موگرینی: ادعای حاکمیت اسرائیل بر بلندی‎های جولان را نمی‎پذیریم

10:19 - 01 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۳۱۶۴
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که کشورهای عضو این نهاد ادعای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان را نخواهند پذیرفت.
موگرینی: حاکمیت اسرائیل بر بلندی‎های جولان را نمی‎پذیریم به گزارش گروه بین الملل به نقل از پایگاه الیوم السابع؛ فدریکا موگرینی سه شنبه شب گفت: اتحادیه اروپا ادعای حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را با وجود اظهارات نتانیاهو در این باره به رسمیت نخواهد شناخت.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا تنها حاکمیت اسرائیل بر مرزهای ما قبل سال 1967 را به رسمیت می شناسد، تاکید کرد: این موضع مشترک اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن است.

در همین حال پیشتر فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با شبکه المیادین در واکنش به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مدعی حاکمیت ابدی این رژیم شده بود گفت: جولان سرزمینی متعلق به سوریه است که به موجب قطعنامه شورای امنیت اشغال شده است.

وی اظهار داشت که حضور نیروهای سازمان ملل در جولان نشان از اشغال این منطقه دارد.

المقداد با تاکید بر اینکه سوریه از گزینه مقاومت دست نخواهد کشید، گفت: اسرائیل در صدد تحریک سوریه است.

معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه طرح رژیم صهیونیستی برای جولان بخشی جدایی ناپذیر از حملات تروریستی علیه سوریه است اظهار کرد: هماهنگی بین روسیه و سوریه به طور روزانه وجود دارد اما رایزنی درباره اقدام نتانیاهو با مسکو نداشته ایم.

این مقام سوری تصریح کرد که نه پوتین و نه هیچ رئیس جمهور دیگری در جهان منطقه اسرائیل در رابطه با جولان را نمی پذیرد.

فیصل المقداد گفت که سوریه آماده بازپس گیری جولان به وسیله تمامی ابزار از جمله ابزار نظامی است.

وی همچنین تاکید کرد: معارضانی که با اسرائیل در ارتباطند هیچ نقشی در حل بحران سوریه نخواهند داشت.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در نشست شورای وزیران رژیم صهیونیستی که برای نخستین بار در منطقه جولان اشغالی برگزار شد ادعا کرد:  بلندی های جولان تا ابد تحت حاکمیت اسرائیل خواهد ماند.

او با اشاره به اینکه ما از جلان عقب نشینی نخواهیم کرد اظهار داشت: اسرائیل حضور خود را در این منطقه از طریق توسعه شهرک سازی، صنعت و کشاورزی ادامه می دهد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود که خط مرزی صرف نظر از آنچه در طرف سوری رخ می دهد تغییر نخواهد کرد.

رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه در سال 1967 بخش بزرگی از بلندی‌ های جولان را که متعلق به سوریه است به اشغال خود در آورد.

نیروهای کلاه آبی سازمان ملل از 31 مه سال 1974 به عنوان نیروی ناظر سازمان ملل متحد (UNDOF) در بلندی‌های جولان حضور دارند و بر حفظ آتش‌بس میان سوریه و رژیم صهیونیستی نظارت می‌ کنند.

این منطقه تنها 70 کیلومتر از شهر دمشق فاصله دارد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *