مقتضی او می‌توانست بیرون از زندان باشد، شاید در استرداد پول‌ها قدم‌های موثرتری برداشته می‌شد!

وی گفته: وزیر نفت گفته است من بیش از ۲ میلیارد دلار بدهی دارم اما بدهی من به این وزارتخانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بیشتر نیست. در کل حدود ۱۰ میلیارد دلار بدهکارم. 

*ضد و نقیض های نمایندگان مجلس در مورد اعترافات زنجانی 

هر چند که خود زنجانی چندی است که سکوت اختیار کرده است اما درست یک ماه پیش بود که اميرعباس سلطاني يكي از نمايندگان مجلس و عضو پيگيري پرونده بابك زنجاني از اعترافات بابک زنجانی در مجلس خبر داد. پيش از اين یکی از سایت های خبری به نقل از سلطاني نوشته بود ٢٠ مورد اعتراف از بابك زنجاني در دستان آنهاست و براي روشن شدن برخي نقاط مبهم همچنان اصرار بر ملاقات با زنجاني را دارند؛ درخواستي كه با مخالفت قوه قضاييه مواجه شده است. سلطاني اما در گفت‌وگو با یکی از روزنامه ها مساله ٢٠ مورد اعتراف زنجاني را تكذيب كرد و گفت: من نگفتم ٢٠مورد اعتراف. در جلساتي كه ما در كميسيون انرژي با بابك زنجاني داشتيم او اظهارات مهمي كرد كه مي‌تواند به روشن شدن برخي ابهامات كمك كند و همه اظهارات او ضبط شده است و در اختيار ما است. 
 
پرونده 209جلدی میلیاردر جوان، صفحات و ابهامات زیادی دارد که این ابهامات ناشی از عدم همکاری وی است. بابک زنجانی در دو سال بازداشت حداقل همکاری را با دستگاه قضایی داشته است، با این حال قوه قضاییه قاطعانه و به دور از هیاهو و جنجال رسانه ای به این پرونده رسیدگی کرد و به گفته سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در 11مهر ماه، تنها 3روز باقی مانده است. 

بابک زنجانی، متهمی که دو سالی است نامش بیش از پیش بر سر زبان ها افتاده است تنها دو روز با برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش فاصله دارد. فعال اقتصادی دیروز، متهم امروز و احتمالا مجرم فردا در پرونده فساد اقتصادی خود از هیچ عمل غیرقانونی دریغ نکرده است. فردی که در دهه 80 خود را تنها فعال اقتصادی می دانست و از دست بسیاری از مسئولان در دولت های ششم و هفتم جوایزی نیز دریافت کرده بود، ردپایی از خود در سایر حوزه ها از جمله سیاست، فرهنگ، ورزش، سینما به جای گذاشته است. 

بابک زنجانی هر چند خود را یک فرد سیاسی نمی دانست اما بیشتر از چیزی که فکر ش را می کرد، رد پای سیاسی از خود به جای گذاشته است.

اعلام برائت اصولگرایان از بابک زنجانی! 

بابک زنجانی در حال حاضر مولود یک سیستم اقتصادی-سیاسی ناصحیح است که جریان های سیاسی هیچ کدام سرپرستی آن را بر عهده نمی گیرند و سعی در اعلام برائت از فعالیت های وی دارند.  

فرزند ناخلف سیستم اقتصادی و بانکی کشور  فعالیت هایش را در دوران اصلاح طلبان آغاز کرد و در دولت های نهم و دهم این فعالیت ها را ادامه داد. 

اگر چه هنوز پرونده  فساد مالی بابک زنجانی از نظر قضایی مختومه نشده است اما  مدتها است مسئولان دولت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و محمود احمدی نژاد وارد دعوای تازه ای بر سر این موضوع شده و هر کدام این متهم را ناشی از فسادهای دوران قبلی می دانند. دانسته ها به همین اظهارات مسئولان ختم نشد و کار به تکذیبه هم رسید. در همین زمینه رئیس کل سابق بانک مرکزی میگوید دولت احمدی نژاد هیچ گونه ارتباطی با بابک زنجانی نداشته است. 

رئیس کل بانک مرکزی در دوران احمدی نژاد: زنجانی را به ما نسبت ندهید! 

بهمن ماه سال گذشته بود که محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در دولت محمود احمدی نژاد نامه ای سرگشاده به اسحاق جهانگیری معاون اول کنونی رئیس جمهوری نوشت و دولت تدبیر و امید نیز به این نامه پاسخی علنی داد. 

بهمنی در این نامه اعلام کرده بود: اظهارات آقای جهانگیری درباره جلسات خصوصی مکرر بنده با آقای بابک زنجانی، کاملا خلاف واقع است. یک بررسی مقدماتی کافی بود تا بر شما مبرهن شود که شنیده هایتان تا چه اندازه بی اساس بوده است. 

جنابعالی دولت یازدهم را مسئول بازداشت آقای بابک زنجانی معرفی کرده اید و چنین به نظر می رسد که دسترسی دولت کنونی به آقای زنجانی امر سختی نباشد. پس می توانستید از ایشان بپرسید که با چه کسانی ارتباط داشته و چه کسانی از ایشان در جهت اهداف و مطامع خود، سوء استفاده کرده اند. 

موضع گیری نهاد ریاست جمهوری در مورد زنجانی: بیت المال دست زنجانی، مطالبه مردم است

این گفته های رئییس بانک مرکزی بی پاسخ نماند و نهاد ریاست جمهوری درباره نامه سرگشاده محمود بهمنی این گونه پاسخ داد:  
 
1-بیش از ۲.۷ میلیارد دلار از اموال بیت المال در دولت گذشته در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته است. بخشی از این مبلغ مربوط به پول نفت و بیش از یک میلیارد دلار آن مربوط به سپرده های بانک مرکزی نزد یکی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت بوده و اکنون بازگشت آن یک مطالبه عمومی است. سوال مهم این است که به چه دلیل یک جوان کم سابقه توانسته به این میزان از اموال بیت المال دسترسی پیدا کند. 
 
انتظار این بود که آقای بهمنی نسبت به اصل موضوع، توضیح بیشتری می دادند تا مشخص شود دقیقاً چه کسانی، صلاحیت بانک فاقد اعتبار بابک زنجانی در مالزی را برای انتقال حجم عظیم منابع بیت المال و برقراری تعامل گسترده شبکه بانکی با آن، تایید کرده اند و همین امر موجب هدر رفتن سرمایه ملی شده است. 

پشت پرده ارتباط مرتضوی، زنجانی و احمدی نژاد چه بود؟  

علاوه بر سوءاستفاده زنجانی از سیستم بانکی کشور، بحث رابطه زنجانی با  تامین اجتماعی نیز یکی دیگر از مسائلی بود که سیاسی شدن این متهم را رقم زد و باعث موضع گیری یاران احمدی نژآد و روحانی شد. 

پس از تغییر در سازمان تامین اجتماعی، تفاهم نامه این سازمان با زنجانی لغو شد. این تفاهم نامه شامل معامله ۳٫۵ میلیارد یورویی بابک زنجانی برای تامین اجتماعی بود که از سوی سعید مرتضوی، مدیرعامل وقت این سازمان با زنجانی عقد شده بود تا چند شرکت تامین اجتماعی را خریداری کند. یکی از خبرگزاری ها در این مورد اعلام کرد: «مرتضوی براساس این تفاهم نامه چند فقره چک به مبلغ ۳٫۵ میلیارد یورو به بابک زنجانی پرداخت کرده بوده اما هیچگونه پولی از فروش شرکت‌ها به سازمان وارد نشده است.» برپایه این گزارش بابک زنجانی چک‌هایی را که از سازمان تامین اجتماعی گرفته بود برای پرداخت بدهی‌های معوقه خود به وزارت نفت به مقامات این وزارتخانه داده بوده است. در شرایطی که توافق‌نامه تامین اجتماعی با زنجانی لغو شده مشخص نیست تکلیف این چک‌ها و پرداخت‌ها چه خواهد شد. 

«پدیده زنجانی» نتیجه خلاهای سیستم اقتصادی و بانکی 

اینکه بابک زنجانی فرزند خلف اصلاحاتی ها و کارگزاران است و یا دانش اموخته مکتب احمدی نژاد، شرایط پرونده اش را تغیر نمی دهد چرا که او بیشتر حاصل ناکارآمدی و فساد اقتصادی و سیستم ناقص بانکی کشور است. اینکه کدام یک از دولت ها بابک زنجانی را پدید اورده اند و او متعلق به کدام یک از احزاب سیاسی است، برای قوه قضاییه هیچ تفاوتی ندارد چرا که دستگاه قضایی به دنبال ریشه یابی بروز فساد هایی این چنینی است و بیشتر هم بر اصلاح گذرگاه های فساد اقتصادی و بانکی در کشور تاکید دارد. دادستان کل کشور هم در این زمینه می گوید: کمتر پرونده ای داریم که به نظام بانکی مربوط نشود پس منافذی وجود دارد که باید بسته شود و زمینه استفاده افراد فرصت طلب از بین برود. 

بالاخره زمان رسیدگی به پرونده بزرگ 209جلدی متهم نفتی فرا رسید. حالا بابک زنجانی به خاطر پرونده بسیار سنگینی که  دارد، به پای میز محکمه ای که ریاست آن را قاضی صلواتی بر عهده دارد،کشانده می شود. بسیاری از وکلا به پرونده زنجانی لقب یزرگترین و پیچیده ترین پرونده سالیان گذشته فساد مالی در کشور لقب داده اند حالا 641روز از بازداشت این متهم می گذرد 641 روزی که برای رسیدگی به این پرونده پیچیده دهها تیم تحقیقاتی فقط به خارج از کشور سفر کرده اند و صدها جلسه تحقیقاتی نیز برای رسیدن به نتیجه در داخل کشور در مورد این پرونده تشکیل شده است. رسیدگی به اتهامات او قرار است فردا در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران آغاز شود. 

این 641روز بازداشت برای زنجانی، پر از نقل قولها و نامه نگاری ها بود. پرونده ای که هر جلد آن 200صفحه دارد،اظهار نظر های زیادی را به همراه داشت.از خود متهم گرفته تا رئیس جمهور. این پرونده همچنین فرا دولتی بود، چرا که به قول سلطانی عضو کمیته رسیدگی به پرونده زنجانی،ردپای او در همه جا دیده می شود.بسیاری از نمایندگان معتقدند که زنجانی به تنهایی نمی توانسته یک شبه راه صد ساله را طی کند،به همین خاطر قطعا کسانی وی را در طی کردن این مسیر همراهی می کردند.

محمدعلی پورمختار رییس کمیسیون اصل 90  در همین زمینه می گوید: زنجانی وزرای دولت احمدی‌نژاد را فریفته بود و آنها صرفا به‌خاطر پیشبرد مسایل کشور به او اعتماد کرده بودند اما زنجانی از اعتماد آنها سوءاستفاده کرد. 

پیش از این، مسعود میرکاظمی، عضو کمیسیون انرژی نیز به نقش بانک مسکن در این پرونده اشاره کرده بود و  گفته بود: این بانک طی نامه‌ای به کمیسیون انرژی اعلام کرد که 5/4میلیاردیورو پول بابک زنجانی در حساب است. اما پس از یک هفته و بررسی‌های لازم اعلام کردند که نه، نمی‌توانیم و 5/4 میلیاردیورو وجود ندارد.

 او همچنین به روابط زنجانی و سازمان تامین‌اجتماعی اشاره دارد و اینکه کمیسیون انرژی با مسوولان سازمان تامین اجتماعی وقت تماس گرفته و اعلام کرده که شما اجازه ندارید 120 شرکت را به‌نام آقای زنجانی ثبت کنید. زیرا پولی در کار نیست.پای سعید مرتضوی نیز در این پرونده گیر است و به نظر می رسد با بابک زنجانی همکاری هایی داشته است.

اگر چه بنا به گفته مسئولان قضایی پرونده زنجانی در طول رسیدگی قضایی صداقت لازم را نداشته است اما با توجه به ابعاد مختلف و پیچیده پرونده زنجانی،احتمال اینکه وی از نام های مختلف در دادگاه افشاگری کند زیاد است و باید منتظر دید زنجانی در برابر سوالات قاضی صلواتی چه پاسخ هایی می دهد.


نگرانی های بی مورد  مشاور عالی رئیس جمهور  از ترور زنجانی


هرچند در دو هفته گذشته اکبر ترکان، مشاورعالی رئیس جمهور در مورد زنجانی ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده بود:
شاید دستگاههای اطلاعاتی – امنیتی ما بیشترین کوشش خود را می‌کنند تا مبادا آن زنجیره‌ای که بابک زنجانی به آن وصل است، او را در زندان نزند. 

همزمان با به دادگاه نزدیک شدن بزرگترین پرونده فساد مالی این سخنان از سوی ناظران در راستای تلاش جناح های سیاسی برای انحراف و تحت الشعاع قرار گرفتن دادگاه بابک زنجانی ارزیابی شد.

برخلاف اظهارات عجیب ترکان و تلاش های بسیار برای به ثمر نرسیدن دادگاه متهم سه هزار میلیاردی ششصد و چهل و یکمین روز بازداشت زنجانی هم بی آنکه خبری از سوءقصد یا ترور باشد،می گذرد و او فردا مسافر خط اوین-انقلاب خواهد بود. 11مهر اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات میلیاردر نفتی است و با توجه به ابعاد پرونده، احتمالا رسیدگی به تمامی این اتهامات در چند جلسه به سرانجام خواهد رسید.





هانیه
|
-
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
0
0
واقعا باید اعدام شه
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *