اعتکاف فرصتی منحصر به فرد برای شکوفایی «هوش معنوی»

8:47 - 01 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۳۰۷۵
هویت انسانی در دنیای امروزی رو به کمرنگ شدن است و بسیاری از مسائلی که باعث حرکت انسان به سوی رشد و بالندگی می‌شود کاهش پیدا کرده است. از این رو فشارهای روحی و روانی فشار زیان باری به جامعه و افراد وارد می‌کند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، کار‌شناسان علوم اجتماعی و رفتاری بر این باورند که افزایش گرایش به معنویت و توسل جستن به مکان‌های زیارتی سطح ارتباطات انسانی را افزایش می‌دهد. همچنین شرکت در مراسم‌هایی مانند اعتکاف نگرش افراد را در جنبه‌های مختلف زندگی تغییر می‌دهد.

دکتر ابراهیم اندرخورا، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه با اشاره به قرار گرفتن و شرکت کردن در مراسم‌هایی مانند اعتکاف گفت: شرکت در مراسم مذهبی اعتکاف شرایطی را فراهم می‌کند تا انسان نسبت رفتارهای گذشته‌اش را مورد بازبینی قرار دهد و در بررسی عملکردهای منفی خود احساس ندامت و پشیمانی کند. در ضمن افراد در این مراسم مذهبی می‌آموزند در برابر سختی‌ها و مصائب با تکیه بر منبع الهی صبوری را پیشه کنند.

وی در ادامه بیان کرد: ابعاد جدیدی از «هوش معنوی» در پیرامون «هوش هیجانی»، «هوش بر» و «هوش اجتماعی» وجود دارد. روان‌شناسان بر این باورند با افزایش ارتباط و قدرت بر‌تر معنوی می‌توان هوش معنوی را افزایش داد و در حل مسائل زندگی به نوعی از اعتماد به نفس از توکل و توسل کردن استفاده کرد. افرادی که در مناسک مذهبی اعتکاف دعا می‌کنند با دعا کردن مسئله گشایی جدیدی را در زندگی تجربه می‌کنند. همچنین از سوی دیگر از ذخایر و توانایی‌های معنوی در جهت افزایش توانمندی‌ها و استعدادهای روان‌شناختی بهره می گیرند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: این مفهوم توسط روان‌شناسان و به دیدگاه آنان در قالب دیدگاه انسان گرایی مطرح شده بود که آن‌ها اعتقاد داشتند هدف اصلی خلقت بشر استفاده از ظرفیت‌های فرا‌شناختی و معنوی برای رفع مشکلات زندگی تحت عنوان رسیدن به جایگاه بالای خود شکوفایی است که به نوعی نام خودتعالی بر آن نهادند.

دکتر اندرخورا بیان داشت: افراد در مناسک مذهبی اعتکاف با کبر، ریا و تزویر بیگانه هستند. ورود به این عرصه انسان را از نفرت، کینه و حسادت نسبت به دیگران دور می‌کند. از این رو کسب این موفقیت‌های ریشه در اندیشه مثبت و صادقانه‌ای دارد که مبنای حرکت انسانی است.

وی با بیان این مطلب که انتظارات افراد با ظرفیت‌‌هایشان نسبت و رابطه مستقیمی دارد تصریح کرد: از این رو هر چه ظرفیت افراد در مناسک مذهبی افزایش پیدا کند انتظارات غیر معقول افراد نیز کمتر می‌شود و این مسئله باعث افزایش انگیزه‌های معنوی در افراد می‌شود.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: انسان در زندگی معمولی به دنبال روابط منطقی علت و معلولی برای تفسیر پدیده‌ها و رویداد‌ها است به همین ترتیب تنها ارتباط بین یک زندگی سالم و هدفمند با منابع ماورالطبیعه در اعتکاف موثر می‌شود.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: آستان


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *