رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عکس های معنادار دو وزیر خارجه

11:12 - 01 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۳۱۱۲
همانگونه که دیدار این دو وزیر خارجه از حساسیت برخوردار است و با واکنش و توجه رسانه های دو طرف و حتی مردم دو کشور روبرو می شود، در شرایط کنونی اگر دیداری انجام نمی شد می توانست بازتاب بیشتری داشته باشد و البته با پیام های موثر گوناگون.
به گزارش گروه بین الملل ، روز سه شنبه، نیویورک باردیگر شاهد دیدار وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بود. ظریف و کری در حالی با هم دیدار کردند که فضای انتقاد از آمریکا در میان مردم کشورمان و بسیاری از صاحبنظران و رسانه های داخلی به خاطر کارشکنی و بد عهدی واشنگتن در اجرا نکردن تعهدات توافق هسته ای به اوج خود رسیده است.

عکس های معنادار دو وزیر خارجه

بسیاری در داخل اعتقاد داشتند که در چنین شرایطی این دیدار بی معناست و اگر هم حرفی برای گفتن باقی مانده سخنان و مصاحبه های دوطرف پیام را به یکدیگر می رساند. اما دولت چنین اعتقادی ندارد.

ایران به خاطر بدعهدی آمریکایی ها پس از گذشت 3 ماه از توافق هسته ای با 1+5 گلایه دارد. رئیس جمهوری کشورمان که به سمنان سفر کرده است، در پاسخ به برخی رسانه ها که از آمریکایی ها و دیگر طرف های توافق که تعهدات خود را اجرا نمی کنند انتقاد می کنند، خواست که انتقاد از برجام را کنار بگذارند. رئیس جمهوری گفت که تنها 3 ماه از اجرای برجام گذشته نه 30 سال.

پیش از آن که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به آمریکا سفر کند، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران در سفر به آمریکا برای شرکت در نشست اجلاس بهاره بانك جهانی و صندوق بین المللی پول، با چند نشریه آمریکایی مصاحبه کرد و با مقامات این کشور از جمله وزیر خزانه داری آن هم دیدار داشت.

او در گفت وگو با با خبرگزاری «بلومبرگ» با ابراز نارضایتی از تحقق نیافتن وعده های غرب در زمینه آزادی دارایی های بلوکه شده ایران به عنوان یکی از شرایط توافق هسته ای گفت: علیرغم برجام، ایران توانایی استفاده از ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی های مصادره شده اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت حساب هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از سیستم مالی مبتنی بر دلار است.

عکس های معنادار دو وزیر خارجه

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در همین زمینه گفته بود که ایران از زمان توافق هسته ای در ماه ژانویه گذشته تنها به 3 میلیارد دلار از دارایی ‎های بلوکه شده اش دست یافته است.

یعنی ایران تاکنون از آن مبلغ بلوکه شده که آقای سیف رقم آن را 100 میلیارد دلار اعلام کرده است، تنها سه درصد از دارایی های خود را توانسته برداشت کند. که به هیچ وجه رقم قابل توجهی نیست.

در گزارشی که وزارت امور خارجه کشورمان برای مجلس درباره روند اجرای توافق هسته ای آماده کرده و به خانه ملت فرستاده است، بر بدعهدی آمریکا در اجرای تعهداتش اشاره شده، دیدار دو وزیر خارجه هم در نیویورک درباره همین موضوع بوده است.

هر دو وزیر گفته اند که تنها درباره مسائل مربوط به توافق هسته ای به بحث و گفت وگو پرداخته اند و قرار است روز جمعه هم دوباره دیدار کنند.

جان کری پس از پایان دیدار خود با ظریف به خبرنگاران گفت: توافق کردیم هر دو طرف برای مطمئن شدن از این که توافق هسته ای با ایران دقیقاً به همان صورتی که در نظر بوده اجرا شود، با یکدیگر همکاری کنیم و این که همه طرف‌های توافق از منافعی که قرار بود با اجرای توافق کسب کنند، بهره مند شوند.

عکس های معنادار دو وزیر خارجه

اما تاکنون ایران بر اساس آنچه برخی مسئولین دخیل در مسائل مالی برجام گفته اند از مزایای آن بهره مند نشده است، در مقابل اعضای 1+5 و آژانس بین المللی لنرژی اتمی تأکید و تأیید کرده اند که ایران به خوبی تعهدات خود را در قبال توافق هسته ای انجام داده است. اقدام ایران در واقع نشان از پایبند بودن به تعهداتش است و در مقابل انتظار و توقع دارد تا آمریکایی ها که محور اصلی ماجرا هستند به تعهدات خود پایبند باشند. اما تاکنون اینگونه نبوده است.

البته این که بر سر اجرای توافق هسته ای و تعهدات آمریکا در قبال ایران باز هم باید مذاکره و گفت وگو کرد خود موضوعی است که باید حل شود. بر اساس توافق هسته ای هر یک از طرفین با توجه به وظایف و تعهدات خود موظف به اجرای آنها هستند. آیا بر سر اجرای تعهدات ایران که بسیار سنگین تر و دشوارتر از تعهدات آمریکا است، مذاکره و گفت وگوی دوباره و چندباره انجام شد؟ ایران به تعهداتش در برجام واقف بود و بر اساس همان هم عمل کرد، طرف مقابل هم باید همینگونه رفتار کند.

پس از کری، ظریف هم به خبرنگاران پاسخ داد. نکته جالب این نشست کوتاه خبری، پرچم های دو کشور بود که با ایستادن وزیر خارجه آمریکا در کنار پرچم ایران و ظریف در کنار پرچم آمریکا از چشم تیز بین عکاسان و خبرنگاران مخفی نماند.

محمد جواد ظریف هم گفت: از جمله موضوعاتی که صحبت کردیم این بود که همه طرف‌ها، به ویژه جمهوری اسلامی ایران، از همه منافع اجرای برجام بهره مند شوند.

وزیر خارجه کشورمان به موانع سر راه معاملات دلاری بانک‌های غیرآمریکایی با ایران اشاره کرد و گفت: یکی از بحث ها این بود که چگونه آمریکا می‌تواند در واقع تعهدات خود را به شکلی ایفا کند که ایران در عمل از برجام بهره مند شود و موانع رفع شود.

در واقع مانع اصلی این موضوع سیاست های مالی آمریکا است. ایران اکنون از دسترسی به مبادلات تجاری با دلار منع شده و نمی تواند در این زمینه وارد شود. آدام زوبین معاون خزانه‌داری آمریکا هم در نشستی برخی ادعاها درباره صدور مجوز دسترسی محدود ایران به دلار در مبادلات خارجی را رد کرده بود.

آمریکایی ها ادعا می کنند که دسترسی به دلار در مبادلات اقتصادی برای ایران جزو تعهدات آمریکا در توافق هسته ای نیست، این در حالی است که آمریکا آزمایش موشکی ایران و خرید موشک های پدافند هوایی اس 300 را ناقض توافق هسته ای اعلام می کند. در حالی که مسائل نظامی و دفاعی به هیچ عنوان در متن برجام وجود ندارد. حتی کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از تحویل موشک های اس 300 که یک سامانه دفاعی است گفت که احتمال اعمال تحریم های تازه به خاطر این موضوع علیه ایران وجود دارد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در مراسم امضای توافق تغییرات آب و هوایی به نیویورک سفر کرده است اما این سفر بیشتر جنبه سیاسی و هسته ای دارد.

البته عکس هایی که از این دیدار منتشر شده نشان می دهد که میان این دو وزیر خارجه اندک کدورتی هم دیده می شود که بیشتر از سوی وزیر خارجه ایران است چرا که آمریکایی ها هنوز تعهدات خود را اجرا نکرده اند. عکس ها تصویر دو وزیر را نشان می دهد که هر کدام هنگام دست دادن به نقطه ای دیگر و خارج از فضا نگاه می کنند. چنین رفتاری این پیام را دارد که اختلافاتی بر سر برخی مسائل از جمله موضوع هسته ای ایران و اجرا نکردن تعهدات آمریکا، تهدیدات تازه کاخ سفید علیه ایران، تحولات و بحران های منطقه وجود دارد.

مشکل برجام به نظر می رسد اکنون دسترسی ایران به دلار بر اساس نظام بانکی آمریکاست. آمریکایی ها تاکنون زیر بار این موضوع نرفته اند. این مسئله مخالفان زیادی در آمریکا دارد حتی دولت این کشور هم موافق آن نیست.

جمهوریخواهان در کنگره آمریکا مخالفان جدی پیوستن ایران به نظام مالی آمریکا هستند. بهانه آنها این است که ایران از حزب الله لبنان حمایت می کند. از نظر آنها حزب الله یک گروه تروریستی است. اما آیا اسرائیل یک رژیم پایبند به همه قوانین و مسائل حقوق بشری است!

دولت اوباما هم  مخالف دسترسی ایران به دلار بر اساس نظام بانکی آمریکا است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در همین زمینه گفته بود اساساً واشنگتن درخواست دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا را قابل بررسی نمی داند.

دیدار ظریف و کری 2 ساعت و 40 دقیقه پشت درهای بسته انجام شد. این دو وزیر خارجه بر سر توافق هسته ای، رکورد دیدار و مذاکره را شکسته اند اما باز هم به خاطر مسائل باقی مانده این دیدارها همچنان ادامه دارد.

موضوع اختلافی، نشان می دهد که توافق هسته ای دارای ضعف هایی است که هنگام اجرای آن بروز پیدا می کند. اکنون مبادلات دلاری ایران مسدود است، همین موضوع محدودیت های زیادی را برای ایران ایجاد کرده و آمریکایی ها هم ادعا می کنند این موضوع ربطی به توافق هسته ای ندارد. آمریکایی ها می گویند؛ به شرایط مندرج در برجام عمل کرده اند.

سیف رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به آمریکا سفر کرده بود برای همین گفته بود که برجام تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *