رونق اقتصاد، در پی توسعه صادرات غیرنفتی

9:36 - 02 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۳۴۲۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
صادرات نفت خام سبب تضعیف انگیزه کار شده است و چون اقتصاد ما متکی بر فروش نفت خام است قسمت زیادی از ثروت کشور، به جای آنکه از نیروی کار حاصل گردد، از ذخایر نفتی ناشی می‌شود.
به گزارش در شرایط کنونی اقتصاد ایران، توسعه صادرات غیرنفتی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی است که باید مسئولان کشور در نظر داشته باشند، در این راستا با توسعه صادرات غیرنفتی می‌توان ارز آوری برای کشور و همچنین رونق اشتغال را متصور بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته با وجود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سال های سختی به تولیدکنندگان کشور گذشته و باعث وابستگی اقتصاد کشور به نفت و خام فروشی آن شده، از این رو انتظار می رود با رفع تحریم ها بتوان درجهت توسعه صادرات غیرنفتی گام برداشت.

بر اساس این گزارش صادرات غیرنفتی از گذشته تاکنون در راستای تحقق اهداف دولت در سطحی گسترده مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، موضوعی که مقام معظم رهبری نیز در بند ۱۰ سیاست های اقتصاد مقاومتی، آن را مورد تاکید قرار دادند و محقق شدن این امر را از راه های تسهیل مقررات و گسترش مشوق های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت های مورد نیاز، تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات، برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوند های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه، استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز و ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف، امکان پذیر دانستند.

لازم به ذکر است برای موفقیت در صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری در این بخش باید با تحقیق و مطالعه بتوان خواسته ها و نیازهای بازارهای خارجی را شناسایی کرد و به جای سرمایه گذاری در تمام بخش ها با تمرکز بروی بخش هایی که کشور قابلیت دارد بتوان بازارهای خارجی را به دست گرفت و از سرمایه گذاری بروی محصول هایی که قدرت رقابت در آن وجود ندارد اجتناب کرد.

محمد‌حسن قدیری ابیانه کارشناس عالی علوم استراتژیک در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص افزایش صادرات و تکیه به درآمدهای نفتی گفت: پس از رفع تحريم ها دولت تلاش می‌کند به هر شکل ممکن، سهم بازار نفت خود را دست کم به ميزان قبل از تحريم ها از بازار بدست آورد، اما هنوز به شرایط قبل از تحریم نرسیده است به همین دلیل شاهد افزایش صادرات نفت درحال حاضر هستیم.

وی در پاسخ به پرسش چه راهکاری در خصوص کاهش خام فروشی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند، افزود: از حیث اقتصادی، صادرات نفت خام سبب تضعیف انگیزه کار شده است و در اقتصادهای متکی بر فروش نفت خام، قسمت زیادی از ثروت کشور، به جای آنکه از نیروی کار حاصل گردد، از ذخایر نفتی ناشی می‌شود و این امر انگیزه نیروی کار را برای کار سخت و رقابت اقتصادی تضعیف می‌کند. 

قدیری ابیانه در ادامه گفت: ما باید به جای خام فروشی و سود ناچیز ناشی از آن تلاش کنیم که با راه اندازی پالایشگاه‌ها هم باعث رونق اشتغال شویم هم سود صادرات را با فروش فرآورده های نفتی افزایش دهیم.

کارشناس عالی علوم استراتژیک بیان کرد: متاسفانه مردم گمان می‌برند غنی بودن ما در منابع نفتی می‌تواند دلیل بر اسراف مواد سوختی باشد این درحالی است که به دلیل مصرف بیش از حل منابع سوختی ما هر ساله مجبور به واردات بنزین هستیم که این امر به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند و رساندن بنزین به قیمت واقعی می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از اسراف و مهمتر از آن قاچاق سوخت به کشورهای همسایه شود.

طبق گفته مسئولین در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی جامعه ایران نیازمند یک تحول اساسی و اصولی در ابعاد گوناگون است که از جمله آنها می توان به فضاسازی مناسب برای صادرات غیرنفتی، مدیریت حرفه ای شناخت بازارهای جهانی، فعالیت های بازاریابی حرفه ای و حفظ روابط مناسب با کشورهای خارجی اشاره کرد.

با نظر به اینکه در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی چالش هایی در گذشته وجود داشته است، همچنان در بخش خرد و کلان اقتصاد با چالش روبه رو هستیم ،بنابراین برای ایجاد شرایط صادراتی و بسترسازی در بخش کلان نیازمند حمایت دولت هستیم و بخش خرد به یک تحول در مدیریت بنگاه های اقتصادی نیاز دارد.

لازم به ذکر است افرادی که سال ها در بازارهای داخلی فعالیت داشته اند، نمی توانند با همان شیوه مدیریت سابق موفقیتی در بازارهای خارجی به دست بیاورند.

بر این اساس گفتنی است سرمایه گذاری بر روی مدیریت حرفه ای یکی از بحث های مهم در صادرات غیرنفتی می باشد و بدون داشتن مدیریت حرفه ای در سطح خرد، در توسعه صادرات غیرنفتی و فعالیت های بازاریابی نمی توان انتظار موفقیت را داشت.

در این میان یکی از مشکلاتی که می تواند مانع افزایش صادرات غیرنفتی شود قوانین پیچیده در ثبت سفارش، گمرک و ترخیص کالا است که برای رفع این مشکل وزیر صنعت معدن تجارت به سازمان توسعه تجارت دستور پیگیری این موضوع را داده است.

با این تفاسیر لازم به ذکر است برای دستیابی به رشد اقتصادی باید با دنیا ارتباط برقرار کرد تا بتوان با توسعه صادرات غیر نفتی در مسیر ارزآوری قدم برداشت ولی بررسی های انجام شده حاکی از افزایش صادرات نفت خام و امضای قراردادهای جدید می باشد که توسعه صادرات غیرنفتی را درحد یک شعار باقی می گذارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *