سیروس غنی را بیشتر بشناسید

8:38 - 04 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۱۷۵۴
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
غنی نویسنده و مورخی است که قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مقالات و کتب متعددی در زمینه تاریخ و سینما انتشار داد که از معروف‌ترین آنها می‌توان به کتاب «ايران؛ بر آمدن رضاخان، بر افتادن قاجار و نقش انگلیسی‌ها» اشاره کرد که ابتدا در لندن به چاپ رسید و بعد ترجمه آن در ایران منتشر شد.
بیبیبه گزارش گروه سیاسی ، مارتین هرتز( رایزن وقت آمریکا در ایران) در گزارشی درباره رابطین سفارت آمریکا در میان شبه روشنفکران وطنی به سیروس غنی  اشاره می کند که از نگاه وی، منابع بسیار مهمی برای جاسوسی و نفوذ در  به شمار می‌رود.

هرتز درباره خصوصیات سیروس غنی در رابطه با منابع اطلاعاتی می نویسد:

«...یکی از سودمندترین و مولدترین رابطینی که ما در تهران داشته‌ایم و همچنین یک دوست خوب می‌باشد... او از لحاظ اینکه در ارزش‌های ما سهیم است و دانش عمیق و واقعا دائره المعارفی و علاقه به ایالات متحده دارد، طرفدار آمریکاست... سیروس یک مکالمه گر واقعی است. در بهترین مفهوم این کلمه و دارای ذخیره‌ای از اطلاعات درباره ایران است. او همچنین یک مبادله گر اطلاعاتی است... سیروس بدون شک دارای شهامت اخلاقی است ... روزی ممکن است برسد که او در شکل دادن یک ائتلاف ملی موثر است...»

گفتنی است که سیروس غنی به عنوان مورخ و پژوهشگر برجسته در میان شبه روشنفکران معروفیت یافت و بارها و بارها مصاحبه یا مقالات و مطالبی از وی درباره تاریخ در مطبوعات و نشریات شبه روشنفکری یا به اصطلاح اصلاح‌طلب، به چاپ رسیده است.

غنی نویسنده و مورخی است که قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مقالات و کتب متعددی در زمینه تاریخ و سینما انتشار داد  که از معروف‌ترین آنها می‌توان به کتاب «ايران؛ بر آمدن رضاخان، بر افتادن قاجار و نقش انگلیسی‌ها» اشاره کرد که ابتدا در لندن به چاپ رسید و بعد ترجمه آن در ایران منتشر شد.

به گزارش روزنامه کیهان، غنی در این کتاب چهره‌های وابسته و روسیاهی مانند رضاخان و سید ضیاء‌الدین طباطبایی، به عنوان میهن پرست  و حماسه ساز معرفی کرده و به تجلیل و اسطوره‌سازی از آنان می‌پردازد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *