متهم نفتی مدعی شد: صاحب بار نفتی نبودم که آن را بفروشم/ کارشناس بانک مرکزی: قاطعانه می‌گویم جعل اسناد رخ داده است

12:29 - 27 آبان 1394
کد خبر: ۱۰۰۰۲۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
به گزارش ، یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی دقایقی پیش در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

خلاصه‌ای از جلسات قبل:

در جلسه اول، دوم و سوم کیفرخواست 237 صفحه‌ای این پرونده قرائت شد و در جلسات چهارم، پنجم و ششم رسیدگی به این پرونده نیز بیش از 60 صفحه از دفاعیات 200 صفحه‌ای بابک زنجانی متهم ردیف اول قرائت شد.

در جلسه هفتم محاکمه بابک زنجانی نیز مرتضی تورک معاون دادستان تهران به ارائه توضیحاتی در مورد توقیف، کارشناسی و ارزشیابی اموال متهم نفتی پرداخت.

در جلسه هشتم نیز وکیل شرکت HK و زیر مجموعه شرکت نفت ایران به قرائت شکایت خود از متهم نفتی پرداخت.

در جلسه نهم نیز وکلای بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی به قرائت شکایات خود از متهم نفتی پرداختند و بابک زنجانی ادامه دفاعیات خود را بیان کرد.

در جلسه دهم نیز متهم نفتی به قرائت ادامه دفاعیات خود پرداخت.
مشروح یازدهمین جلسه دادگاه

در ابتدای یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی متهم نفتی با حضور در جایگاه و ادامه قرائت دفاعیات خود خطاب به قاضی گفت: مدارکی از سوی شرکت سوئیفت ارسال شد که در مورد استفاده از خطوط آن صحبتهایی مطرح شده بود و مطالبی در مورد نمایندگان سوئیفت از جمله شرکت مهندسین متحد ارائه شده بود. در این خصوص مطالبی ذکر شد که AEG نماینده سوئیفت نیست بلکه تنها زیر مجموعه ای از این شرکت است.

وی در خصوص ملک ایران زمین نیز مدعی شد: پیش از این اعلام شده بود مبلغ کارشناسی شده 1760 میلیارد تومان به دلیل تراکم شهرداری به قیمت پایین تری کارشناسی شده بود. باید بگویم این مطلب صحیح نیست و اگر صحت داشت اختلاف 1100 میلیارد تومانی مبلغ درستی نیست.

زنجانی با قرائت صفحه 98 از دفاعیات 161 صفحه ای خود مدعی شد خانم (م . م) اعتراف کرده است که پیام های ساخته شده به دستور من ارسال شده اند. مشخص است که من تمام دستورانم را تأیید می کنم و هیچ جعلی هم صورت نداده ام و فقط به این دلیل که پیام ها از سیستم سوئیفت نیز ارسال نشدند آنها را غیر قانونی اعلام کردند.

وی با اشاره به قسمت دیگری از مطالب ارائه شده در کیفر خواست گفت: وزارت نفت در مرحله ای دو بار را به شرکت اس سی تی داده است و تنها مدرک این یک بار در اختیارمان قرار داده است و دیگر مدرکی به من نداده اند اگر بانک من مشکل داشت چرا این همه پول قبل ازتحریم از این بانک جابجا شده است کجای این عملیات غیر قانونی بوده است.

بابک زنجانی با اشاره به اینکه گفته شده 1میلیارد و 280 میلیون دلار از نفت خام در اختیار شرکت فال قرار گرفته شده است گفت: می گویند 501 میلیون دلار بر حسب ادعای آقای (ش) وصول و به اچ کی پرداخت شده است که در پاسخ باید بگویم شرکت ISO صاحب بار نبوده است که بخواهد آن را بفروشد.

متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی مدعی شد: در دو مرحله 50میلیون دلار برای متروکه نشدن بار نفتی پرداخت کرده ام و قرار شد وزیر نفت نیز دستور پرداخت این مبالغ را به من بدهند که این پرداخت هیچ وقت صورت نگرفت و پس از اینکه به (ش) گفته شد هماهنگی انجام شد و به فال داده شد من فقط می دانم بار به فال داده شد و خود من بار را تحویل نگرفتم که بخواهم آن را بفروشم.

وی با اشاره به خرید هواپیما در سال 85 گفت: در این سال بود که هواپیمایی قشم را خریدم و از سال 86 به بعد نیز شروع به خرید چند دستگاه هواپیما کردم که این پروسه بسیار طولانی بود من در این سال 100میلیون دلارنقدا به آقای(ش) برای خرید هواپیما داده بودم.

بابک زنجانی ادامه داد: بحث 501 میلیون دلار موضوعی است که به دستور من گفته شد شرکت فال درگیر ماجرا شود در عوض این آقا اسناد و کشتی از فال گرفته بود که اینها را به من انتقال دادند و مربوط به کار بازرگانی و نه پول نقد بوده است.

وی بابیان اینکه بار نفتی را نفروخته است گفت: من نه باری فروختم و نه 402 میلیون دلاری هم گرفته ام.

بابک زنجانی درخصوص پرداخت 130 میلیون دلار به فردی به نام ال عقیلی که در کیفر خواست نیز به آن اشاره شده بود، مدعی شد: شرکت ال عقیلی یا (س) بدهکار شرکت اچ کی است و دلیل اینکه آن را به شخص بدهم این بود که قرار بود این آقا برای ایران بنزین وارد کند اما با به هم خوردن معامله آقایان این مسئله سرانجام نداشت.

متهم نفتی مدعی شد: صاحب بار نفتی نبودم که آنرا بفروشم

متهم نفتی در خصوص اینکه شرکتها باید ضمانت نامه معتبر بدهند و در کیفر خواست به عنوان یکی از کارشکنی های زنجانی از این عنوان یاد شده بود گفت: به من گفته اند مشخص نیست زنجانی با چه ضمانتنامه های محموله ها را به فروش رسانده است که در پاسخ باید بگویم که بار نفت محموله ای نیست که بتوان آن را با قاچاق انجام داد و 11فقره برات مذکور در کیفر خواست حدود 500متر کشتی است. علاوه بر این ضمانت نامه برای وجه ترخیص است و به جای پول می توان آن را ارائه داد بنابراین وقتی من صاحب بار نبودم نمی توانستم آنها را بفروشم و این یک تهمت است.

زنجانی با بیان اینکه 90میلیون دلار تنها بابت متروکه نشدن بار نفتی پرداخت کرده است گفت: در حالی این پول ها را پرداخت کرده ام که من مسئول حراست از محموله های وزارت نفت نبوده ام تا جایی که می شد کار آنها را انجام دادم اما از جایی به بعدش دیگر ربطی به من ندارد.

وی در خصوص اینکه صاحب فیش های چند نسخه ای در بانک نیز بوده است، مدعی شد : در کیفر خواست آمده است با ورود به سایت بانک عملیات بانکی رویت می شده است و این در حالی است که این عملیات صوری و بدون منشاء بوده است و هیچ کارمندی اسناد مربوط به برخی فعالیتها و نقل و انتقالات را ندیده اند که در پاسخ باید بگویم از وقتی پولی واریز یا برداشت می شود باید یک گونی پول به همراه فیزیکی صادر نمی شود همه دستورات گفته شده به وسیله من بوده و اسناد درست است و من منکر این نیستم.

زنجانی ادامه داد: گفته شده است که کارمندان اف آی آی بی از منابع مطلع نبوده اند د ر پاسخ باید بگویم اولا این کارمندان متعلق به شرکت اس تی تی و نه بانک بودند این افراد به سایت بانک وارد شده و اینترنتی پول جابجا می کردند و این به معنای کارمند بانک بودن نیست. آیا باید اجازه می دادم کارمندان جزء از منابع مالی من مطلع شوند.

متهم نفتی در دفاع از یکی از اتهامات مطرح شده مبنی بر صوری بودن منشاء حسابهای وی مدعی شد: منشاء نداشتن یک حساب به این معنی است که یک طرف حساب وجود نداشته است و یا نامش مورد سوء استفاده قرار گرفته است بنابراین این صحبت صحت ندارد.

وی ادامه داد: گفته شده است منابع مالی اچ کی در مالزی را بررسی کرده اید و رقم هایی از جمله 1.2میلیارد یورو بابت واریز و 1.5میلیارد یورو بابت شرکت در اچ کی دیده شده است و طبق بررسی ها گفته اید که این پول ها و پرداخت ها صوری بوده است باید بگویم مگر می شود بازپرس پرونده از منابع کارگزاران من مطلع بودند اما آنها را صوری دانستند.

زنجانی مدعی شد: مبالغی در بانک مسکن، بانک «س» و بانک «ک» به حسابهای من به اچ کی پرداخت شده که این پول ها را بانک (م) در کره، چین ، ترکیه در حساب های این بانک ها واریز و گفته اینها مربوط به من است . حساب دفتری پولی بوده که بانک (م) ریخته است و عین این پول ها غیر قابل انتقال به اس تی تی بوده است.

بابک زنجانی با اشاره به اینکه بازپرس از او پرسیده است 1.4میلیارد را در طول 7 ماه چه کرده ای گفت: به حساب اچ کی در مالزی داده ام و این سوال، سوال درستی نیست چرا که مربوط به یک روال بانکی است و طبق قانون سند بستانکار صادر شده است و الباقی مبلغ پول را برای بانک سند زده ام 400سند زده شد و 660 میلیون هم برداشت کرده اند بنابراین بانک قرار نبوده است عین المثل را به شرکت اچ کی بپردازد بلکه باید وجه المثل را می داده است شرکت اچ کی یک بار پول را از من گرفته است و اگر این مبلغ را دوباره دریافت می کردند حتما هزینه می کردم چرا که یک بار پرداخت صورت گرفته است.

بابک زنجانی با اشاره با صحبتهای گزارشهای واجا مبنی بر اینکه منابع پرداختی از سوی «ن» هیچ وجهی به اچ کی داده نشده است، گفت: اگر می گفتیم اس سی تی حساب کارگزاری است قضیه طور دیگری می شد، اگر این حرف هم درست باشد صحت حرف من مشخص می شود.

متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در خصوص هزینه کردن منابع شرکت اچ کی به منظور فعالیتهای شخصی مدعی شد: گفته اند که مبالغی از این منابع را صرف تعویض پول ها و برخی دیگر نیز به صرافی درترکیه داده ام باید بگویم که پول شرکت «ن» به لیر،وون و یورو بوده است و این مبالغ را به حساب اچ کی در مالزی ریخته است و گفته اند که زنجانی چند بار این صحبت خود را تغییر داده است و 660 میلیون پرداختی به پیمانکاران از محل آی وان بوده است و با این صحبتها متوجه کذب بودن صحبتهایم شدند در پاسخ باید بگویم اطلاعات بانکی درستی نداشته اید چرا که پولی به حساب کارگزاری واریز می شود رویه های خاص خود را دارد و من حرف خودم را هیچ وقت عوض نکرده ام.

وی با بیان اینکه در کیفر خواست دو اقدام من بسیار مهم عنوان شد توضیح داد: یکی از آنها پرداخت 1.2میلیارد یورویی به صورت صوری به اچ کی و بابت تحویل محموله های نفتی بوده است که با مخالفت برخی از مدیران نفتی مواجه شده است گفته اند که من از مسئولان وزارت نفت خواسته ام که بار جدیدی را به من تحویل بدهند در پاسخ باید بگویم شما از کجا فهمیده اید که این عملیات صوری است آیا اطلاعاتی از منابع و صنددوق مالزی دارید مگر من دیوانه بوده ام که بار اول را که تکلیف آن مشخص نبود کنار گذاشته بار جدیدی درخواست کنم.

متهم نفتی مدعی شد: چنین صحبتی صحت ندارد و وزیر تقاضای 1.2میلیارد تسهیلات برای خرید غلات و مرغ می خواستند و قرار بود از بانک (م) حواله ای انجام دهند و از من خواسته بودند به عنوان تسهیلات این کار را انجام دهم علاوه بر این چون کشتی نداشتند باید به یک شرکت یونانی به صورت فوری پولی را پرداخت می کردند من 20میلیون دلار در این خصوص پرداخت کردم که حتی در حسابهایم آن را نیاورده ام.

وی افزود: در کیفر خواست آمده است که در تاریخ 26/12/91 نامه ای به بانک مسکن ارسال کرده که 500میلیون یورو و 500میلیارد وون کره را به حساب کنت واریز کنم در مورد علت ارسال این نامه باید بگویم چون تحریم بودیم گفتم منابع را به اچ کی واریز کنید در تاریخ 28/12/91 بانک مسکن با توجه به نامه یکی از وزارت خانه اعلام می کند که 500میلیون یورو به بانک مالزی تبدیل به حساب ینی بانک مسکن واریزکنید و این با صحبتهای وکیل مدافع بانک مسکن مبنی بر اینکه این بانک حساب ینی ندارد متناقض است.

متهم نفتی ادامه داد: بانک مسکن به بانک «ک» پیام می دهد که 250میلیون یورو در حساب میتسوبیشی شما واریز کنیم و در همان تاریخ بانک ک نامه ای با این عنوان که این درخواست غیرممکن است بانک مسکن پس از این واریز بارها پافشاری می کند که این مبلغ را واریز کند با اینکه سوئفیت قطع بود سوئفیت بانک کنت وصل بود دستور دادم که پیام را آماده کنید و از جانب فرست اسلامیک به کنت ارسال کنند و این ایراد را گرفته اند که پیام صادره جعلی است اما باید بگویم که پیام کنت بانک واقعی بوده است.


وی ادامه داد: در 18فروردین سال بعد باز بانک مسکن پیگیر تکرار عملیات انتقال وجوه می شود و حتی با چند بانک داخلی نیز نامه نگاری می کند اما من این کار را انجام دادم و سوئفیت ما در مالزی قطع بود و ما مجبور بودیم از سوئفیت بانک کنت استفاده کنیم و من هر چه همکاری کرده ام برایم گران تمام شد.

بابک زنجانی با اشاره به این گفته های بازپرس مبنی بر اینکه منابع دریافتی از حساب اس سی تی به چه حسابهایی داده شده است و اشاره به گزارشی کرده اند که می خواستند بدانند که چه مقدار وون کره در حسابهایم دارم گفت: من در برهه ای روزانه حساب 60 شرکتم را بررسی می کردم و در مورد یکی از حسابهایم گفتند که 507 میلیارد وون موجودی است ولی چون این را پرسیده ام الان اعلام می کنند این کار فکر مجرمانه داشته است.

متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در خصوص فعالیتهای بانک مالزی مدعی شد: دو راه قانونی بر ای رسیدن پول به بانک وجود داشت یکی اینکه با گونی پول به بانک برده شود و دوم اینکه پول به حسابهای کارگزاری بانکهای مختلف واریز شود و مثلا اگر تامین اجتماعی این پول را چه به حساب مالزی و چه به حساب بانک حساب و چه میتسوبیشی می ریخته است فرقی نداشت چون همه حسابهای کارگزاری یک بانک بوده اند.


وی ادامه داد: اینکه گفته شده است شرکت اس سی تی از محل پرداختها هزینه هایی را انجام داده است و صرف مصارف شخصی شده است امری اشتباه است البته بعد از واریز اختیار پول دست شرکت اس سی تی بوده است و این شرکت می توانسته است تصمیم بگیرد ارزانترین روش جابجایی کدام است.

بابک زنجانی در پاسخ به این سوال که در کیفرخواستش مطرح شده بود مبنی بر اینکه پول های دریافتی را مصرف کرده اید؟ گفت: باید چه می کردم؟ وقتی پول به حساب می آید باید فکری برای آن کرد.

وی در خصوص بخش هایی از کیفرخواست مبنی بر اینکه زنجانی بدون مجوز بانک مرکزی اقدام به جا به جایی ارز کرده است مدعی شد یورو گرفته و دلار پرداخت کردم، هیچ ارزی در داخل کشور پرداخت نکردم و این صحیح نیست و حتی اگر پول در داخل کشور داشته ام طبق قانون مبادلات ارزی اعلام شده است که بانکها می توانند ارز غیر صادراتی را خرید و فروش کنند.

وی با بیان اینکه در کیفرخواست قرائت شده آمده است که زنجانی فردی با فعالیت های محدود و کوچک بوده است مدعی شد در سال 85 هواپیمایی قشم را به دستور یکی از نهادهای امنیتی خریدم و در همان سال بیش از 10 شرکت داشتم و این تنها بخشی از فعالیت های من بوده است. بنابر این آدم کوچکی با فعالیت های محدود نبودم.

متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی ادامه داد: در کیفرخواست آمده است که مبلغ 2.7 میلیارد را از شرکت HK صرف هزینه های شخصی کردم این درست نیست چرا که کل حساب این شرکت نفتی 2 میلیارد بوده است.

متهم نفتی با اشاره به اینکه گفته اند زنجانی فعالیت هایش را با کارمزدهای زیادی انجام می داده است، گفت: آیا مبلغ 7 در هزار رقم زیادی است بانکها 20 تا 10 درصد می گرفتند و یکی از سازمانهای معروف بانک (م) 16 درصد گرفته بود بنابر این کارمزدهای من زیاد نبودند. علاوه بر این حواله پول بسیار فرآیندی پیچیده است با این حال من روزانه 300 حواله به بانکها مخابره می کردم.

بابک زنجانی در خصوص اثبات مالکیت FIIB که در کیفرخواست نیز به عدم مالکیت آن اشاره شده بود، گفت: من آدم حقوقی ای هستم و می دانم که مالکیت به شما معنا است. وقتی می گویند مالکیت به عده چه کسی است سهم   حقوقی من می گوید نام سهامداران را بگویم و چون بانک کنت مربوط به ترکیه است و سهام آن به صورت غیر نوشتاری مربوط به من است وقتی از من سوال می کنید مالکیت FIIB و سهامدار آن چه کسی است؟ من می گویم متعلق به افراد دیگری است. درحالی بارها در کیفرخواست و همچنین از سوی کارشناس بانک مرکزی درمورد اعتبار بانک مالزی صحبت هایی مطرح شده بود که بابک زنجانی امروز هم در ادامه سعی در عدم ارائه پاسخ صحیح به این سوال شد و توضیح داد: من نمی دانم بانک معتبر از دید آقایان چه نوع بانکی است. بانکی که بیش از 10 کارگزار با حساب های متعدد و حساب داشتن بانک مرکزی تاجیکستان و ترکیه است آیا باید نامعتبر باشد؟

وی در خصوص اداره این بانک با سیستم ریموت در دفتر تهران مدعی شد: دفتری در کوالالامپور داشتیم و حتی بانک (م) در دفتر بازاریابی در آن افرادی را گذاشته بودند در خصوص اینکه بانک مالزی در لاوان شعبه اصلی داشته است و گفته می شود که این بانک سه اتاق بیشتر نداشته است باید بگویم این حرف درستی نیست. درمورد سیستم ریموت در تهران نیز باید بگویم که ارائه خدمات الکترونیک وظیفه همه بانکهاست و ربطی به ایران و غیر ایران ندارد و این سیستم ریموت از جمله مزیت های بانک من محسوب می شده است.

وی با قرائت صفحه 129 از دفاعیات خود گفت: سندی بیاورید که بی هویت باشد ایشان گفته اند که افساد من صدور برات بوده است و این درحالی است که کار من قانونی بوده است و کجای این کار افساد است.

زنجانی در ادامه دفاعیات خود مدعی شد بانک مالزی دارای اعتبار اصلی بوده و منابع را بین کارگزاران تقسیم کرده است.

متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در خصوص شخصیت جعلی و خودساخته یوروسف که درکیفرخواست نیز به آن اشاره شده بود، گفت: کارمندانم گفته اند این شرکت را در مالزی ثبت کرده ام اما این درحالی است که در اوکراین ثبت شده و 20 سال سابقه دارد و مبلغی که دراین خصوص مطرح می شود مربوط به حساب فارکس آن است.

متهم نفتی در خصوص اظهارات آقای (ج) مبنی بر اینکه از موسسه مالی از امارات معرفی شده و الی سی ها را قبول کرده ام، گفت: ایشان تضمین را از بانک مالزی خواسته اند علاوه بر این اگر فرض هم کنیم که این براتها بد باشد HK بابت کدام ال سی کالا را صادر کرده؟ بیاید یک مدرک نشان بدهد.

متهم نفتی با بیان اینکه گفته اید پول HK در حساب زنجانی ریخته شده است، مدعی شد: پول شرکت اس سی تی مال این شرکت است و دلیلی ندارد عین پول داده شود بلکه باید وجه المثل پرداخت شود.

زنجانی در خصوص طلب پیمانکاران هم عنوان کرد: گفته شده است زنجانی به تحریم متوسل می شود اما این در حالی است که پول برات 5 ماه پس از افتتاح حساب واریز شده است.

وی گفت: تا روزی که تحریم نشده بودم به کار خودم ادامه می دادم حتی در روز تحریم نیز با بعضی از آقایان تلفنی حرف زدم وای کاش همان روز مرا می گرفتند تا امروز همه به من نمی گفتند که انسان بدی است.

وی با اشاره به اظهارات کارکنان خود پیرامون مبلغ 8 میلیارد و 270 یورو مربوط به یوروسف مدعی شد کارمندانم اعلام کرده اند استعلام این وام چون راحت نبوده است زنجانی سعی داشته است چیزی بسازد که نتوانند ازش استعلام بگیرند و اینجاست که شخصیتی به اسم یوروسف ساخته و مهری را نیز برایش طراحی می کنند.

در پاسخ باید بگویم من که نباید به کارمندان سورینت در مورد بانک مالزی توضیح دهم و اینکه مبلغ 8 میلیارد به حساب شرکت را در چه شرایطی گرفته ام نیازی به توضیح به کارمندان جزء ام نداشته است.

قراردادی با خودم درست نکردم/ چک های تأمین اجتماعی را خرج وزارت نفت نکردم

وی گفت: من که دیوانه نبودم که خودم با خودم قرارداد درست کنم دولتی نبودم که بخواهم به کسی جواب پس دهم. این فکر اشتباه است و ربط آن به تأمین اجتماعی نیز اشتباه تر.

زنجانی با بیان اینکه چک های تأمین اجتماعی را صرف نفت نکرد است ، مدعی شد: شرکت یوروسف شرکت سرمایه گذاری است با مدیر عاملی آقای (ر. ب) که این شخص توسط فردی به من معرفی شد من برای این شخص فارکس باز کرده ام چون مدعی بود فارکس بازحرفه ای است بنابر این به کارمندانم اعلام کردم قراردادی بین المللی به این منظور و آماده امضا با این فرد کنند.

یوروسف را به دادگاه فرا بخوانید

متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی مدعی شد: من مایل به امضای این قرارداد بودم و یوروسف به واسطه این قرارداد دو عملیات انجام داد و می توانید او را به دادگاه فرا بخوانید. در عملیاتی که آقای (ر.د) انجام داد 300هزار یورو ضرر کرده ام از نظر من انجام این معامله درست نبود و ما حسابش را بستیم.

توضیحات زنجانی در مورد مهر جعلی

متهم نفتی در خصوص مهر جعلی یوروسف گفت: چون این فرد مهر نداشت به دستور و با هماهنگی خودم مهری برایش ساخته شد.
نجفی نماینده دادستان خطاب به زنجانی سوال کرد: آیا از مبلغ 8 میلیاردی رقمی پیش شما است؟ که زنجانی در پاسخ گفت: حتی یک یورو هم نگرفتم.

نجفی در ادامه گفت: مبلغ 8 میلیارد و 270 میلیون یورو برای شما درج شده است. چطور می گویید ریالی هم دریافت نکرده اید؟
زنجانی در پاسخ مدعی شد: آقای (ر. ب) مبلغ 8 میلیارد و 270 میلیون یورو از فارکس  اچ اس بی دریافت کرده است. وقتی من حسابی را از جایی دریافت می کنیم در حسابمان این امر دیده می شود.

کارشناس بانک مرکزی : قاطعانه می‌گویم جعل اسناد رخ داده و پیام‌ها غیرواقعی بوده است

در ادامه یازدهمین جلسه رسیدگی به این پرونده نماینده دادستان از نمایندگان و کارشناسان بانک مرکزی خواست که در رابطه با اقدامات جعلی بابک زنجانی توضیح دهند. 

کارشناس بانک مرکزی در ادامه و در خصوص دریافت وام از اچ اس بی سی و یوروسف گفت: این موضوع از موضوعات کلیدی پرونده است و یکی از مهمترین نقل و انتقالات وجوه در حساب مجموعه های زنجانی است. در حالی بابک زنجانی مدعی است که این بانک هنگ کنگی است که با یک جستجوی ساده می توان دریافت که این بانک بریتانیایی است.

 وی در خصوص پیدایش مبلغ 8 میلیارد یورو توضیح داد: در دادگاه ارقام بسیار بزرگ است و اگر این مبلغ را بخواهیم با یورو 3 هزاری حساب کنیم 24 هزار میلیارد تومان می شود. اولین مستندات پیدایش این مبلغ با رجوع به Xe.com و رویت نرخ یورو بوده است و مبلغ 8 میلیارد یورو در آن سایت وارد شده تا معادل این را بداند.

کارشناس بانک مرکزی تصریح کرد: چند سند حسابداری رویت شد که 22 آذر به امضای یکی از کارمندان از حساب cash Desk به یک حساب دیگر انتقال می یابد. در جلسات قبلی گفته شده این  Cash desk برحسب اعتبار فرد تکمیل می شود و این در حالیست که این Cash desk ها بارها و بارها منفی شده اند. 8 میلیارد و 270 میلیون یورو از حساب Cash desk برداشت و به حساب تسهیلات واریز می شود. 

وی در خصوص شرکت یوروسف هم گفت: با یک جستجوی ساده می توان فهمید که این شرکت یک موسسه غیر انتفاعی در فرانسه با محوریت فعالیت های آموزشی و اجتماعی است!

نجفی در ادامه خطاب به کارشناس بانک مرکزی گفت: بابک زنجانی گفته است ریالی پول نگرفته تحلیل شما از یوروسف و قرار داد منعقد شده با زنجانی چیست؟ 

کارشناس بانک مرکزی ادامه داد: در قرار داده منعقده شده بین شخصی با عنوان یوروسف و بابک زنجانی غلطهای تایپی جالب و قابل تامل دیده است و هیچ آدرسی از یوروسف ذکر نشده و شماره تلفنی که قرار است این مبلغ را بدهد مربوط به مالزی است.

وی ادامه داد: در ماده 8 این قرارداد به محرمانه بودن قرارداد مالکیت معنوی اشاره شده و تعریفی دارد که مشخص است که ربطی به ارائه تسهیلات ندارد. در حالی عنوان قرارداد سپرده گذاری نامگذاری شده است اما مسائل قید شده متفاوت است. در مهر قرارداد هم همان شعار موسسه ذکر شده است و این مرسوم نیست. ابن شعار ترجمه و برگردان یک جمله فارسی به انگلیسی است. خود این نیز قابل تامل است که چرا باید در یک قرارداد شعار یک موسسه نیز ذکر شود. در متن این قرارداد آمده است که یوروسف قبول کرده مبلغ 8 و 270 یورو به عنوان سپرده به FIIB پرداخت کرده و بعد از سه سال اصل و  سود را دریافت کند.

کارشناس بانک مرکزی تصریح کرد: 4 ماه از صدور اسناد مربوط به اعطای وام یوروسف می گذرد و آغاز ساختگی بودن پیام ها آغاز می شود.  بانک اسلام به ظاهر یک حواله سوئیفتی به FIIB می زند و می گوید مبلغ ۸ میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو به حسابت واریز کرده ام و بنده با قاطعیت می گویم این پیام ها هیچ وقت ارسال نشده است.

کوهپایه زاده وکیل متهم نفتی در ادامه اظهارات کارشناس بانک مرکزی گفت: با یک سرچ ساده می توان دریافت که منظور از بریتانیا بریتانیای کبیر است که هنگ کنگ هم جز آن است کشورهای عضو مشترک المنافع را به عنوان بریتانیای کبیر می شناسیم.

وی خطاب به کارشناس بانک مرکزی تصریح کرد: آیا شما به عنوان  در مقام کارشناس با کارمندان بابک صحبت کردید که کارشناس بانک گفت:  شخصا با اسامی عنوان شده صحبت کردم.

یازدهمین جلسه از دادگاه رسیدگی به اتهامات متهم نفتی در حالی به کار خود پایان داد که 15 صفحه از دفاعیات بابک زنجانی باقی مانده است و جلسه دوازدهم نیز روز شنبه 8.5 صبح در شعبه 15 دادگاه عمومی و انقلاب تهران برگزار می شود.


ارائه اطلاعات قطره چکانی بابک زنجانی از «شیخ حشر» در دهمین جلسه دادگاه

مشروح نهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی + گزارش تصویری

مشروح هشتمین جلسه دادگاه بابک زنجانی + گزارش تصویری

 هیچکدام از خواهران بابک زنجانی دیشب بازداشت نشدند





















ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *