ذوالفقاری : حل مشکل مهاجران افغانستان نیازمند اجماع جهانی است

12:19 - 02 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۳۵۳۷
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
معاون امنیتی و انتظامی وزیرکشور با بیان اینکه جامعه جهانی برای ایجاد امنیت و معیشت در افغانستان باید با تروریسم مبارزه کند ، گفت : حل مشکل مهاجران افغانستان نیازمند اجماع جهانی است .
به گزارش گروه سیاسی ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ؛ ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در دیدار و مذاکره با آقای جورج اوکت اوبو دستیار کمیسر عالی در امورعملیاتی سازمان ملل گفت : تا زمانی که جاذبه در کشور مبدأ بویژه در دو بخش مسکن و اشتغال ایجاد نشود امید به بازگشت مهاجران به کشورشان کم است .

ذوالفقاری با اشاره به نزدیک به چهاردهه میزبانی جمهوری اسلامی ایران از مهاجران افغانستانی اظهار داشت گفت : در حال حاضر مهاجران افغانی همانند شهروندان عادی در جامعه ایران زندگی و در سه حوزه سلامت ، آموزش و معیشت و اشتغال از خدمات کشورمان استفاده می کنند که در حال حاضر ، 400 هزار دانش آموز مهاجر با 240 میلیون دلار هزینه سالانه در مدارس کشور ، 15 هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه ها به تحصیل اشتغال دارند و 17 هزار نفر هم پیش از این فارغ التحصیل شده اند .

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خواستار کمک جامعه جهانی برای مقابله با پدیده مهاجرت از طریق ایران به اروپا شد و افزود : سال قبل حدود 800 هزار مهاجر غیر قانونی در مرزهای شرقی ایران بازداشت و به افغانستان بازگردانده شدند و اگر کمک های لازم صورت گیرد طرح های گسترده ای برای مقابله با مهاجرت های غیر قانونی داریم .

وی با بیان اینکه بین ما و کمیساریای عالی پناهندگان همفکری و هماهنگی کامل وجود دارد و اختلاف نظری در اجرای برنامه های راهبردی نداریم تصریح کرد : در زمینه کمک به بازگشت مهاجران به کشور خود از هر طرحی که قابل اجرا و منطبق با واقعیت باشد حمایت می کنیم .
در این دیدار آقای جورج اوکت اوبو دستیار کمیسر عالی در امور عملیاتی سازمان ملل با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران بخاطر تحمل هزینه های هنگفت میزبانی از میلیون ها مهاجر افغانستانی گفت : مهاجران در بازگشت به کشورشان با دو چالش نبود معیشت و امنیت مواجه اند و لازم است خدمات اصلی و حمایت و امنیت دراختیار آنها قرار گیرد و ما به اتخاذ راه حلی راهبردی به عنوان یک اولویت متعهد هستیم .

دستیار کمیسر عالی در امور عملیاتی سازمان ملل بیان داشت : یکی از مأموریت های ما در سفر به ایران حمایت مالی از تلاش ها ، برنامه ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران درزمینه بهداشت و آموزش مهاجران و بازگشت داوطلبانه مهاجران افغانستانی به موطن خود می باشد .
وی تأکید کرد : حرکت مهاجران افغانستانی به سمت اروپا موجب جلب نظر کشورهای اروپائی به تلاش های گسترده ایران در مقابله با این پدیده شده است و باید از تجارب ایران در این زمینه استفاده کنیم .

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *