هر سیلی که دشمن در این مملکت خورده حاصل وحدت حوزه و دانشگاه است

5:05 - 28 آذر 1394
کد خبر: ۱۱۰۶۷۲
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
خبرگزاری میزان-امام جمعه مشهد مقدس گفت: هر چه دشمن در این مملکت سیلی خورده است ناشی از وحدت حوزه و دانشگاه بوده است. دنیا به این نتیجه رسیده که باید روحانیت را براندازی کند تا مطامع آمریکایی در دنیا تأمین شود.
به گزارش گروه سیاسی میزان، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه نخست نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: کلام ما در خطبه نخست درباره انسان زیستی و انسان الگویی قرآن براساس آیات شریفه سوره انسان بود، انسان الگویی که ابرار و خانواده حضرت امیر هستند در ارتباط با محبت خدا است و براساس حب پروردگار این مطلب را انجام می‌دهند.

وی گفت: آیه شریفه دو تفسیر دارد؛ یکی بر اساس شأن نزول آیه است که شأن را در تفسیر آیه قبلی ارائه کردیم، نذر کردن حضرت امیر(ع) و صدیقه اطهر(س) برای شفای بیماری حسنین(ع) که سه روز روزه بگیرند و در مقام وفای به نذر بنا شد هر روز با یک ساع جو اینها افطار کنند که شرح آن ارائه شد که افطار هر سه روز به یتیم و مسکین و اسیر اعطا شد.

امام جمعه مشهد مقدس بیان کرد: انگیزه این ایثارگری چه بود؟ انگیزه اصلی محبت خداوند بوده است و این تفسیر آیه شریفه است و البته تفسیر دیگری نیز از این آیه ارائه شده است که در آینده درباره آن بحث می‌شود.

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: براساس عشق به حق و محبت به پروردگار این حرکت از این خانواده صادر شده است، اصولاً خانواده امیرالمؤمنین خانواده جریان حاکم بر جامعه است، این جریان خانواده حاکم دست به هر حرکتی بزند طبیعی است با انگیزه‌های سیاسی و مدیریتی این حرکت انجام می‌شود.

وی گفت: اقدام به یک عمل ایثارگرانه که اعضای خانواده قوت خود را در اختیار یتیم و مسکین و اسیر قرار دهند یقیناً این حرکت فوق العاده ممکن است با انگیزه سیاسی صورت بگیرد و یا اینکه حرکت در یک جریان ایثار است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه قطعاً انگیزه سیاسی و مسئله مدیریت و قدرت‌یابی نبوده است گفت: این حرکت با یک ارضای عاطفه انسانی در نوع دوستی و اجرای احساسات پرفوران نبوده است بلکه صرفاً به دلیل عشق به خدا این حرکت صورت گرفت زیرا وقتی عشق به حق باشد دیگر این رویکرد جایگاهی ندارد. عشق به حق برآیند طبیعی و اقتضای قهری آن این است که خودش غذا نخورد و قوت لایموت افطاری خود را به یتیم و مسکین و اسیر بدهد.

امام جمعه مشهد مقدس با تفسیر عشق به حق عنوان کرد: عشق از ماده عشقه است و عشقه به زبان عربی گیاهی است که در بوستان اطراف نهال کوچک می‌پیچد و آن گل را می‌خشکاند و از بین می‌برد و در زبان فارسی همان پیچک است و عشق از این لغت عشقه گرفته شده است.

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: اخلاص در عمل با نیت قصد قربت صورت نمی‌گیرد، اخلاص یک جریان تلقینی نیست بلکه یک جریان طبیعی در وجود انسان است. اخلاص تلقینی و القایی نیست. امام صادق (ع) می‌فرمایند انسان باید روی کار خود بایستد تا همه عمل خالصانه شود.

وی گفت: اخلاص وقتی طبیعی شد جز برای خداوند کاری از انسان صادر نمی‌شود.

آیت الله علم الهدی در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: مسئله وحدت حوزه و دانشگاه یک اصل اصیل در جریان پیروزی انقلاب و موثر در تداوم انقلاب و انسجام مردم انقلابی در این کشور و جامعه است.

وی گفت: گسست نخبگان اجتماعی دو ضرر و آسیب بزرگ دارد: آسیب نخست تعارض روانی جامعه است، مغز متفکر هر جامعه نخبگان آن جامعه هستند و اگر نخبگان دینی و آکادمیک جامعه از هم گسست داشته باشند جامعه دچار تعارض و عدم تعادل روانی می‌شود و جامعه یکپارچه نخواهد شد و یک فکر بر جامعه حاکم نیست.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به اینکه اثر دوم گسست نخبگان اجتماعی از یکدیگر تسلط دشمن بر جامعه است افزود: راه نفوذ جامعه از این طریق باز می‌شود زیرا جامعه دو بخش می‌شود و دشمن از طریق شکاف موجود به داخل رسوخ می‌کند.

آیت الله علم الهدی گفت: در دولت قاجار که جریانهای استعماری و به ویژه از طریق استعمار بریتانیا در جامعه ما نفوذ کردند بزرگترین حرکتشان این بود که این گسست را در میان نخبگان جامعه ایجاد کنند.

وی بیان کرد:در طول تاریخ ایران مهد علمی و فلسفی و فکری بوده است و فارابی‌ها و ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی نماد اینها بودند، مهم این است که پیدایش تمامی این نخبگان بی نظیر در بشر در ایران در دوران نفوذ اسلام به وجود آمد و قبل از اینکه اسلام در ایران وارد شود، ایران نخبه و چهره برجسته علمی و فکری نداشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اینها مفاخر اسلامی ایران هستند که در حوزه‌های دینی به وجود آمدند افزود: روزی که کشور ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی و فارابی به دنیا تحویل می‌داد آن روزی بود که علوم اجتماعی و دینی در کنار هم و آمیخته با هم بودند.

آیت الله علم الهدی گفت: برای مثال ابوعلی سینا یک دانشمند کم نظیر و یک فیلسوف و یک فقیه بود یعنی در کنار آموزه دینی اینها در علم رشد می‌کردند، علمی که آمیخته با آموزش دین بود از دل حوزه‌ها، ابن سیناها را بیرون آورد.

وی با اشاره به اینکه این نکته را دشمنان استعماری ما دریافتند بیان کرد: اینها می‌خواستند علوم تجربی را به یک جریان سکولار تبدیل کنند و دانشمندان را از حوزه‌های دینی بیرون بکشند و بگویند علت پیشرفت غرب و علت عقب ماندگی، دین و علوم دینی است و این را به مردم و به ویژه نخبگان سیاسی تلقین کنند.

آیت الله علم الهدی گفت: امروز می‌گویند تاریخ دانشگاه ما 70 تا 80 سال است، ما دانشگاه جندی شاپور در این کشور داشتیم، دشمن دانشگاه را از حوزه جدا کرد و آموزش دینی و تجربی را از یکدیگر جدا کرد تا علوم تجربی را دچار ویروس سکولار کنند.

وی بیان کرد: در جریان مبارزات ضد رژیم ستم‌شاهی به این نتیجه رسیدیم که گسست دانشگاه و حوزه سبب تسلط دشمن شده است. آیت الله مطهری و مرحوم دکتر مفتح در این زمینه نقش بارزی داشتند که داخل دانشگاه شدند.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: شهید مطهری شاگرد اول مکتب فلسفه امام(ره) بود، وی یک فیلسوف و مجتهد جامع و کامل بود اما برای اینکه بین دانشگاه و حوزه پیوند دهد وارد عمل شد و در مدرسه سپهسالار آن روز برای تصدیق مدرسی امتحان داد.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب نیز شاهد بودید که گروهک تروریستی فرقان ابتدا سراغ شهید مطهری و مفتح آمدند زیرا اینها عامل پیوند حوزه و دانشگاه بودند زیرا اینها گسست نخبگان را از میان برده بودند و می‌خواستند مجدد این گسست را ایجاد کنند و خوشبختانه تا امروز به این هدف نرسیده‌اند.

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: اینکه استادی در دانشگاه حرکات ناهنجار ضددینی می‌کند و یا روحانیت را هدف قرار می‌دهد و یا اینکه می‌بینید برخی جریانهای سیاسی عده‌ای دانشجو را به حرکات ضددینی در محیط فرهنگی دانشگاه تحریک می‌کنند جریانی عادی و طبیعی نیست و حساب شده است و دنبال گسست هستند.

وی گفت: باید مراقب بود سیاست زدگی‌ها جامعه و دانشگاه‌های ما را فرانگیرد؛ نگذارید سیاست زدگی بر دانشگاه حاکم شود و بعد برای اجرای امیال خود به پای دین بچسبند و دین را براندازی کنند، مسئله بی‌حجابی در دانشگاه، یک جریان توطئه برای گسست نخبگان و روحانیت از دانشگاه و دین از محیط آکادمیک است.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: هر چه دشمن در این مملکت سیلی خورده است ناشی از وحدت حوزه و دانشگاه بوده است. دنیا به این نتیجه رسیده که باید روحانیت را براندازی کند تا مطامع آمریکایی در دنیا تأمین شود و این در کل جهان دیده می‌شود، یک عمامه به سر در گوشه‌ای از آفریقا ظهور کرد و انسانها را به هم پیوند داد، اما با وی چه کردند؟

وی گفت: در حاشیه این تجاوز 500 انسان را کشتند، این مسئله کشتار شیعیان نیجریه ثابت کرد در این دنیا، سازمان ملل و همه عناصر مانند آن، دست‌ساز استکبار روی کره زمین هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *