سد دز چشم انتظار ساخت سد بختیاری / کلنگ ساخت سد بختیاری امسال به زمین می خورد؟

9:37 - 01 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۳۱۰۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
ضرورت ساخت سد کمکی در بالا دست سد دز از ابتدای ساخت آن معین بود که بنا بر برنامه ریزی های صورت گرفته امسال ساخت سد بختیاری کلید خواهد خورد.
سد دز چشم انتظار ساخت سد بختیاری / کلنگ ساخت سد بختیاری امسال به زمین می خورد؟به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، به دنبال بارش های بهاری در فرودین ماه سال جاری در حوضه آبریز دز و سیلاب پس از آن، که به گفته مسئولان مربوطه آخرین سیلاب این منطقه به سال 76  با دبی نزدیک به ۶۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه حجم ورودی به سد دز باز می گردد،  در صورتی که در ۲۶ فروردین دبی آب ورودی لحظه‌ای به سد دز به ۱۰ هزار و ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه نیز رسیده و دبی پیک ساعتی  ۸ هزار مترمکعب بر ثانیه محاسبه شده است.

حوضه آبریز دز در خصوص گستردگی در جایگاه دوم پس از حوضه آبریز کارون در کشور قرار دارد ولی با این وجود تعداد سد های موجود در این حوضه به نسبت گستردگی آن انگشت شمار است.

سد دز به عنوان اصلی ترین سد این محدوده به حساب می آید که عمر آن به حدود 50 سال قبل باز می گردد و از همان سال های ابتدایی بهره برداری از این  سد صحبتی هایی در خصوص ساخت سدی کمکی بالا دست سد دز جهت کمک به این سد بیان شد که در نهایت تصمیم بر ساخت سد بختیاری گرفتند.

برای ساخت  سد  برق آبی بختیاری اهدافی همچون تولید ۳٫۰۰۰ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی در سال ، جلوگیری از ورود رسوبات رودخانه بختیاری به مخزن سد دز و در نتیجه افزایش عمر سد و نیروگاه دز،کنترل سیلاب و جلوگیری از تخریب سالیانه آن و بهبود شرایط، ایمنی در پایین دست سد ، امکان مدیریت بهینه منابع آب به منظور افزایش سطح زیر کشت اراضی پایین دست و امکان تولید بهینه انرژی در زمان‌های پیک مصرف مورد نظر بوده است.

 از همین رو برنامه ریزی ها برای ساخت سدی به ارتفاع ۳۲۵ متری و مخزنی با گنجایش ۵ میلیارد و ۱۵۹ میلیون مترمکعب و تولید سالیانه ۳۰۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق با ظرفیت نیروگاهی ۱۵۰۰ مگاوات طراحی شد. 

گفتنی است متوسط دبی سالانه رودخانه بختیاری در محل سد معادل ۱۴۴٫۶ مترمکعب بر ثانیه و متوسط بارش سالانه در حدود ۱۱۱۷ میلی‌متر است. 

حسین رنجبران مجری سد بختیاری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص سیلاب های روزهای گذشته حوضه آبریز دز   گفت: در شرایط بارندگی امسال در حوزه آبی دز با مشکل کمبود مخزن روبه رو بودیم و سد دز با عمر 50 ساله خود و رسوب زیاد ته نشین شده در مخزن آن شرایط ویژه ای را داشت ولی با این حال با مدیریت مناسب توانست از شرایط بحران به بهترین شکل عبور کند.  
 
مجری سد بختیاری اظهار داشت: وجود تنها یک مخزن در محدوده رودخانه دز به عنوان دومین حوضه آبریز بزرگ در کشور از ریسک بالایی برخوردار است از همین رو باید سدی کمکی  در بالا دست سد دز داشته باشیم تا از اتفاقات مشابه جلوگیری به عمل آید که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفته است.  
 
وی در خصوص سد بختیاری گفت:از 50 سال گذشته که سد دز ساخته شد پیشنهادهایی در خصوص ساخت سد کمکی برای جلوگیری از ورود رسوب ها و آبخیز داری در بالا دست بوده که در شرایط حال حاضر به دلیل شرایط سخت کوهستانی زاگرس جنوبی و دسترسی سخت این ناحیه، امکان آبخیزداری در حوزه بختیاری وجود نداشته و راه منطقی برای این حوزه، افزودن یک مخزن قابل اعتماد و مکفی است.  
 
مجری سد بختیاری افزود: مطالعه ساخت سد بختیاری بیش از 30 سال به طول انجامیده که امسال ساخت آن در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

حمید چیت چیان وزیر نیرو در پی سیلاب های اخیر در حوضه آبریز دز و تاثیر وجود سد بختیاری برای مهار این سیلاب ها گفت: ابتدا سد بختیاری  برای تولید برق با ارتفاع بالا طراحی شد اما محاسبات نشان داد برق تولیدی این سد در مقایسه با سایر انواع برق از جمله برق حرارتی و نیروگاه های تجدید پذیر به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست بنابراین معیارهای صحیح را برای مشاور مشخص کردیم و دوباره طراحی شد و ارتفاع سد و ظرفیت نیروگاه آن کمتر شد و هزینه تمام شده برق را کاهش دادیم و این طراحی انجام و در مرحله ساخت قرار دارد. 

وزیر نیرو اضافه کرد: اگر مطابق با برنامه قبلی هم ساخت سد بختیاری آغاز می شد تا کنون به پایان نمی رسید و نمی توانست این سیلاب را مهار کند.

در پایان امید است با ساخت سدهایی از این دست بتوان هم در تولید برق پاک و هم در زمینه کنترل و مهار سیلاب ها گام مثبتی برداریم.
 
انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *