اگر ایران نبود عراق و سوریه توسط تروریست ها اداره می شد

13:09 - 04 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۲۵۹۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
رییس‌جمهوری، ایران را پرچمدار شعار و عمل در مبارزه با تروریسم دانست و گفت: اگر ایران نبود، داعش عملا تحقق می‌یافت و آنها هم بر دمشق و هم بر بغداد پیروز می‌شدند و دو دولت توسط تروریست ها اداره می شد.
اگر ایران نبود دو دولت توسط تروریست ها اداره می شدبه گزارش گروه سیاسی ، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دومین سمینار بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ افزود: داعش یعنی دولت عراق و شام كه اگر ایران نبود، امروز با یك گروهك تروریستی مواجه نبودیم بلكه در منطقه و جهان با دو كشور و دو دولت كه توسط تروریست‌ها اداره می‌شد، مواجه بودیم؛ آنگاه پاریس، بلژیك و نیویورك چه می‌كرد؟

رییس‌جمهوری ادامه داد: كسانی كه قدر مجاهدت‌های این مردم و ایران را نمی‌دانند كمی دقت كنند و ببینند ایران پرچمدار شعار جهان عاری از خشونت و افراطی گری (WAVE) است و در مقام عمل هم پرچمدار مبارزه با تروریسم بوده است.

رییس‌جمهوری با اشاره به سمینار بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ گفت‌: امروز رسالت و وظیفه ما این است كه شانه‌هایمان را زیر بار مسئولیت اقلیم منطقه‌ای و جهانی خود قرار دهیم.

روحانی ادامه داد: خوشحالیم كه این سمینار روزی در تهران برگزار می‌شود كه در نیویورك سند مهم اقلیم در حال امضا و توجه جهانیان به مساله محیط زیست است.

وی اضافه كرد: امیدوارم پیام امروز از تهران در كنار پیام از نیویورك و پاریس، پیام قدرتمند جهانی را به همه بدهد كه با وحدت، همفكری، تلاش و كوشش پیگیر همگان می‌توانیم به این هدف مهم دست یابیم.

رییس شورای عالی محیط زیست تصریح كرد: اگر در این زمینه فعالیت نكنیم، كره خاكی دچار شرایط سخت خواهد شد و شاید زیست انسان‌ها مشكل یا ناممكن شود؛ پس برای زندگی، حیات و ادای وظیفه خود در برابر مام انسان‌ها یعنی همان كره خاكی باید به وظیفه خود عمل كنیم.
روحانی یادآور شد: همه ادیان الهی این پیام را برای بشریت دارند كه طبیعت برای شماست اما باید از این طبیعت به درستی و با برنامه صحیح استفاده كنید. شما از زمین هستید اما وظیفه آبادانی آن را برعهده دارید.


وی افزود: بسیار خوشحالم كه از ایران و تهرانی سخن می‌گویم كه ندایش به‌عنوان خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای به گوش منطقه و جهانیان رسید. مفتخرم از كشوری حرف می‌زنم كه ندای گفت‌وگوی تمدن‌ها از این سرزمین به پا خاست و خوشحالم از سرزمینی سخن می‌گویم كه محیط زیست، فرهنگ، ادیان و تعامل بین فرهنگ و توسعه پایدار، در سال 2001 از تهران آغاز شد.

رییس‌جمهوری ادامه داد: خوشحالم از تهرانی سخن می‌گویم كه ندای جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از این سرزمین به پا خاست و در مجمع عمومی سازمان ملل تثبیت شد. مفتخرم از ایرانی سخن می‌گویم كه ندای بلند آن برای جهانیان اعتدال و میانه‌روی است و به دنیا می‌گوید راه نجات ما این است كه راه میانه و بدون افراط چه در برابر هم‌نوعان و چه طبیعت را برگزینیم.

روحانی اضافه كرد: خوشحالم از سرزمینی سخن می‌گویم كه توانست مهم‌ترین و پیچیده‌ترین معضل حقوقی، سیاسی، فنی و بین‌المللی سال‌های اخیر از طریق گفت‌وگو با 6 قدرت جهان و 1+5 كنار میز مذاكره با منطق و استدلال حل كند.

وی اظهار داشت: خوشحالم از سرزمینی سخن می‌گویم كه 200 سال است به هیچ كشوری تجاوز نكرده و آنگاه كه مورد تجاوز قرار گرفت با شجاعت و قدرت از كشور و ملت خود دفاع كرد و پیروز شد.

رئیس جمهوری یادآور شد: اینجا سرزمین ایران، سرزمین همزیستی مسالمت‌آمیز است كه فرهنگ‌ها، ادیان و اقوام مختلف با صلح، صفا و برادری در كنار هم زیسته‌اند و امروز هم همین راه همزیستی را ادامه می‌دهند.


روحانی گفت: دولت یازدهم از آغاز فعالیت با وجود همه مشكلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی كه پیش پای خود داشت و علیرغم ناامنی در كشورهای اطراف كه ذهنش را از لحاظ ثبات امنیت مشغول كرده بود، مساله مهم محیط زیست را از یاد نبرد. شاید تعجب كنید نخستین دستور دولت یازدهم در روز اول كاری، احیای دریاچه ارومیه بود.

 وی ادامه داد: این دولت كار خود را از محیط زیست آغاز كرد و لبخندش آن زمان بود كه زاینده‌رود را احیا شده دید و دریاچه هامون پرتلاطم شد.

روحانی اضافه كرد: این دولت زمانی خوشحال بود كه نخستین گام‌های موثر را در زمینه آلودگی هوا و ریزگردها برداشت. دولت یازدهم به حق، دولت محیط زیست است گرچه مساله محیط زیست موضوعی كوتاه مدت نیست و همه باید در بلندمدت برای حل این معضل برنامه‌ریزی و اقدام كنیم. در این صورت موفق خواهیم شد.

وی یادآور شد: امسال هم نخستین برنامه دولت پس از نوروز كه تصویب شد، ‌جمع‌آوری خودروهای فرسوده بود. این كار آغاز شده چرا كه یكی از عوامل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است.

رییس‌جمهوری با اشاره به تلاش سال گذشته دولت در همین راستا گفت: سال گذشته بسیاری از نیروگاه‌هایی كه با نفت و مازوت اداره می‌شد، تبدیل به گاز شد. در زمینه گاز نیز هر روز افزایش منابع در طول یكی،‌ دو سال گذشته را شاهد بودیم و در همین راستا امسال هم فازهای جدیدی در پارس جنوبی افتتاح می‌شود.

روحانی توضیح داد: در زمینه بنزین هم دولت تلاش كرد بنزین یورو 4 حداقل در شهرهای بزرگ در اختیار خودروها قرار دهد تا از آلودگی‌ها كاسته شود. همچنین با برنامه وسیعی در زمینه ریزگردها در حال مقابله با این پدیده است، گرچه در این بخش همكاری كشورهای همسایه بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به محیط زیستی سالم دست یابیم، تردید نكنیم كه یكی از عوامل مهم و موثر، حركت فرهنگی در جامعه خواهد بود. باید نحوه زیست در كره خاكی را از دبستان به فرزندان بیاموزیم.


رئیس دولت تدبیر و امید، نقش آموزش و پرورش و رسانه‌های عمومی را بسیار سنگین دانست و گفت: مبلغان دینی و مذهبی نیز وظیفه خطیری دارند اما علیرغم قدرت بزرگ تاثیرگذاری در جامعه، متاسفانه آنچنان كه باید در دهه‌های گذشته در این زمینه فعالیت نكردند.

روحانی ادامه داد: محیط زیست می‌تواند عاملی برای وحدت ادیان هم باشد. اگر كاركرد گروهی ادیان را كنار هم قرار دهیم بهتر می‌توانیم در این زمینه به وحدت و اتحاد دست یابیم كه یكی از آن زمینه‌ها صلح جهانی و مقابله با افراط، خشونت و تروریسم است.

وی تصریح كرد: خوشحالم بگویم آن روزی كه تروریست‌ها برای سقوط بغداد تلاش كردند، این ایران بود كه پیش از همه به ندای مظلوم مردم عراق پاسخ مثبت داد و در دمشق نیز چنین بود.

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت‌: اگر می‌خواهیم زندگی راحتی داشته باشیم و سعادت ما تضمین شود، راهی جز اعتدال در رفتار با یكدیگر و دوری از خودخواهی و افراط و خشونت در رفتار با طبیعت نداریم. امیدوارم همه به وظایف اجتماعی و حفظ محیط زیست عمل كنیم.

روحانی با بیان اینكه مساله اعتقادات دینی به‌عنوان یك پایه و انگیزه مهم می‌تواند در حركت جامعه به سمت اهداف بلند انسانی تاثیرگذار باشد، گفت: محیط زیست به‌عنوان هدفی است كه اگر بشر نتواند از آن حراست كند، زندگی همه انسان‌ها در معرض خطر قرار می گیرد، بنابراین محیط زیست به‌عنوان یك وظیفه مهم انسانی، دینی، اجتماعی و فرهنگی برای همه ما مطرح است.

وی ادامه داد: ازدیاد جمعیت نیاز به غذا و مسكن بیشتر و شرایط لازم برای زندگی داشت؛ بنابراین بیشتر شدن جمعیت نخستین فشار بر طبیعت بود. آن زمان كه بشر توانست به صنعت دست یابد، نخست تصور می شد كه دیگر نیاز نیست از طبیعت بیشتر استفاده كرد اما با گذشت زمان همین صنعت باری بر دوش طبیعت شد و حتی به جنگ با طبیعت و سلامت محیط زیست به پاخاست.

رئیس شورای عالی محیط زیست به مواردی دیگر نیز كه باعث نابودی طبیعت شد، اشاره كرد و گفت: همه این موارد كنار هم قرار گرفت و روشن شد علم به تنهایی؛ و دستیابی به منابع جدید بدون برنامه ریزی صحیح برای حفظ محیط زیست منجر به توسعه پایدار نمی شود و این توسعه نمی تواند ادامه یابد.

روحانی تصریح كرد: توسعه ای پایدار است كه انسان در كنار حركت برای صنعتی شدن، در برابر كره خاكی احساس مسئولیت كند.

وی افزود: دید مذهبی به ما می گوید ما مدیون كره خاكی هستیم، اساس وجود ما از كره خاكی است، در این كره خاكی زندگی و از نعمات این كره خاكی استفاده می كنیم، پس باید دین خود را به این مام انسانها ادا كنیم.

روحانی با بیان اینكه ما در برابر دین، اعتقادات، زمین و نعمت های زمین مسئولیت داریم، گفت: مگر می توانیم در مساله بسیار مهم محیط زیست بدون اتكا به فرهنگ و بهره گیری از فرهنگ، ایمان، دین و انگیزه معنوی این مشكل را حل و فصل كنیم و بتوانیم به وظایف بسیار سنگینی در برابر محیط زیست عمل كنیم.

وی با تاكید بر اینكه بدون صلح و اعتدال، توسعه پایدار امكان پذیر نیست، اظهار داشت: صلح نیز بدون توسعه پایدار امكان پذیر نخواهد شد، ما همه باید با افراط، خشونت، جنگ و تروریسم مقابله و در برابر تخریب محیط زیست ایستادگی كنیم. اینها كنار هم هستند. جهان ما باید عاری از خشونت و افراط باشد.

رئیس جمهوری با تاكید بر اینكه طبیعت هوشمند و پاسخ وی به بشر بسیار سخت است، گفت: البته طبیعت بسیار صبور است سالها صبوری می كند اما اگر ببیند ظلم بر او ادامه می یابد به سختی انتقام می گیرد. اگر تالاب ها و دریاچه ها را خشك كردیم به سختی از ما انتقام می گیرد، زمین شوره زاری می شود كه با یك توفان میلیون ها هكتار زمین مزروعی را نابود می كند، اگر جنگل ها و مراتع را نابود كردیم به سختی از ما انتقام می گیرد با باران و سیلی سرسخت زندگی ما را در موضع خطر قرار می دهد.

روحانی افزود: ما باید با طبیعت همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم و با آن مقابله نكنیم در غیر این صورت حتما شكست خواهیم خورد چرا كه قوانین طبیعت قوانین خداست، اگر به جنگ با قانون خدا به پاخاستیم این ما هستیم كه شكست می خوریم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *